Prescripția dreptului de a stabili obligații fiscale și de a cere executarea silită a creanțelor fiscale 2017-2023

 

Potrivit prevederilor art. 110 alin. 1 și 2 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, (1) Dreptul organului fiscal de a stabili creanțe fiscale se prescrie în termen de 5 ani, cu excepția cazului în care legea dispune altfel.(2) Termenul de prescripție a dreptului prevăzut la alin. (1) începe să curgă de la data de 1 iulie a anului următor celui pentru care se datorează obligația fiscală, dacă legea nu dispune altfel.

Conform art. 215 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală (1) Dreptul organului de executare silită de a cere executarea silită a creanțelor fiscale se prescrie în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naștere acest drept. (2) Termenul de prescripție prevăzut la alin. (1) se aplică și creanțelor provenind din amenzi contravenționale.

Potrivit art. 41 din Decretul prezidențial nr. 195/16.03.2020: „Prescripţiile şi termenele de decădere de orice fel nu încep să curgă, iar, dacă au început să curgă, se suspendă pe toată durata stării de urgenţă instituite potrivit prezentului decret, dispoziţiile art. 2.532 pct. 9 teza a II-a din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil sau alte dispoziţii legale contrare nefiind aplicabile.”

Așadar, ca urmare a intrării în vigoare a Decretului nr. 195 prin publicarea în Monitorul Oficial al României nr. 212/16.03.2020, termenul de prescripție a dreptului de a cere executarea silită a creanțelor fiscale sau de a stabili creanțe fiscale nu va începe să curgă până la expirarea stării de urgență instituită prin Decretul nr. 195/2020, iar dacă a început să curgă, atunci acesta este suspendat în baza art. 41 din Decretul nr. 195/2020.

Potrivit dispozițiilor art. XII alin. 4 și 5 și art. XIII din OUG. nr. 48/09.04.2020 publicată în Monitorul Oficial nr. 319/16.04.2020 (4) Se suspendă sau nu începe executarea silită, prin somație și prin valorificarea bunurilor la licitație, a creanțelor bugetare, cu excepția executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanțelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătorești definitive pronunțate în materie penală, provenite din săvârșirea de infracțiuni, precum și a ajutoarelor de stat a căror recuperare a fost dispusă printr-o decizie a Comisiei Europene/furnizorului ajutorului de stat sau a unei instanțe naționale.(5)Termenele de prescripție a dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale și de a cere executarea silită, precum și cel al contribuabilului/plătitorului de a cere restituirea creanțelor fiscale, prevăzute de Codul de procedură fiscală, se suspendă sau nu încep să curgă până la împlinirea termenului prevăzut la art. XIII alin. (1).

Articolul XIII. (1) Aplicarea prevederilor art. XI și XII încetează la 30 de zile de la data încetării stării de urgență.

Conform alin. (2) al art. III din OUG. nr. 90 din 27 mai 2020, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 459 din 29 mai 2020, astfel cum a fost modificat de art. VI din OUG nr. 99 din 25 iunie 2020, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 551 din 25 iunie 2020, termenul prevăzut la art. XIII alin. (1) din OUG nr. 48/2020 privind unele măsuri financiar-fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 319 din 16 aprilie 2020, cu modificările ulterioare, se prorogă până la data de 25 octombrie 2020 inclusiv.

Totodată art. 24 din OUG nr. 181 din 22 octombrie 2020, publicată în Monitorul Oficial nr. 988 din 26 octombrie 2020, termenul prevăzut la art. XIII alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 48/2020 privind unele măsuri financiar-fiscale, cu modificările ulterioare, astfel cum au fost prorogate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2020 pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale, precum și pentru modificarea altor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 114/2020, precum și prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2020 privind unele măsuri fiscale, modificarea unor acte normative și prorogarea unor termene, se prorogă până la data de 25 decembrie 2020 inclusiv.

Asta înseamnă că termenele de prescripție au fost suspendate între 16 martie și 25 decembrie 2020, adică 285 de zile pentru anii 2017-2018, respectiv 177 pentru anul 2019.

Potrivit art. 2534 alin. 1 Cod civil (1) De la data când cauza de suspendare a încetat, prescripţia îşi reia cursul, socotindu-se pentru împlinirea termenului şi timpul scurs înainte de suspendare.

Conform prevederilor art. 181 Cod procedură civilă (1) Termenele, în afară de cazul în care legea dispune altfel, se calculează după cum urmează:1. când termenul se socoteşte pe ore, acesta începe să curgă de la ora zero a zilei următoare;2. când termenul se socoteşte pe zile, nu intră în calcul ziua de la care începe să curgă termenul, nici ziua când acesta se împlineşte;3. când termenul se socoteşte pe săptămâni, luni sau ani, el se împlineşte în ziua corespunzătoare din ultima săptămână ori lună sau din ultimul an. Dacă ultima lună nu are zi corespunzătoare celei în care termenul a început să curgă, termenul se împlineşte în ultima zi a acestei luni.(2) Când ultima zi a unui termen cade într-o zi nelucrătoare, termenul se prelungeşte până în prima zi lucrătoare care urmează.(*)

Pornind de la aceste prevederi legale incidente, pentru perioada 2017-2023 termenul de prescripție a dreptului de a stabili creanțe fiscale și de a cere executarea lor se calculează după cum urmează:


An

fiscal

Dată început termen de prescripție stabilire creanțe fiscale (art. 110 Legea 207/2015)

Dată împlinire termen de prescripție stabilire creanțe fiscale (art. 110 Legea 207/2015) + 285/177 zile suspendare termen

Dată început termen de prescripție executare silită creanțe fiscale

(art. 215 Legea 207/2015)

Dată împlinire termen de prescripție executare silită creanțe fiscale

(art. 215 Legea 207/2015)

+ 285/177 zile suspendare termen

2017

01.07.2018

01.07.2023 + 285 zile = 12.04.2024*

01.01.2018

01.01.2023 + 285 zile = 14.10.2023*

2018

01.07.2019

01.07.2024 + 285 zile = 12.04.2025*

01.01.2019

01.01.2024 + 285 zile = 14.10.2024*

2019

01.07.2020

01.07.2025 + 177 zile = 25.12.2025*

01.01.2020

01.01.2025 + 177 zile = 26.06.2025*

2020

01.07.2021

01.07.2026*

01.01.2021

01.01.2026*

2021

01.07.2022

01.07.2027*

01.01.2022

01.01.2027*

2022

01.07.2023

01.07.2028*

01.01.2023

01.01.2028*

2023

01.07.2024

01.07.2029*

01.01.2024

01.01.2029*


* Când ultima zi a unui termen cade într-o zi nelucrătoare, termenul se prelungeşte până în prima zi lucrătoare care urmează.

Comentarii

  1. Pentru anul 2019 care decret sau OUG nu se aplica din cele date in 2020 de sunt doar 177 de zile?

    RăspundețiȘtergere
  2. Sunt doar 177 de zile deoarece termenul de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale pentru anul 2019 a inceput sa curga din 01.07.2020 si s-a suspendat cuegerea automat pentru perioada 01.07 2020-25.12.2020, adica 177 de zile.

    RăspundețiȘtergere
  3. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  4. Așadar, este corect că într-o Decizie de impunere emisă la 01.01.2024 sa fie inclusă perioada 2017-2023 (pentru nedeclarare) și să se calculeze accesorii pentru toată această perioadă???

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, este corect. Anul 2017 se prescrie in mod normal la 01.07.2023, dar cum in 2020 a fost suspendat cursul prescriptiei pentru 285 de zile, aceste 285 de zile de adauga peste data de 01.07.2023, adtfel ca la 01.01.2024 nu este implinita prescriptia.

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Plata impozitului auto în cazul schimbării domiciliului fiscal

De ce nu se datorează impozit pentru mijloacele de transport cu numere roșii achiziționate din străinătate