Modificarea și completarea Normelor Metodologice de aplicare a Codului fiscal – impozite și taxe locale
În
Monitorul Oficial al României nr. 208/21.03.2016 a fost publicată după o lungă
așteptare Hotârârea de Guvern nr. 159/2016 prin care au fost aduse o serie de
modificări și completări Normelor Metodologice de aplicare a Codului fiscal
aprobate deja prin HG. nr. 1/2016 în materia impozitelor și taxelor locale.
1. Prima
modificare majoră adusă prin HG. nr.
159/21.03.2016 (pct. 23 alin. 4 indice 1, pct. 73 indice 1, pct.102 indice 1) este
faptul că scutirea de la plata
impozitului pentru clădirea, terenul sau mijlocul de transport deținute în
coproprietate, și inclusiv în cazul soților, se aplică doar pentru cota parte
de proprietate deținută de beneficiarul scutirii și nu pentru întreg bunul.
Prin
urmare în cazul coproprietății devălmașe a soților, scutirea de la plata
impozitului se va aplica doar pentru o cotă ideală de 50 % aferentă soțului
beneficiar al unei scutiri instituită de Legea nr. 227/2015 privind Codul
Fiscal pentru:
-
clădirea
folosită ca domiciliu și/sau alte clădiri aflate în proprietatea sau
coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 2 lit. a), c) - e) din Ordonanța
de urgență a Guvernului nr. 82/2006 pentru recunoașterea meritelor personalului
armatei participant la acțiuni militare și acordarea unor drepturi acestuia și
urmașilor celui decedat, aprobată cu modificări prin Legea nr. 111/2007, cu
modificările și completările ulterioare
-
terenurile
aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 2 lit.
a), c) - e) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 82/2006, cu modificările
și completările ulterioare;
-
clădirile
aflate în proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război, a văduvelor de
război și a văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război;
-
terenurile
aflate în proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război, a văduvelor de
război și a văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război
-
clădirea
folosită ca domiciliu aflată în proprietatea sau coproprietatea persoanelor
prevăzute la art. 1 al Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor
drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu
începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori
constituite în prizonieri, republicat, cu modificările și completările
ulterioare;
-
terenul
aferent clădirii de domiciliu, aflat în proprietatea sau coproprietatea
persoanelor prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu
modificările și completările ulterioare;
-
clădirea
folosită ca domiciliu aflată în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu
handicap grav sau accentuat și a persoanelor încadrate în gradul I de
invaliditate, respectiv a reprezentanților legali ai minorilor cu handicap grav
sau accentuat și ai minorilor încadrați în gradul I de invaliditate
-
terenul
aferent clădirii de domiciliu, aflat în proprietatea sau coproprietatea
persoanelor cu handicap grav sau accentuat și a persoanelor încadrate în gradul
I de invaliditate, respectiv a reprezentanților legali ai minorilor cu handicap
grav sau accentuat și ai minorilor încadrați în gradul I de invaliditate
-
mijloacele
de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război,
văduvelor de război sau văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război,
pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului;
-
mijloacele
de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap
grav sau accentuat, cele pentru transportul persoanelor cu handicap sau
invaliditate, aflate în proprietatea sau coproprietatea reprezentanților legali
ai minorilor cu handicap grav sau accentuat și ai minorilor încadrați în gradul
I de invaliditate, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea
contribuabilului;
-
mijloacele
de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la
art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările și
completările ulterioare, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea
contribuabilului;
-
mijloacele
de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la
art. 3 alin. (1) lit. b) și art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004
(revoluționarii), cu modificările și completările ulterioare, pentru un singur
mijloc de transport, la alegerea contribuabilului
2. O
a doua modificare majoră o constituie impozitarea
clădirilor mixte unde suprafeţele folosite în scop rezidenţial şi cele folosite
în scop nerezidenţial nu pot fi evidenţiate distinct prin contractul de
comodat, contractul de închiriere, autorizația de construire, iar operatorul
economic desfășoară activitate economică.
Dacă suprafeţele
folosite în scop rezidenţial şi cele folosite în scop nerezidenţial nu pot fi
evidenţiate distinct prin contractul de comodat, contractul de închiriere,
autorizația de construire etc., se aplică următoarele reguli:
a. în cazul în care la adresa clădirii
este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfășoară nicio activitate
economică, impozitul se calculează conform impozitului pentru o clădire
rezidențială;
b. în cazul în care la adresa clădirii
este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfășoară activitatea
economică, iar cheltuielile cu utilitățile sunt înregistrate în sarcina
persoanei care desfăşoară activitatea economică, impozitul pe clădiri se
calculează conform impozitului pentru clădirile nerezidenţiale; (pct. 46 indice
1)
c. în cazul în care la adresa clădirii
este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfășoară activitate
economică, iar cheltuielile cu utilitățile nu sunt înregistrate în sarcina
persoanei care desfășoară activitate economică, impozitul se calculează conform
impozitului pentru o clădire rezidențială; (pct. 46 indice 1).
3. A
treia modificare majoră privește faptul că pentru stabilirea impozitelor şi
taxelor locale pentru anul fiscal 2016 se concep următoarele reguli (pct. 171):
a.
persoanele
fizice care au în proprietate clădiri nerezidenţiale sau
clădiri cu destinaţie mixtă au obligaţia să depună declaraţii până la 31 martie 2016. Depun declaraţii și
persoanele fizice care au în proprietate clădiri cu destinaţie mixtă la adresa
cărora nu se desfășoară nicio activitate economică;
b.
declaraţiile depuse de persoanele
menționate la lit. a) vor fi însoţite, după caz, de:
-
raportul de evaluare întocmit de un
evaluator autorizat, în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor
aflate în vigoare la data evaluării, care reflectă valoarea clădirii ulterioară
datei de 1 ianuarie 2011;
-
procesul-verbal de recepţie finală, din
care reiese valoarea clădirii, în cazul unei clădiri finalizate în ultimii 5
ani;
-
actul de dobândire a dreptului de
proprietate asupra unei clădiri, în ultimii 5 ani, din care reiese valoarea
clădirii; în cazul în care valoarea clădirii nu se evidenţiază distinct, impozitul
pe clădiri se va stabili la valoarea totală din actul respectiv;
c.
nu
se depun documentele prevăzute la lit. b) în cazul clădirilor cu destinație
mixtă:
- dacă la adresa clădirii nu se desfășoară
nicio activitate economică;
- dacă la adresa clădirii se desfășoară
activitate economică, suprafețele folosite în scop rezidențial și cele folosite
în scop nerezidențial nu pot fi evidențiate distinct și cheltuielile cu utilitățile
nu sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfășoară activitatea
economică;
d.
persoanele
juridice
care deţin în proprietate clădiri au obligaţia să depună declaraţii, până la 31
martie 2016, în care se menţionează destinaţia clădirii, la care pot anexa unul
din următoarele documente:
- raportul de evaluare întocmit de un
evaluator autorizat, în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor
aflate în vigoare la data evaluării, care reflectă valoarea clădirii la data de
31 decembrie 2015;
-
procesul-verbal de recepţie finală, din
care reiese valoarea clădirii, în cazul unei clădiri finalizate în ultimii 3
ani;
-
actul de dobândire a dreptului de
proprietate asupra unei clădiri, în ultimii 3 ani, din care reiese valoarea
clădirii; în cazul în care valoarea clădirii nu se evidenţiază distinct,
impozitul pe clădiri se va stabili la valoarea totală din actul respectiv;
e. în cazul în care persoanele juridice nu
depun declarația menționată la lit. d), se aplică prevederile art. 493 din
Codul fiscal (Constituie contravenții
următoarele fapte, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie
considerate, potrivit legii, infracțiuni: a) depunerea peste
termen a declarațiilor de impunere…… b)
nedepunerea declarațiilor de impunere (3)
Contravenția prevăzută la alin. (2) lit. a) se sancționează cu amendă de la 70
lei la 279 lei, iar cele de la alin. (2) lit. b) cu amendă de la 279 lei la 696
lei. (5) În cazul
persoanelor juridice, limitele minime și maxime ale amenzilor prevăzute la
alin. (3) și (4) se majorează cu 300%..) iar clădirile vor fi
considerate ca având destinație nerezidențială, iar valoarea impozabilă a
acestora va fi ultima valoare impozabilă înregistrată în evidențele organului
fiscal.
Prin
urmare obligativitarea depunerii declarației fiscale cu privire la destinația
clădirii aflate în proprietate o au toate
persoanele juridice și doar
persoanele fizice care dețin clădiri nerezidențiale sau mixte, însă nu și persoanele fizice ce dețin clădiri
rezidentiale (utilizate pentru locuit).
4. A
patra modificare majoră se referă la
cazul în care un contribuabil deține mai multe terenuri situate în intravilanul
aceleiași unități/subdiviziuni administrativ-teritoriale, la alte categorii de
folosință decât terenuri cu construcții, situație în care suprafața de cel mult 400 m2 se
determină o singură dată din suprafețele acestor terenuri, evidențiate în
ordine descrescătoare, strict determinată exprimată în hectare, care se
înmulțește cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul de la art. 465 alin.
(2) din Codul fiscal.
Ordinea
descrescătoare, prevăzută la art. 465 alin. (2 indice 1) din Codul fiscal,
respectă strict următoarele reguli:
a. rangul
localității, începând cu rangul I, II, III și IV, precum și V, acolo unde este
cazul;
b. zona în cadrul localității, începând cu
zona A, continuând cu zonele B, C și D, acolo unde s-au stabilit mai multe
zone;
c. mărimea suprafețelor;
d. categoriile de folosință, în ordinea
prevăzută în tabelul de la art. 465 alin. (4) din Codul fiscal, numai în cazul
în care sunt egale primele suprafețe evidențiate în ordinea descrescătoare stabilită
potrivit regulilor de la lit. a) și b).
5. A
cincea modificare referă la instituirea
obligativității în sarcina organelor fiscale locale, începând cu luna iunie
2016 de a comunica Ministerului Finanțelor Publice, până la data de 15 a
fiecărei luni, informațiile din rapoartele de evaluare, în vederea
introducerii acestora într-un registru electronic. Registrul electronic se
publică pe pagina de internet a Ministerului Finanțelor Publice și poate fi
consultat de orice persoană interesată. Instrucțiunile de completare, organizare
și exploatare a registrului electronic se aprobă prin ordin comun al
ministrului finanțelor publice și al ministrului dezvoltării regionale și
administrației publice.
Comentarii
Trimiteți un comentariu