Plata impozitului auto în cazul schimbării domiciliului fiscal
Potrivit
art. 468 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal orice persoană
care are în proprietate un mijloc de transport care trebuie
înmatriculat/înregistrat în România datorează un impozit anual
pentru mijlocul de transport, cu excepția cazurilor în care se
prevede altfel. Impozitul pe mijloacele de transport se
datorează pe perioada cât mijlocul de transport este înmatriculat
sau înregistrat în România. Impozitul pe mijloacele de transport
se plătește la bugetul local al unității
administrativ-teritoriale unde persoana își are domiciliul, sediul
sau punctul de lucru, după caz.
În
cazul creanțelor fiscale administrate de organul fiscal local, prin
domiciliu fiscal se înțelege domiciliul reglementat potrivit
dreptului comun sau sediul social înregistrat potrivit legii.
Dovada
domiciliului şi a reşedinţei persoanei fizice se face cu
menţiunile cuprinse în cartea de identitate. În lipsa
acestor menţiuni ori atunci când acestea nu corespund realităţii,
stabilirea sau schimbarea domiciliului ori a reşedinţei nu va putea
fi opusă altor persoane. (art. 91 Cod civil).
În
raporturile cu terţii, dovada denumirii şi a sediului persoanei
juridice se face cu menţiunile înscrise în registrele de
publicitate sau de evidenţă prevăzute de lege pentru persoana
juridică respectivă. În lipsa acestor menţiuni, stabilirea
sau schimbarea denumirii şi a sediului nu va putea fi opusă altor
persoane.(art.229 Cod civil).
În
cazul schimbării domiciliului, sediului sau punctului de lucru,
contribuabilul are obligația depunerii declarației fiscale cu
privire la mijlocul de transport la organul fiscal local pe a cărei
rază teritorială își are domiciliul/sediul/punctul de lucru, în
termen de 30 de zile, inclusiv, de la modificarea survenită, și
datorează impozitul pe mijloacele de transport stabilit în noile
condiții începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.
Organul
fiscal local în ale cărui evidențe era înregistrat mijlocul de
transport transmite dosarul fiscal, cu confirmare de primire, în
vederea impunerii, în termen de 15 zile, organului fiscal local de
la noul domiciliu, sediu sau punct de lucru. Organul fiscal local de
la noul domiciliu, sediu sau punct de lucru, după caz, verifică
exactitatea datelor privind impunerea la noua adresă.
Prin
urmare, de la data de 1 ianuarie a anului fiscal următor datei
schimbării domiciliului sau sediului social contribuabilul
are obligația de a achita impozitul la bugetul local în raza
căruia unde își are noul domiciliul/sediu social, și nu
la bugetul local în raza căruia unde își avea
vechiul domiciliu/sediu social.
Conform
prevederilor art. 154 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul
de procedură fiscală, creanţele fiscale sunt scadente la expirarea
termenelor prevăzute de Codul fiscal sau de alte legi care le
reglementează, iar potrivit art. 472 alin. 1 Cod Fiscal, impozitul
pe mijlocul de transport se plăteşte anual, în două rate egale,
până la datele de 31 martie şi 30 septembrie inclusiv.
Eventuala plată a
impozitului efectuată în continuare la bugetul local de la fostul
domiciliu/sediu social este o plată nedatorată, care în temeiul
prevederilor art. 468 alin. 3 Cod Fiscal coroborat cu prevederile
art. 168 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală,
poate fi restituită contribuabilului în limita termenului de
prescripție de 5 ani.
Contribuabilul în
această situație nu poate invoca o eventuală dublă impunere sau
compensarea impozitului achitat la bugetul local
al fostului domiciliu/sediu social cu impozitul datorat la bugetul
local al actualului domiciliu/sediu social, în condițiile în care
prevederile art. 167 alin. 1 și 2 din Legea nr. 207/2015 privind
Codul de procedură fiscală stabilesc expres faptul că o compensare
se poate realiza doar între bugete care aparțin aceleași
autorități publice (respectiv aceeași unitate
administrativ-teritorială).
Primaria noului domiciliu, poate solicita virarea impozitului incasat de catre primaria fostului domiciliu de la aceasta, in conditiie in care, contribuabilul nu face cerere pentru restituirea impozitului achitat la fostul domiciliu? Daca da, ce baza legala poate invoca primaria noului domiciliu, in solicitare?
RăspundețiȘtergereMultumesc anticipat!
Primaria noului domiciliu nu poate solicita de la primaria fostului domiciliu virarea impozitului auto achitat, ci contribuabilul trebuie sa solicite restituirea acestei sume si tot el sa o achite la bugetul local al noului domiciliu.
ȘtergereBuna ziua! Avem un contribuabil care nu mai are domiciliul in Romania. La noi figureaza cu un autoturism si o amenda. Cum procedam in acest caz pentru a ne recupera debitul?
ȘtergereBuna ziua. de la data schimbarii domiciliului din Romania, scadeti din evidenta fiscala mijlocul de transport, iar pentru debitele restante ramase demarati procedura de executare silita, prin emiterea si comunicarea somatiei de executare la noul domiciliu din strainatate. Daca nu se poate identifica domiciliul actual al contribuabilului, si nu mai are pe teritoriul Romaniei bunuri urmaribile, puteti incerca sa il declarati insolvabil conform procedurii de Codul de procedura fiscala.
ȘtergereNu toată lumea cunoaște Codul fiscal! Eu acum trebuie să plătesc la noul domiciliul si majorările calculate de ei. Menționez că am achitat în fiecare an impozitele la fostul domiciliu, în urma instiintarii scrise primită de la fosta primărie! Dir de taxe si impozite si SCLEP sunt in subordinea Primăriei, de ce nu se comunică intre ei? După 5 ani s-au trezit că nu trebuia sa mai plătesc la ei! Eu ce pot face acum? Aia imi dau banii peste 5 ani, fără dobânzi deși s-au folosit de ei! Iar eu trebuie să plătesc din nou, cu majorări, o sumă astronomică!
RăspundețiȘtergereBuna ziua. In cazul schimbarii domiciliului aveati obligatia de a depune in termen de 30 de zile o cerere de transfer al dosarului fiscal la primaria de la fostul domiciliu pentru a se trimite dosarul la primaria de la noul domiciliu.
ȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
ȘtergereMi se pare incredibil faptul ca se prezuma cunoasterea procedurilor fiscale de catre toata lumea; tineri, batrani, poate noi cetateni romani trebuie sa cunoasca cele 168 de pagini ale Codului de Procedura Fiscala?
ȘtergereSi de ce nu se poate face totusi compensarea? Prevederile alin 2 art. 167 par ca permit si compensarea cu obligatiile datorate altor bugete:
Art 167 (2) Creanţele debitorului se compensează cu obligaţii datorate aceluiaşi buget, urmând ca din diferenţa rămasă să fie compensate obligaţiile datorate altor bugete, în mod proporţional, cu respectarea condiţiilor prevăzute la alin. (1).
Sunt intr-o situatie asemenatoare si as vrea sa contest decizia de impunere care ma obliga sa platesc impozitul a doua oara, cu majorari, ca si cum as fi fost rau-platnic. Va rog sa-mi spuneti daca stiti spete in care astfel de contestatii au avut succes. Prin actiunea mea doresc sa contribui la schimbarea acestor prevederi, care mi se par mai mult decat injuste.
Multumesc!
Buna ziua. Nu cunosc spete in care contribuabilii sa fi contestat si sa fi avut castig de cauza in instanta pe spete de acest gen. Principoul drept aplicabil in legisatia din Romania este ca nimeni nu poate invocs necunoasterea legii. Art. 167 invocat de dvs. Nu se aplica pentru compensarea intre bugete locale ale UAT diferite.
ȘtergereDoresc sa imi schimb domiciliul in alt
RăspundețiȘtergereJudet, respectiv si buletinul. In momentul cand primesc noul buletin sunt obligat sa fac solicitarea de transfer al dosarului fiscal timp de 30zile calendaristice? Placutele sunt obligat sa le schimb din ce moment?
Impozitul cand sunt obligat sa il achit, pina la solicitare sau dupa ce am solicitat transferul? Va fi doar o taxa de impozit? Mentionez ca nu am achitat inca pe anul curent
Buna ziua. Impozitul trebuie sa il platiti pentru intregul an fiscal la primaria unde aveti domiciliul la data schimbarii domiciliului. Dupa ce v-ati schimbat buletinul trebuie la depuneti in termen de 30 de zile cerere de transfer dosar fiscal la primaria fostului domiciliu.
ȘtergereDupa ce primaria fostului domiciliu trimite dosarul fiscal la primaria noului domiciliu si se inregistreaza mijlocul de transport, aveti la dispozitie 90 de zile sa va inmatriculati si la politie autoturismul cu alte numere de inmatriculare in noul judet.
Cum ati incheiat in final plata datoriei astronomice? Ma aflu intr-o situatie similara.
RăspundețiȘtergereBună ziua,datoria unui impozit auto se poate transfera ,în cazul meu pe mine ?Am cumpărat un autoturism și nu l-am trecut pe numele meu ,am făcut doar un contract de înstrăinare.Am plătit impozit pe numele proprietarului,și autoturismul l-am înstrăinat și eu dar fără acte legale.Si la primărie mi-au spus ca au transferat plata impozitului pe mine,fără ca să fie autoturismul pe numele meu.
RăspundețiȘtergereBuna ziua. Datorati impozitul pentru mijlocul de transport de la data de 1 ianuarie a anului urmator dobandirii, indiferent daca v-ati imnatriculat sau nu pe numele dvs, si pana la data vanzarii.
ȘtergereBună ziua,
RăspundețiȘtergereDupă ce părinții mei au divorțat, mașina ia rămas în totalitate tatălui meu. Apoi, el și-a schimbat domiciliul în alt județ, dar locul unde figurează mașina a rămas tot pe această adresă, la vechiul domiciliu. Menționez că el nu este interesat sa schimbe adresa unde figurează mașina. Ce aș putea face ca mașina să nu mai apară la adresa mea?
Vă mulțumesc anticipat!
Cu respect,
Ciprian
Bună ziua, Puteți transmite la primaria dvs. o adresă prin care să indicați că tatăl dvs și-a schimbat domiciliul în altă localitate și la care să anexați o copie după actul lui de identitate. Primaria de la domiciliul dvs. va transmite din oficiu dosarul fiscal al autoturismului la primaria de la noul domiciliu al tatălui dvs.
ȘtergereBună ziua,
RăspundețiȘtergereMulțumesc de răspuns! Din păcate nu am cum să fac rost de o copie de pe actul său de identitate având în vedere că nu mai tinem legătura.
Buna ziua! In cazul transferului din oficiu a mijlocului de transport la noul domiciliu, debitele neachitate la uat-ul de la fostul domiciliu se transfera si ele. Daca nu exista titluri executorii emise, ce ar trebui atasat? Decizii de impunere, extras de rol? Daca uat-ul de la noul domiciliu incaseaza acele debite restante, trebuie transferate uatului de la fostul domiciliu? Multumesc!
RăspundețiȘtergereBuna ziua!
ȘtergereVa rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta: ’’ Un contribuabil si-a schimbat adresa de domiciliu in anul 2022, avand debite din anul 2018, nu au fost emise decizii de impunere in niciun an si nici acte de executare. Cum procedam pentru a transfera mijlocul de transport din oficiu si a ne recupera debitele?
Multumesc!
Buna ziua. Debitele din 2018 sunt prescrise la acest moment,fara decizii sau acte de executare emise, prin urmare acelea trebuie scazute, conform art. 218 Cod procedira fiscala. Pentru debitele datorate pentru anii 2029-2022, trebuie emise si comunicate debitorului decizio de impunere si apoi somatii de executare si de abia apoi se poate trimite dosarul de executare in baza art. 221 Cod procedura fiscala la primaria de la noul domiciliu pentru recuperare debite.
ȘtergereBuna ziua. In acest caz trebuie atasata decizia de impunere, aceasta avand valoarea juridica a unui titlu executoriu dupa expirarea scadentei. Daca UAT de la noul sediu recupereaza aceste sume, ele trebuie virate la UAT de la vechiul sediu.
RăspundețiȘtergerePuteti, va rog, sa imi spuneti si baza legala pe care ar trebui sa o mentionez in adresa? Sunt uat de la fostul domiciliu! Multumesc!
ȘtergereArt.221 Cod procedura fiscala.
ȘtergereMultumesc!
ȘtergereBună ziua! La transferul din oficiu al mijlocului de transport cu debite, decizia de impunere trebuie comunicata întâi contribuabilului?
ȘtergereContribuabilul datoreaza impozitul la UAT-ul de la fostul domiciliu doar pana la data schimbarii domiciliului, iar cu data de 1 ianuarie a anului urmator schimbarii datoreaza impozit la bugetul local de la noul domiciliu. Prin urmare pentru debitele neachitate pana la data schimbarii, organul fiscal de la fostul domiciliu trebuie sa aiba emise decizii de impunere si acte de executare silita.
ȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereBuna ziua!
RăspundețiȘtergereUn contribuabil se prezinta in 2023 pentru inscrierea in evidentele fiscale a unui autovehicul. In 2024, Parchetul de pe langa ICCJ emite o ordonanță in baza careia se ridica de la acesta autovehiculul, întrucât fusese instrainat prin falsificarea cvc, prin semnarea vanzatorului in fals, si a fost scazut din evidentele UAT -ului de la domiciliul proprietarului cu viza remtii. Pot scadea impozitul de la contribuabil doar in baza acelei ordonanțe? Aștept să se soluționeze dosarul penal?
Buna ziua. Puteti sa scadeti din evidenta autoturismul in baza ordonantei procurorului.
ȘtergereScad din 2023 , intrucât de fapt si de drept nu era proprietar?
ȘtergerePana la momentul existentei unei hotarari judecatoresti penale de anulare a contractului de vanzare, scaderea debitului se poate face doar cu 2024 in baza ordonantei procurorului.
Ștergerebuna ziua , am schimbat domiciliul in acelasi judet , dar nu am mai facut cerere pentru transferul auto ( avand 2 masini pe numele meu ) , acestea se pot transfera automat fiind in acelasi judet de la primaria veche catre cea noua?
RăspundețiȘtergereBuna ziua. Nu se transfera in mod automat, ci trebuie sa solicitati dvs. transferul dosarului fiscal.
ȘtergereBuna! Am o contestatie la o decizie de impunere emisa pt un mijloc de transport. Exista o problema. Nu se mai gaseste dosarul auto iar la DRPCIV nu a fost inregistrata niciodata pe numele contestatarului. Cum solutionez contestatia? Persoana respectiva spune ca nu are masina respectiva. Daca este posibil si o baza legala.
RăspundețiȘtergereDaca nu puteti face dovada scriptica ca respectivul mijloc de transport este in proprietatea contestatorului si ca este inmatriculat in Romania (nu este obligatoriu sa fie inmatriculat pe numele lui), atunci conform art. 468 alin.1 Cod fiscal coroborat cu art.13 Cod procedura fiscala, va trebui sa ii admiteti contestatia.
ȘtergereDesigur ar trebui sa verificati pe cine figureaza efectiv la politie aceasta masina si daca cumva persoana respectiva nu a instrainat-o catre contestatorul dvs.
Bună seara! Dacă nu am reușit sa depun declarația fiscala pentru autoturism la schimbarea domiciliului în termenul legal de 30 de zile, ce se întâmplă?
RăspundețiȘtergereIn principiu riscati sa primiti o amenda contraventionala in functie de politica de amendare aplicata de primaria noului dvs domiciliu.
Ștergere