Plata impozitului auto în cazul schimbării domiciliului fiscal


Potrivit art. 468 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal orice persoană care are în proprietate un mijloc de transport care trebuie înmatriculat/înregistrat în România datorează un impozit anual pentru mijlocul de transport, cu excepția cazurilor în care se prevede altfel. Impozitul pe mijloacele de transport se datorează pe perioada cât mijlocul de transport este înmatriculat sau înregistrat în România. Impozitul pe mijloacele de transport se plătește la bugetul local al unității administrativ-teritoriale unde persoana își are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, după caz.

În cazul creanțelor fiscale administrate de organul fiscal local, prin domiciliu fiscal se înțelege domiciliul reglementat potrivit dreptului comun sau sediul social înregistrat potrivit legii.
Dovada domiciliului şi a reşedinţei persoanei fizice se face cu menţiunile cuprinse în cartea de identitate. În lipsa acestor menţiuni ori atunci când acestea nu corespund realităţii, stabilirea sau schimbarea domiciliului ori a reşedinţei nu va putea fi opusă altor persoane. (art. 91 Cod civil).
În raporturile cu terţii, dovada denumirii şi a sediului persoanei juridice se face cu menţiunile înscrise în registrele de publicitate sau de evidenţă prevăzute de lege pentru persoana juridică respectivă. În lipsa acestor menţiuni, stabilirea sau schimbarea denumirii şi a sediului nu va putea fi opusă altor persoane.(art.229 Cod civil).

În cazul schimbării domiciliului, sediului sau punctului de lucru, contribuabilul are obligația depunerii declarației fiscale cu privire la mijlocul de transport la organul fiscal local pe a cărei rază teritorială își are domiciliul/sediul/punctul de lucru, în termen de 30 de zile, inclusiv, de la modificarea survenită, și datorează impozitul pe mijloacele de transport stabilit în noile condiții începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.
Organul fiscal local în ale cărui evidențe era înregistrat mijlocul de transport transmite dosarul fiscal, cu confirmare de primire, în vederea impunerii, în termen de 15 zile, organului fiscal local de la noul domiciliu, sediu sau punct de lucru. Organul fiscal local de la noul domiciliu, sediu sau punct de lucru, după caz, verifică exactitatea datelor privind impunerea la noua adresă.

Prin urmare, de la data de 1 ianuarie a anului fiscal următor datei schimbării domiciliului sau sediului social contribuabilul are obligația de a achita impozitul la bugetul local în raza căruia unde își are noul domiciliul/sediu social, și nu la bugetul local în raza căruia unde își avea vechiul domiciliu/sediu social.
Conform prevederilor art. 154 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, creanţele fiscale sunt scadente la expirarea termenelor prevăzute de Codul fiscal sau de alte legi care le reglementează, iar potrivit art. 472 alin. 1 Cod Fiscal, impozitul pe mijlocul de transport se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie inclusiv.

Eventuala plată a impozitului efectuată în continuare la bugetul local de la fostul domiciliu/sediu social este o plată nedatorată, care în temeiul prevederilor art. 468 alin. 3 Cod Fiscal coroborat cu prevederile art. 168 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, poate fi restituită contribuabilului în limita termenului de prescripție de 5 ani.
Contribuabilul în această situație nu poate invoca o eventuală dublă impunere sau compensarea impozitului achitat la bugetul local al fostului domiciliu/sediu social cu impozitul datorat la bugetul local al actualului domiciliu/sediu social, în condițiile în care prevederile art. 167 alin. 1 și 2 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală stabilesc expres faptul că o compensare se poate realiza doar între bugete care aparțin aceleași autorități publice (respectiv aceeași unitate administrativ-teritorială).

Comentarii

  1. Primaria noului domiciliu, poate solicita virarea impozitului incasat de catre primaria fostului domiciliu de la aceasta, in conditiie in care, contribuabilul nu face cerere pentru restituirea impozitului achitat la fostul domiciliu? Daca da, ce baza legala poate invoca primaria noului domiciliu, in solicitare?
    Multumesc anticipat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Primaria noului domiciliu nu poate solicita de la primaria fostului domiciliu virarea impozitului auto achitat, ci contribuabilul trebuie sa solicite restituirea acestei sume si tot el sa o achite la bugetul local al noului domiciliu.

      Ștergere
  2. Nu toată lumea cunoaște Codul fiscal! Eu acum trebuie să plătesc la noul domiciliul si majorările calculate de ei. Menționez că am achitat în fiecare an impozitele la fostul domiciliu, în urma instiintarii scrise primită de la fosta primărie! Dir de taxe si impozite si SCLEP sunt in subordinea Primăriei, de ce nu se comunică intre ei? După 5 ani s-au trezit că nu trebuia sa mai plătesc la ei! Eu ce pot face acum? Aia imi dau banii peste 5 ani, fără dobânzi deși s-au folosit de ei! Iar eu trebuie să plătesc din nou, cu majorări, o sumă astronomică!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua. In cazul schimbarii domiciliului aveati obligatia de a depune in termen de 30 de zile o cerere de transfer al dosarului fiscal la primaria de la fostul domiciliu pentru a se trimite dosarul la primaria de la noul domiciliu.

      Ștergere
    2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
    3. Mi se pare incredibil faptul ca se prezuma cunoasterea procedurilor fiscale de catre toata lumea; tineri, batrani, poate noi cetateni romani trebuie sa cunoasca cele 168 de pagini ale Codului de Procedura Fiscala?
      Si de ce nu se poate face totusi compensarea? Prevederile alin 2 art. 167 par ca permit si compensarea cu obligatiile datorate altor bugete:
      Art 167 (2) Creanţele debitorului se compensează cu obligaţii datorate aceluiaşi buget, urmând ca din diferenţa rămasă să fie compensate obligaţiile datorate altor bugete, în mod proporţional, cu respectarea condiţiilor prevăzute la alin. (1).

      Sunt intr-o situatie asemenatoare si as vrea sa contest decizia de impunere care ma obliga sa platesc impozitul a doua oara, cu majorari, ca si cum as fi fost rau-platnic. Va rog sa-mi spuneti daca stiti spete in care astfel de contestatii au avut succes. Prin actiunea mea doresc sa contribui la schimbarea acestor prevederi, care mi se par mai mult decat injuste.
      Multumesc!

      Ștergere
    4. Buna ziua. Nu cunosc spete in care contribuabilii sa fi contestat si sa fi avut castig de cauza in instanta pe spete de acest gen. Principoul drept aplicabil in legisatia din Romania este ca nimeni nu poate invocs necunoasterea legii. Art. 167 invocat de dvs. Nu se aplica pentru compensarea intre bugete locale ale UAT diferite.

      Ștergere
  3. Doresc sa imi schimb domiciliul in alt
    Judet, respectiv si buletinul. In momentul cand primesc noul buletin sunt obligat sa fac solicitarea de transfer al dosarului fiscal timp de 30zile calendaristice? Placutele sunt obligat sa le schimb din ce moment?
    Impozitul cand sunt obligat sa il achit, pina la solicitare sau dupa ce am solicitat transferul? Va fi doar o taxa de impozit? Mentionez ca nu am achitat inca pe anul curent

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua. Impozitul trebuie sa il platiti pentru intregul an fiscal la primaria unde aveti domiciliul la data schimbarii domiciliului. Dupa ce v-ati schimbat buletinul trebuie la depuneti in termen de 30 de zile cerere de transfer dosar fiscal la primaria fostului domiciliu.
      Dupa ce primaria fostului domiciliu trimite dosarul fiscal la primaria noului domiciliu si se inregistreaza mijlocul de transport, aveti la dispozitie 90 de zile sa va inmatriculati si la politie autoturismul cu alte numere de inmatriculare in noul judet.

      Ștergere
  4. Cum ati incheiat in final plata datoriei astronomice? Ma aflu intr-o situatie similara.

    RăspundețiȘtergere
  5. Bună ziua,datoria unui impozit auto se poate transfera ,în cazul meu pe mine ?Am cumpărat un autoturism și nu l-am trecut pe numele meu ,am făcut doar un contract de înstrăinare.Am plătit impozit pe numele proprietarului,și autoturismul l-am înstrăinat și eu dar fără acte legale.Si la primărie mi-au spus ca au transferat plata impozitului pe mine,fără ca să fie autoturismul pe numele meu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua. Datorati impozitul pentru mijlocul de transport de la data de 1 ianuarie a anului urmator dobandirii, indiferent daca v-ati imnatriculat sau nu pe numele dvs, si pana la data vanzarii.

      Ștergere
  6. Bună ziua,
    După ce părinții mei au divorțat, mașina ia rămas în totalitate tatălui meu. Apoi, el și-a schimbat domiciliul în alt județ, dar locul unde figurează mașina a rămas tot pe această adresă, la vechiul domiciliu. Menționez că el nu este interesat sa schimbe adresa unde figurează mașina. Ce aș putea face ca mașina să nu mai apară la adresa mea?

    Vă mulțumesc anticipat!
    Cu respect,
    Ciprian

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună ziua, Puteți transmite la primaria dvs. o adresă prin care să indicați că tatăl dvs și-a schimbat domiciliul în altă localitate și la care să anexați o copie după actul lui de identitate. Primaria de la domiciliul dvs. va transmite din oficiu dosarul fiscal al autoturismului la primaria de la noul domiciliu al tatălui dvs.

      Ștergere
  7. Bună ziua,
    Mulțumesc de răspuns! Din păcate nu am cum să fac rost de o copie de pe actul său de identitate având în vedere că nu mai tinem legătura.

    RăspundețiȘtergere
  8. Buna ziua! In cazul transferului din oficiu a mijlocului de transport la noul domiciliu, debitele neachitate la uat-ul de la fostul domiciliu se transfera si ele. Daca nu exista titluri executorii emise, ce ar trebui atasat? Decizii de impunere, extras de rol? Daca uat-ul de la noul domiciliu incaseaza acele debite restante, trebuie transferate uatului de la fostul domiciliu? Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  9. Buna ziua. In acest caz trebuie atasata decizia de impunere, aceasta avand valoarea juridica a unui titlu executoriu dupa expirarea scadentei. Daca UAT de la noul sediu recupereaza aceste sume, ele trebuie virate la UAT de la vechiul sediu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Puteti, va rog, sa imi spuneti si baza legala pe care ar trebui sa o mentionez in adresa? Sunt uat de la fostul domiciliu! Multumesc!

      Ștergere
    2. Bună ziua! La transferul din oficiu al mijlocului de transport cu debite, decizia de impunere trebuie comunicata întâi contribuabilului?

      Ștergere
    3. Contribuabilul datoreaza impozitul la UAT-ul de la fostul domiciliu doar pana la data schimbarii domiciliului, iar cu data de 1 ianuarie a anului urmator schimbarii datoreaza impozit la bugetul local de la noul domiciliu. Prin urmare pentru debitele neachitate pana la data schimbarii, organul fiscal de la fostul domiciliu trebuie sa aiba emise decizii de impunere si acte de executare silita.

      Ștergere
  10. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

De ce nu se datorează impozit pentru mijloacele de transport cu numere roșii achiziționate din străinătate

Prescripția dreptului de a stabili obligații fiscale și de a cere executarea silită a creanțelor fiscale 2017-2023