Model procedura de anulare a majorărilor de întârziere-OUG.69/2020

CONSILIUL LOCAL AL...................                                                                 PROIECT AVIZAT:
                                                                                     Secretarul general al ............................................
                                               
                                                                                                                                               
HOTĂRÂRE
privind instituirea unor facilități fiscale și  aprobarea procedurii de anulare a accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale restante la data de 31.03.2020 inclusiv, datorate bugetului local de către contribuabilii de pe raza administrativ-teritorială a ..........................

            Consiliul local al .......................................întrunit în şedinţă ordinară,
            Examinând proiectul de hotărâre privind instituirea unor facilități fiscale și aprobarea procedurii de anulare a accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale restante la data de 31.03.2020 inclusiv, datorate bugetului local de către contribuabilii de pe raza administrativ-teritorială a ............................. - proiect din iniţiativa primarului;
            Reținând Referatul de aprobare nr.       din   mai 2020 al primarului ......................, în calitate de inițiator;
            Analizând Raportul de specialitate nr.   din   mai 2020 al Direcției de impozite și taxe locale, al Direcției economice și al Direcției Juridice, prin care se propune instituirea unor facilități fiscale și  aprobarea procedurii de anulare a accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale restante la data de 31.03.2020 inclusiv, datorate bugetului local de către contribuabilii de pe raza administrativ-teritorială .......................................................;
            Reţinând prevederile art. XVII din O.U.G nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor facilități fiscale, și ale Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică;
            Văzând avizul comisiei de specialitate;
            Potrivit dispoziţiunilor art. 129, 133 alin. 1, 139 şi 196 din Ordonanța de Urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ,

                                                            HOTĂRĂŞTE:

Art.1. Se aprobă instituirea facilităților fiscale de anulare a  accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale restante la data de 31.03.2020 inclusiv, datorate bugetului local de către contribuabilii de pe raza administrativ-teritorială .................................................
            Art.2.  Procedura de acordare a facilităţilor fiscale descrise la art. 1 se constituie în Anexă care face parte integrantă din prezenta hotărâre şi se aplică de la data intrării în vigoare a prezentei până la data de 15.12.2020 inclusiv (data limită de depunere a cererii de anulare sub sancțiunea decăderii), termenul de soluționare de către organul fiscal  a cererilor depuse fiind 31.12.2020.
Art.3. Cu îndeplinirea prevederilor hotărârii se încredinţează Direcţia de impozite şi taxe locale.

                                                                                                Președinte de ședință,
                         ..........................................................
                                                                                               Contrasemnează:
                          Secretarul general............................., 

Nr.          din              2020                                         
(Hotărârea a fost adoptată cu   voturi)




DIRECŢIA DE IMPOZITE ŞI TAXE LOCALE         ANEXĂ LA H.C.L. NR. ...../2020                                                                                                  

                                                                     PROCEDURA
 de  anulare a  accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale restante la data de 31.03.2020 inclusiv, datorate bugetului local de către contribuabilii de pe raza administrativ-teritorială a
............................................................


  1. Dispoziţii generale

(1) Prezenta procedură se aplică pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere.
 (2) Anularea accesoriilor în cazul obligațiilor bugetare restante la 31 martie 2020 datorate bugetelor locale, se aplică de către unitățile administrativ-teritoriale, opțional, dacă consiliul local stabilește, prin hotărâre, aplicarea acestor prevederi.
  (3) Prin hotărârea prevăzută la alin. (2) consiliul local aprobă și procedura de anulare a accesoriilor.
  (4) Prin obligații bugetare principale restante la 31 martie 2020 inclusiv se înțelege:
a)  obligaţii bugetare pentru care s-a împlinit scadenţa sau termenul de plată până la data de 31 martie 2020 inclusiv, precum şi obligaţiile fiscale principale scadente în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2020 privind unele măsuri economice şi fiscal-bugetare şi data de 31 martie 2020 inclusiv;
b) diferenţele de obligaţii bugetare principale stabilite prin decizii de impunere comunicate până la data de 31 martie 2020 inclusiv, chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi diferenţele de obligaţii bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 martie 2020 inclusiv, stabilite de organul fiscal local prin decizie de impunere emisă şi comunicată până la data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020, ca urmare a unei inspecţii fiscale;
c) obligaţiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 martie 2020 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă din oficiu de organul fiscal sau prin declaraţie de impunere depusă cu întârziere de către contribuabil, în perioada cuprinsă între 1 aprilie 2020 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
d) alte obligaţii de plată individualizate în titluri executorii emise potrivit legii şi existente în evidenţa organului fiscal în vederea recuperării la data de 31 martie 2020 inclusiv, precum şi obligaţiile bugetare principale stabilite de alte organe decât organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 martie 2020, transmise spre recuperare organelor fiscale în perioada cuprinsă între 1 aprilie 2020 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
 (5) Nu sunt considerate obligaţii de plată restante la data de 31 martie 2020 inclusiv:
a) obligaţiile bugetare pentru care s-au acordat şi sunt în derulare înlesniri la plată, potrivit legii, la data de 31 martie 2020 inclusiv;
b) obligaţiile de plată stabilite în acte administrative a căror executare este suspendată în condiţiile legii la data de 31 martie 2020 inclusiv.
 (6) Sunt considerate restante la data de 31 martie 2020 inclusiv şi obligaţiile de plată care, la această dată, se află în oricare dintre situaţiile prevăzute la alin. (5), iar ulterior acestei date, dar nu mai târziu de data de 15 decembrie 2020 inclusiv, înlesnirea la plată îşi pierde valabilitatea sau, după caz, încetează suspendarea executării actului administrativ fiscal. Pentru obligaţiile prevăzute la alin. (5) lit. b), debitorii pot renunţa la efectele suspendării actului administrativ fiscal pentru a beneficia de anularea accesoriilor. În acest caz, debitorii trebuie să depună o cerere de renunţare la efectele suspendării actului administrativ fiscal până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
 (7) Prezenta procedură se aplică pe raza administrativ – teritorială a ............................ şi va fi adoptată prin hotărâre a Consiliului Local.

  1. Obiectivul şi scopul procedurii

 Este determinat de stimularea conformării contribuabililor la plata obligaţiilor fiscale, revitalizarea și evitarea deschiderii procedurii insolvenței, maximizarea încasărilor bugetare şi diminuarea arieratelor la bugetul local, precum şi de respectarea principiului egalitaţii de tratament, respectiv stabilirea în mod nediscriminatoriu a criteriilor şi mijloacelor de acordare a facilităţilor fiscale, atât în cazul persoanelor juridice angajate sau nu  în activităţi comerciale, cât şi al persoanelor fizice şi a celor asimilate acestora.

  1. Durata și condițiile aplicării procedurii

  (1) Prezenta procedură se aplică de la data intrării în vigoare a hotărârii până la data de 15.12.2020 inclusiv (data limită de depunere a cererii sub sancțiunea decăderii), termenul de soluționare de către organul fiscal  a cererilor depuse în termen fiind 31.12.2020.
Procedura vizează anularea accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale restante la data de 31 martie 2020, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
a) toate obligaţiile bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 inclusiv, administrate de organul fiscal local, se sting prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
b) sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligaţiile bugetare principale şi accesorii administrate de organul fiscal local cu termene de plată cuprinse între data de 1 aprilie 2020 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
c) debitorul să aibă depuse toate declaraţiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. Această condiţie se consideră îndeplinită şi în cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declaraţii fiscale, obligaţiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal local;
d) debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor după îndeplinirea în mod corespunzător a condiţiilor prevăzute la lit. a)-c), dar nu mai târziu de data de 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sancţiunea decăderii.
 (2) Accesoriile aferente diferenţelor de obligaţii bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declaraţie rectificativă prin care se corectează obligaţiile bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv, administrate de organul fiscal local, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) declaraţia rectificativă este depusă începând cu data de 1 aprilie 2020 până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
b) toate obligaţiile bugetare principale individualizate în declaraţia rectificativă se sting prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
c) sunt îndeplinite, în mod corespunzător, condiţiile prevăzute la art. 3 alin. 1  lit. b)-d).
  (3) Toate accesoriile aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv şi stinse până la această dată se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ şi în mod corespunzător condiţiile prevăzute la art art. 3 alin. 1  lit. b)-d).
 (4) Toate accesoriile aferente obligaţiilor bugetare principale administrate de organul fiscal local cu scadenţe anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv şi individualizate în decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecţii fiscale în derulare la data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020 se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) toate diferenţele de obligaţii bugetare principale individualizate în decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din aceeaşi lege;
b) cererea de anulare a accesoriilor se depune în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere, sub sancţiunea decăderii
(5) În sensul prezentei proceduri, prin inspecţie fiscală în derulare la data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020 se înţelege acea inspecţie pentru care nu s-a comunicat persoanei controlate decizia de impunere până la data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020, respectiv până la data de 14.05.2020
(6) Prin derogare de la art. 105 alin. (8) din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia inspecţiilor fiscale ce urmează să înceapă după data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020, respectiv 14.05.2020, în scopul acordării anulării prevăzute la alin. (2), organele fiscale iau în considerare declaraţiile rectificative depuse de debitori în cel mult 10 zile de la data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020.

  1. Condiţii de eligibilitate și implementarea  procedurii

 (1) Debitorii care intenționează să beneficieze de anularea obligațiilor bugetare accesorii potrivit prezentei proceduri, pot depune o notificare  adresată organului fiscal local  cu privire la intenția lor, până cel mai târziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.
 (2) După primirea notificării prevăzute la alin. (1), organul fiscal local verifică dacă debitorul și-a îndeplinit obligațiile declarative până la la data depunerii notificării, efectuează stingerile, compensările și orice alte operațiuni necesare în vederea stabilirii cu certitudine a obligațiilor bugetare ce constituie condiție pentru acordarea facilității fiscale . În cazul în care se constată că debitorul nu și-a îndeplinit obligațiile declarative, organul fiscal îl îndrumă potrivit art. 7 din Legea nr. 207/2015 privind  Codul de procedură fiscală.
 (3) În termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data depunerii notificării, organul fiscal local eliberează din oficiu certificatul de atestare fiscală, pe care îl comunică debitorului.
 (4) Organul fiscal are obligația de a clarifica cu debitorul eventualele neconcordanțe cu privire la obligațiile bugetare ce constituie condiție pentru acordarea facilității fiscale sau a celor care pot fi anulate.
  (5) Pentru debitorii care au notificat organul fiscal potrivit alin. (1):
a)  toate accesoriile, care pot face obiectul anulării, se amână la plată în vederea anulării. În acest caz, organul fiscal emite decizie de amânare la plată a  tuturor accesoriilor;
b) procedura de executare silită nu începe sau se suspendă, după caz, pentru obligațiile accesorii amânate la plată potrivit lit. a);
c) obligațiile accesorii amânate la plată potrivit lit. a) nu se sting până la data soluționării cererii de anulare a accesoriilor sau până la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, în cazul în care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.
 (6) Prevederile alin. (5) sunt aplicabile și pe perioada cuprinsă între data depunerii cererii de anulare a accesoriilor și data emiterii deciziei de soluționare a cererii .
 (7) Decizia de amânare la plată a  tuturor accesoriilor își pierde valabilitatea în oricare dintre următoarele situații:
a) la data emiterii deciziei de anulare a accesoriilor sau a deciziei de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, după caz;
b) la data de 15 decembrie 2020, în cazul în care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.       
  (8) Pentru debitorii care nu au notificat organul fiscal potrivit alin. (1),  toate accesoriile care pot fi anulate potrivit prezentei proceduri și care au fost achitate după data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020, respectiv 14.05.2020, se restituie potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codului de procedură fiscală, la cererea contribuabilului, depusă la organul fiscal local.
 (9) Prin derogare de la prevederile art. 236 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, debitorii care au notificat organul fiscal potrivit alin. (1) şi au dispuse măsuri de executare silită prin poprire la data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020, de către organul de executare fiscală, asupra disponibilităţilor băneşti, pot efectua plata sumelor înscrise în adresele de înfiinţare a popririi din sumele indisponibilizate, altele decât cele reprezentând obligaţii de plată care fac obiectul amânării la plată în vederea anulării potrivit  alin. (5) lit. a).
 (10) Prevederile alin. (9) sunt aplicabile și pentru popririle înființate între data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020 și data de 15 decembrie 2020 inclusiv.
  (11) Cererea de anulare a accesoriilor depusă până la data de  15 decembrie 2020 inclusiv, sub sancțiunea decăderii, se soluționează prin decizie de anulare a accesoriilor sau, după caz, decizie de respingere a cererii de anulare a accesoriilor.
 (12) Un debitor poate beneficia de anularea accesoriilor potrivit prezentei proceduri, în oricare dintre situaţiile prevăzute la art. 3, independent sau cumulat, dacă sunt îndeplinite condiţiile pentru acordarea anulării.
  (13) Debitorii care la data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020  beneficiază de eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codului de procedură fiscală, precum și cei care obțin eșalonarea în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a  O.U.G nr. 69/2020 și data de 15 decembrie 2020, pot beneficia de anularea tuturor accesoriilor, dacă îndeplinesc condițiile prevăzute de art. 3.
  (14) Debitorii care la data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020  beneficiază de eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cei care obţin eşalonarea în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020  şi data de 15 decembrie 2020 inclusiv, pot beneficia, în baza cererii de anulare, depuse până la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, de anularea tuturor accesoriilor, dacă eşalonarea la plată se finalizează până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. În acest caz, accesoriile incluse în ratele de eşalonare cu termene de plată după data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020  achitate odată cu plata ratei de eşalonare se restituie potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare. În situaţia în care eşalonarea la plată aflată în derulare cuprinde numai obligaţii de plată accesorii, debitorii pot beneficia de anularea accesoriilor rămase de plată din înlesnirea la plată acordată, fără a le mai achita, urmând ca, în baza cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal sa emită decizia de anulare a accesoriilor, precum şi decizia de finalizare a eşalonării la plată. 
(15) Facilitățile fiscale prevăzute de prezenta procedură își mențin valabilitatea și în următoarele cazuri:
a) în cazul desființării actului administrativ fiscal în procedura de soluționare a contestației, chiar dacă s-a dispus emiterea unui nou act administrativ fiscal;
b) în cazul în care ulterior emiterii certificatului de atestare fiscală, organul fiscal constată existența unor obligații bugetare ce nu au fost incluse în certificatul de atestare fiscală.
 (16) Împotriva actelor administrative fiscale emise potrivit prezentei proceduri se poate formula contestație potrivit art. 268-281 din Codul de procedură fiscală.

  1. Dispoziții finale

 Organele de specialitate ale Direcției de impozite și taxe locale cu atribuții în administrarea creanțelor bugetare locale verifică  îndeplinirea tuturor condiţiilor prevăzute de prezenta procedură, inclusiv achitarea integrală a amenzilor contravenţionale aflate în executare silită la organul fiscal local.

Comentarii

  1. pentru art.V, acordare facilitati este necesara procedura ?

    RăspundețiȘtergere
  2. pentru aplicarea art. V nu este necesara neaparat o procedura, insa facilitatea efectiva acordata si conditiile de acordare (cele care sunt mentionate expres si in OUG 69/2020) trebuie prevazute in hotararea de consiliu local.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Plata impozitului auto în cazul schimbării domiciliului fiscal

Radierea din evidența fiscală a mijloacelor de transport cu ITP expirat

Debitor decedat. Dovedirea titularului dreptului de proprietate în scopul impozitării