Model procedura de anulare a majorărilor de întârziere-OUG.69/2020
CONSILIUL LOCAL
AL................... PROIECT AVIZAT:
Secretarul general al ............................................
HOTĂRÂRE
privind instituirea unor
facilități fiscale și aprobarea
procedurii de anulare a accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale
restante la data de 31.03.2020 inclusiv, datorate bugetului local de către contribuabilii
de pe raza administrativ-teritorială a ..........................
Consiliul local al .......................................întrunit
în şedinţă ordinară,
Examinând proiectul de hotărâre
privind instituirea unor facilități fiscale și aprobarea procedurii de anulare
a accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale restante la data de
31.03.2020 inclusiv, datorate bugetului local de către contribuabilii de pe
raza administrativ-teritorială a ............................. - proiect din
iniţiativa primarului;
Reținând Referatul de aprobare
nr. din mai 2020 al primarului ......................,
în calitate de inițiator;
Analizând
Raportul de specialitate nr. din mai 2020 al Direcției de impozite și taxe
locale, al Direcției economice și al Direcției Juridice, prin care se propune
instituirea unor facilități fiscale și
aprobarea procedurii de anulare a accesoriilor aferente obligaţiilor
bugetare principale restante la data de 31.03.2020 inclusiv, datorate bugetului
local de către contribuabilii de pe raza administrativ-teritorială .......................................................;
Reţinând prevederile art. XVII din
O.U.G nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind
Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor facilități fiscale, și ale
Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică;
Văzând avizul
comisiei de specialitate;
Potrivit dispoziţiunilor art. 129,
133 alin. 1, 139 şi 196 din Ordonanța de Urgență nr. 57/2019 privind Codul
administrativ,
HOTĂRĂŞTE:
Art.1. Se aprobă
instituirea facilităților fiscale de anulare a
accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale restante la data
de 31.03.2020 inclusiv, datorate bugetului local de către contribuabilii de pe
raza administrativ-teritorială .................................................
Art.2. Procedura de acordare a facilităţilor fiscale
descrise la art. 1 se constituie în Anexă care face parte integrantă din
prezenta hotărâre şi se aplică de la data intrării în vigoare a prezentei până
la data de 15.12.2020 inclusiv (data limită de depunere a cererii de anulare
sub sancțiunea decăderii), termenul de soluționare de către organul fiscal a cererilor depuse fiind 31.12.2020.
Art.3. Cu îndeplinirea
prevederilor hotărârii se încredinţează Direcţia de impozite şi taxe locale.
Președinte de ședință,
..........................................................
Contrasemnează:
Secretarul general.............................,
Nr. din 2020
(Hotărârea a
fost adoptată cu voturi)
DIRECŢIA DE IMPOZITE ŞI TAXE LOCALE ANEXĂ LA H.C.L. NR.
...../2020
PROCEDURA
de anulare a
accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale restante la data
de 31.03.2020 inclusiv, datorate bugetului local de către contribuabilii de pe
raza administrativ-teritorială a
............................................................
- Dispoziţii generale
(1) Prezenta
procedură se aplică pentru toate categoriile de
debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de
proprietate, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, persoane
fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită
profesii libere.
(2) Anularea accesoriilor în cazul
obligațiilor bugetare restante la 31 martie 2020 datorate bugetelor locale, se
aplică de către unitățile administrativ-teritoriale, opțional, dacă consiliul
local stabilește, prin hotărâre, aplicarea acestor prevederi.
(3) Prin hotărârea prevăzută la alin. (2) consiliul
local aprobă și procedura de anulare a accesoriilor.
(4) Prin obligații bugetare principale restante la 31 martie
2020 inclusiv se înțelege:
a) obligaţii bugetare pentru care s-a împlinit
scadenţa sau termenul de plată până la data de 31 martie 2020 inclusiv, precum
şi obligaţiile fiscale principale scadente în perioada cuprinsă între data
intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2020 privind
unele măsuri economice şi fiscal-bugetare şi data de 31 martie 2020 inclusiv;
b) diferenţele de obligaţii bugetare principale
stabilite prin decizii de impunere comunicate până la data de 31 martie 2020
inclusiv, chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut
la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură
fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi diferenţele de
obligaţii bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de
31 martie 2020 inclusiv, stabilite de organul fiscal local prin decizie de
impunere emisă şi comunicată până la data intrării în vigoare a O.U.G nr.
69/2020, ca urmare a unei inspecţii fiscale;
c) obligaţiile bugetare
principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 martie 2020
inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă din oficiu de organul fiscal
sau prin declaraţie de impunere depusă cu întârziere de către contribuabil, în
perioada cuprinsă între 1 aprilie 2020 şi data depunerii cererii de anulare a
accesoriilor inclusiv;
d) alte obligaţii de plată
individualizate în titluri executorii emise potrivit legii şi existente în
evidenţa organului fiscal în vederea recuperării la data de 31 martie 2020
inclusiv, precum şi obligaţiile bugetare principale stabilite de alte organe
decât organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de până la data de 31
martie 2020, transmise spre recuperare organelor fiscale în perioada cuprinsă
între 1 aprilie 2020 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor
inclusiv.
a) obligaţiile
bugetare pentru care s-au acordat şi sunt în derulare înlesniri la plată,
potrivit legii, la data de 31 martie 2020 inclusiv;
b) obligaţiile
de plată stabilite în acte administrative a căror executare este suspendată în
condiţiile legii la data de 31 martie 2020 inclusiv.
(6) Sunt considerate restante
la data de 31 martie 2020 inclusiv şi obligaţiile de plată care, la această
dată, se află în oricare dintre situaţiile prevăzute la alin. (5), iar ulterior
acestei date, dar nu mai târziu de data de 15 decembrie 2020 inclusiv,
înlesnirea la plată îşi pierde valabilitatea sau, după caz, încetează
suspendarea executării actului administrativ fiscal. Pentru
obligaţiile prevăzute la alin. (5) lit. b), debitorii pot renunţa la efectele
suspendării actului administrativ fiscal pentru a beneficia de anularea
accesoriilor. În acest caz, debitorii trebuie să depună o cerere de renunţare
la efectele suspendării actului administrativ fiscal până la data depunerii
cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
(7) Prezenta procedură se aplică pe raza
administrativ – teritorială a ............................ şi va fi adoptată
prin hotărâre a Consiliului Local.
- Obiectivul
şi scopul procedurii
Este determinat de stimularea conformării contribuabililor la plata
obligaţiilor fiscale, revitalizarea și evitarea deschiderii procedurii
insolvenței, maximizarea încasărilor bugetare şi diminuarea arieratelor la bugetul local, precum şi de
respectarea principiului egalitaţii de tratament, respectiv stabilirea în mod
nediscriminatoriu a criteriilor şi mijloacelor de acordare a facilităţilor
fiscale, atât în cazul persoanelor juridice angajate sau nu în activităţi comerciale, cât şi al
persoanelor fizice şi a celor asimilate acestora.
- Durata
și condițiile aplicării procedurii
(1) Prezenta
procedură se aplică de la data intrării în vigoare a hotărârii până la data de
15.12.2020 inclusiv (data limită de depunere a cererii sub sancțiunea
decăderii), termenul de soluționare de către organul fiscal a cererilor depuse în termen fiind 31.12.2020.
Procedura vizează anularea accesoriilor aferente
obligațiilor bugetare principale restante la data de 31 martie 2020, dacă sunt
îndeplinite cumulativ următoarele
condiții:
a) toate obligaţiile bugetare principale
restante la data de 31 martie 2020 inclusiv, administrate de organul fiscal
local, se sting prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr.
207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la data depunerii
cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
b) sunt
stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu
modificările şi completările ulterioare, până la data depunerii cererii de
anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligaţiile bugetare principale şi
accesorii administrate de organul fiscal local cu termene de plată cuprinse
între data de 1 aprilie 2020 şi data depunerii cererii de anulare a
accesoriilor inclusiv;
c) debitorul să aibă depuse
toate declaraţiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii
cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. Această condiţie se consideră
îndeplinită şi în cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus
declaraţii fiscale, obligaţiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de
către organul fiscal local;
d) debitorul
depune cererea de anulare a accesoriilor după îndeplinirea în mod corespunzător
a condiţiilor prevăzute la lit. a)-c), dar nu mai târziu de data de 15
decembrie 2020 inclusiv, sub sancţiunea decăderii.
(2)
Accesoriile aferente diferenţelor de obligaţii
bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declaraţie
rectificativă prin care se corectează obligaţiile bugetare principale cu
scadenţe anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv, administrate de organul
fiscal local, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) declaraţia
rectificativă este depusă începând cu data de 1 aprilie 2020 până la data
depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
b) toate
obligaţiile bugetare principale individualizate în declaraţia rectificativă se
sting prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu
modificările şi completările ulterioare, până la data depunerii cererii de
anulare a accesoriilor inclusiv;
c) sunt îndeplinite, în mod
corespunzător, condiţiile prevăzute la art. 3 alin. 1 lit. b)-d).
(3) Toate accesoriile aferente obligaţiilor
bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv şi
stinse până la această dată se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ şi în
mod corespunzător condiţiile prevăzute la art art. 3 alin. 1 lit. b)-d).
(4) Toate
accesoriile aferente obligaţiilor bugetare principale administrate de organul
fiscal local cu scadenţe anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv şi
individualizate în decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecţii fiscale
în derulare la data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020 se anulează dacă
sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) toate diferenţele de obligaţii bugetare principale individualizate în
decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din
Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la
termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din aceeaşi lege;
b) cererea de anulare a accesoriilor se depune în termen de 90
de zile de la comunicarea deciziei de impunere, sub sancţiunea decăderii
(5) În sensul prezentei proceduri,
prin inspecţie fiscală în derulare la data intrării în vigoare a O.U.G nr.
69/2020 se înţelege acea inspecţie pentru care nu s-a comunicat persoanei
controlate decizia de impunere până la data intrării în vigoare a O.U.G nr.
69/2020, respectiv până la data de 14.05.2020
(6) Prin derogare de la art. 105
alin. (8) din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare,
în situaţia inspecţiilor fiscale ce urmează să înceapă după data intrării în
vigoare a O.U.G nr. 69/2020, respectiv 14.05.2020, în scopul acordării anulării
prevăzute la alin. (2), organele fiscale iau în considerare declaraţiile
rectificative depuse de debitori în cel mult 10 zile de la data intrării în
vigoare a O.U.G nr. 69/2020.
- Condiţii
de eligibilitate și implementarea
procedurii
(1) Debitorii care
intenționează să beneficieze de anularea obligațiilor bugetare accesorii
potrivit prezentei proceduri, pot depune o notificare adresată organului fiscal local cu
privire la intenția lor, până cel mai târziu la data depunerii cererii de
anulare a accesoriilor, 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.
(2) După primirea notificării prevăzute la alin.
(1), organul fiscal local verifică dacă debitorul și-a îndeplinit obligațiile
declarative până la la data depunerii notificării, efectuează stingerile,
compensările și orice alte operațiuni necesare în vederea stabilirii cu
certitudine a obligațiilor bugetare ce constituie condiție pentru acordarea
facilității fiscale . În cazul în care se constată că debitorul nu și-a
îndeplinit obligațiile declarative, organul fiscal îl îndrumă potrivit art. 7 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
(3) În termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la
data depunerii notificării, organul fiscal local eliberează din oficiu
certificatul de atestare fiscală, pe care îl comunică debitorului.
(4)
Organul fiscal are obligația de a clarifica cu debitorul eventualele
neconcordanțe cu privire la obligațiile bugetare ce constituie condiție pentru
acordarea facilității fiscale sau a celor care pot fi anulate.
a)
toate accesoriile, care pot face obiectul anulării, se amână la plată în
vederea anulării. În acest caz, organul fiscal emite decizie de amânare la
plată a tuturor accesoriilor;
b) procedura
de executare silită nu începe sau se suspendă, după caz, pentru obligațiile
accesorii amânate la plată potrivit lit. a);
c) obligațiile accesorii amânate
la plată potrivit lit. a) nu se sting până la data soluționării cererii de
anulare a accesoriilor sau până la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, în cazul
în care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.
(6)
Prevederile alin. (5) sunt aplicabile și pe perioada cuprinsă între data
depunerii cererii de anulare a accesoriilor și data emiterii deciziei de
soluționare a cererii .
(7)
Decizia de amânare la plată a tuturor
accesoriilor își pierde valabilitatea în oricare dintre următoarele situații:
a) la data emiterii deciziei de anulare a
accesoriilor sau a deciziei de respingere a cererii de anulare a accesoriilor,
după caz;
b) la data de 15 decembrie 2020, în cazul în
care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.
(8)
Pentru debitorii care nu au notificat organul
fiscal potrivit alin. (1), toate
accesoriile care pot fi anulate potrivit prezentei proceduri și care au fost
achitate după data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020, respectiv
14.05.2020, se restituie potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codului de procedură fiscală, la
cererea contribuabilului, depusă la organul fiscal local.
(9) Prin derogare
de la prevederile art. 236 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi
completările ulterioare, până la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, debitorii
care au notificat organul fiscal potrivit alin. (1) şi au dispuse măsuri de
executare silită prin poprire la data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020,
de către organul de executare fiscală, asupra disponibilităţilor băneşti, pot
efectua plata sumelor înscrise în adresele de înfiinţare a popririi din sumele
indisponibilizate, altele decât cele reprezentând obligaţii de plată care fac
obiectul amânării la plată în vederea anulării potrivit alin. (5) lit. a).
(10)
Prevederile alin. (9) sunt aplicabile și pentru
popririle înființate între data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020 și data
de 15 decembrie 2020 inclusiv.
(11) Cererea de anulare a accesoriilor depusă până
la data de 15 decembrie 2020 inclusiv,
sub sancțiunea decăderii, se soluționează prin decizie de anulare a
accesoriilor sau, după caz, decizie de respingere a cererii de anulare a
accesoriilor.
(12) Un debitor poate beneficia de anularea
accesoriilor potrivit prezentei proceduri, în oricare dintre situaţiile
prevăzute la art. 3, independent sau cumulat, dacă sunt îndeplinite condiţiile
pentru acordarea anulării.
(13) Debitorii care la data intrării în vigoare a O.U.G
nr. 69/2020 beneficiază de eșalonarea la
plată a obligațiilor fiscale potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codului de
procedură fiscală, precum și cei care obțin eșalonarea în perioada cuprinsă
între data intrării în vigoare a O.U.G
nr. 69/2020 și data de 15 decembrie 2020, pot beneficia de anularea tuturor
accesoriilor, dacă îndeplinesc condițiile prevăzute de art. 3.
(14)
Debitorii care la data intrării în vigoare a O.U.G
nr. 69/2020 beneficiază de eşalonarea la
plată a obligaţiilor fiscale potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi cei care obţin eşalonarea în perioada
cuprinsă între data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020 şi data de 15 decembrie 2020 inclusiv, pot
beneficia, în baza cererii de anulare, depuse până la data de 15 decembrie 2020
inclusiv, de anularea tuturor accesoriilor, dacă eşalonarea la plată se
finalizează până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
În acest caz, accesoriile incluse în ratele de eşalonare cu termene de plată
după data intrării în vigoare a O.U.G nr. 69/2020 achitate odată cu plata ratei de eşalonare se
restituie potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările
ulterioare. În situaţia în care eşalonarea la plată aflată în derulare cuprinde
numai obligaţii de plată accesorii, debitorii pot beneficia de anularea
accesoriilor rămase de plată din înlesnirea la plată acordată, fără a le mai
achita, urmând ca, în baza cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal sa
emită decizia de anulare a accesoriilor, precum şi decizia de finalizare a
eşalonării la plată.
(15) Facilitățile fiscale prevăzute de
prezenta procedură își mențin valabilitatea și în următoarele cazuri:
a) în
cazul desființării actului administrativ fiscal în procedura de soluționare a
contestației, chiar dacă s-a dispus emiterea unui nou act administrativ fiscal;
b) în
cazul în care ulterior emiterii certificatului de atestare fiscală, organul
fiscal constată existența unor obligații bugetare ce nu au fost incluse în
certificatul de atestare fiscală.
(16) Împotriva
actelor administrative fiscale emise potrivit prezentei proceduri se poate
formula contestație potrivit art. 268-281 din Codul de procedură fiscală.
- Dispoziții
finale
Organele de specialitate ale Direcției de
impozite și taxe locale cu atribuții în administrarea creanțelor bugetare
locale verifică îndeplinirea tuturor
condiţiilor prevăzute de prezenta procedură, inclusiv achitarea integrală a
amenzilor contravenţionale aflate în executare silită la organul fiscal local.
pentru art.V, acordare facilitati este necesara procedura ?
RăspundețiȘtergerepentru aplicarea art. V nu este necesara neaparat o procedura, insa facilitatea efectiva acordata si conditiile de acordare (cele care sunt mentionate expres si in OUG 69/2020) trebuie prevazute in hotararea de consiliu local.
RăspundețiȘtergere