Acordarea unor facilităţi la plata impozitului anual pe clădiri sau a taxei lunare pe clădiri (OUG. nr. 69/2020)
În Monitorul Oficial al României nr. 393/14.05.2020
a fost publicată Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr.
227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor facilități
fiscale, prin care au fost stabilită competenţa consiliilor locale de a
hotărî până la data de 14 august 2020 reducerea impozitului pe clădiri şi
scutirea de la plata taxei pe clădiri în cazul clădirilor folosite de
contribuabilii care şi-au întrerupt total activitatea ca urmare a instituirii
stării de urgenţă, după cum urmează:
1. Reducerea impozitului anual pe clădiri cu o cotă de până
la 50%, pentru clădirile nerezidenţiale, aflate în proprietatea persoanelor
fizice sau juridice, folosite
pentru activitatea economică proprie a acestora sau date în folosinţă printr-un
contract de închiriere, comodat sau prin alt tip de contract pentru
desfăşurarea unor activităţi economice către alte persoane fizice sau juridice,
după caz, dacă în perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă, ca
urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, proprietarii sau
utilizatorii clădirilor au fost obligaţi, potrivit legii, să îşi întrerupă
total activitatea economică sau deţin certificatul pentru situaţii de urgenţă
emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri prin care se
certifică întreruperea parţială a activităţii economice.
Pentru a fi acordată această facilitate fiscală
trebuie îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
a. reducerea impozitului anual pe clădiri trebuie aprobată de către
consiliul local printr-o hotărâre emisă până la data de 14 august 2020;
b.
reducerea impozitului se aplică doar pentru o cotă de până la 50 % din
impozitul anual și doar pentru clădirile nerezidenţiale, aflate în proprietatea
persoanelor fizice sau juridice, folosite pentru activitatea economică proprie
a acestora sau date în folosinţă printr-un contract de închiriere, comodat sau
prin alt tip de contract pentru desfăşurarea unor activităţi economice către
alte persoane fizice sau juridice, după caz;
c.
reducerea se aplică dacă în
perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă (16 martie 2020 – 14 mai
2020), ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, proprietarii
sau utilizatorii clădirilor au fost obligaţi, potrivit legii (prin ordonanțe
militare, ordonanțe de urgență etc), să îşi întrerupă total activitatea
economică sau deţin certificatul pentru situaţii de urgenţă emis de Ministerul
Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri prin care se certifică întreruperea
parţială a activităţii economice;
d.
proprietarii clădirilor folosite pentru activitatea economică proprie a
acestora, până la data de 15 septembrie 2020, depun la organul fiscal local în
a cărui rază teritorială de competenţă se află clădirea o cerere de acordare a
reducerii, însoţită de o declaraţie pe propria răspundere în vor menţiona fie întreruperea totală a activităţii economice proprii
stabilită conform prevederilor legale, fie întreruperea parţială a activităţii
economice. Proprietarii care şi-au întrerupt parţial activitatea anexează la
cererea o copie a certificatului pentru situaţii de urgenţă emis de Ministerul
Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri.
e. proprietarii care deţin clădiri nerezidenţiale date în folosinţă pentru
desfăşurarea unor activităţi economice către alte persoane fizice sau juridice,
pe perioada în care s-a instituit starea de urgenţă, până la data de 15
septembrie 2020, depun la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de
competenţă se află clădirea, o cerere de acordare a reducerii însoţită de:
· o declaraţie pe propria răspundere din care trebuie să reiasă că aceştia
se regăsesc concomitent în următoarele situaţii:
o au renunţat la cel puţin 50%
din dreptul de a încasa contravaloarea chiriei, redevenţei sau altă formă de
utilizare a clădirii, stabilită conform prevederilor contractuale, pe perioada
pentru care s-a instituit starea de urgenţă și
o cel puţin 50% din suprafeţele
totale deţinute şi afectate activităţilor economice nu au fost utilizate, ca
urmare a faptului că titularii dreptului de folosinţă a clădirilor respective
au fost obligaţi, potrivit legii, să îşi întrerupă total şi/sau parţial
activitatea economică.
· declaraţiile pe propria răspundere a utilizatorilor cu privire la
întreruperea totală a activităţii economice a acestora şi/sau de certificatele
pentru situaţii de urgenţă emise de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului
de Afaceri în cazul utilizatorilor care şi-au întrerupt parţial activitatea
economică, după caz
Impozitul anual pe clădiri se calculează prin aplicarea
cotei de reducere şi a bonificaţiei de până la 10% prevăzută la art. 462 alin.
(2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare,
stabilită pentru anul 2020 prin hotărâre a consiliului local, respectiv a
Consiliului General al Municipiului Bucureşti, asupra impozitului anual datorat
pentru anul 2020.
În cazul în care persoanele au plătit impozitul
anual pe clădiri datorat pentru anul 2020, integral/parţial, până la primul
termen de plată, acestea pot solicita restituirea, în termenul de prescripţie a
dreptului de a cere restituirea, în conformitate cu prevederile Legii nr.
207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
2. Scutirea de la plata taxei
lunare pe clădiri datorate de către concesionari, locatari, titularii dreptului
de administrare sau de folosinţă a unei clădiri proprietatea publică sau
privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, după caz, dacă,
în perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă ca urmare a efectelor
epidemiei coronavirusului SARSCoV-2, utilizatorii clădirilor au fost obligaţi,
potrivit legii, să îşi întrerupă total activitatea economică;
Pentru a fi acordată această facilitate fiscală
trebuie îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
a. scutirea de la plata taxei lunare pe clădiri trebuie aprobată de
către consiliul local printr-o hotărâre emisă până la data de 14 august 2020;
b.
scutirea se aplică doar pentru concesionari, locatari, titularii
dreptului de administrare sau de folosinţă a unei clădiri proprietatea publică
sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, folosită
pentru activitate economică;
c.
scutirea se aplică dacă în
perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă (16 martie 2020 – 14 mai
2020), ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, utilizatorii
clădirilor au fost obligaţi, potrivit legii (prin ordonanțe militare, ordonanțe
de urgență etc), să îşi întrerupă total activitatea economică;
d. concesionarii, locatarii, titularii dreptului de administrare sau de
folosinţă a unei clădiri proprietate publică sau privată a statului ori a
unităţilor administrativ-teritoriale, până la data de 15 septembrie 2020, depun
la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competenţă se află
clădirea o cerere de acordare a scutirii, însoţită de o declaraţie pe propria
răspundere, în care vor menţiona prevederile legale potrivit cărora au avut
obligaţia întreruperii totale a activităţii proprii, pe perioada instituirii
stării de urgenţă.
În cazul în care persoanele au plătit taxa lunară
pe clădiri datorată pentru perioada în care s-a instituit starea de urgenţă, acestea
pot solicita restituirea, în termenul de prescripţie a dreptului de a cere
restituirea, în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificările
şi completările ulterioare.
Comentarii
Trimiteți un comentariu