Prescripţia executării silite a amenziilor contravenţionale
În materia executării silite a debitelor provenite din amenzi contravenţionale, legiuitorul a prevăzut două termene de prescripţie a dreptului a cere executarea silită a acestora, în ipoteza în care contravenientul nu a achitat benevol creanţa. Astfel, OG. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor instituie prin prevederile art. 14 un termen de prescripţie special, în timp ce art. 131 alin. 1 şi 2 din OG. nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală instituie un termen de prescripţie general. Potrivit art. 37 din Ordonanţa 2 din 12 iulie 2001, procesul-verbal neatacat în termenul prevăzut la art. 31 constituie titlu executoriu, fără vreo altă formalitate. Comunicarea procesului verbal şi a înştiinţării de plată se face prin poştă, cu aviz de primire, sau prin afişare la domiciliul sau la sediul contravenientului în termen de o lună de la data aplicării sancţiunii, sub sancţiunea prescripţiei executării sancţiunii amenzii contravenţionale (art. 14 din OG. nr. 2/2001). Operaţiunea de afişare se consemnează într-un proces-verbal semnat de cel puţin un martor (art. 27 din OG. nr. 2/2001). Prescripţia executării sancţiunilor contravenţionale poate fi constatată chiar şi de instanţa învestită cu soluţionarea plângerii contravenţionale.
Termenul de o lună se calculează potrivit dispoziţiilor art. 181 alin. 1 pct. 3 Cod de procedură civilă (când termenul se socoteşte pe săptămâni, luni sau ani, el se împlineşte în ziua corespunzătoare din ultima săptămână ori lună sau din ultimul an). De exemplu, un proces verbal de constatare a contravenţiei emis la data de 20.11.2013 necomunicat până la data de 20.12.2013, inclusiv, nu mai poate fi pus în executare, cu menţiunea că în ipoteza în care data de 20.12.2013 ar cădea într-o zi nelucrătoare, termenul de prescripţie se prelungeşte până în prima zi lucrătoare care urmează. ÎCCJ în decizia în interesul legii nr.10/2013, publicată în Monitorul Oficial 450/2013, a stabilit imperativ faptul că modalitatea de comunicare a procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei prin afişare la domiciliul sau sediul contravenientului este subsidiară celei de comunicare prin poştă, cu aviz de primire. Astfel, procedura afişării procesului-verbal de contravenţie la domiciliul/sediul contravenientului va fi utilizată numai în situaţia în care nu s-a reuşit, din diverse motive, comunicarea prin poştă, cu aviz de primire. Considerăm că sintagma diverse motive, din cuprinsul Deciziei ÎCCJ nr.10/2013 nu poate fi interpretată decât în sensul existenţei unor împrejurări care ţin de persoana contravenientului, şi niciodată de persoana organului constatator. Orice interpretare contrară ar contrazice principiul de drept potrivit căruia Nemo auditur propriam turpitudinem allegans.
Prescripţia dreptului de a cere executarea silită nu trebuie confundată cu instituţia juridică a prescripţiei dreptului a a aplica sancţiunea contravenţională, care intervine în termen de 6 luni de la data săvârşirii faptei, dacă în acest interval temporal contravenţia nu a fost constatată printr-un proces-verbal încheiat de persoanele anume prevăzute în actul normativ care stabileşte şi sancţionează contravenţia, denumite în mod generic agenţi constatatori.(art.13, art.15 OG. nr.2/2001).
Executarea silită a creanţelor fiscale se efectuează în temeiul unui titlu executoriu emis potrivit prevederilor prezentului cod de către organul de executare competent în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul fiscal debitorul sau al unui înscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu. Executarea silită a amenzii contravenţionale începe la data comunicării somaţiei însoţită de o copie a titlului executoriu, respectiv o copie a procesului-verbal de constatare a contravenţiei. Somaţia se consideră comunicată conform prevederilor art. 44 din OG. nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, (2) Actul administrativ fiscal se comunică prin remiterea acestuia contribuabilului/împuternicitului, dacă se asigură primirea sub semnătură a actului administrativ fiscal sau prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire. (2^1) Actul administrativ fiscal poate fi comunicat şi prin alte mijloace cum sunt fax, e-mail sau alte mijloace electronice de transmitere la distanţă, dacă se asigură transmiterea textului actului administrativ fiscal şi confirmarea primirii acestuia şi dacă contribuabilul a solicitat expres acest lucru. (2^2) În cazul în care comunicarea potrivit alin. (2) sau (2^1), după caz, nu a fost posibilă, aceasta se realizează prin publicitate. (3) Comunicarea prin publicitate se face prin afişarea, concomitent, la sediul organului fiscal emitent şi pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, a unui anunţ în care se menţionează că a fost emis actul administrativ fiscal pe numele contribuabilului. În cazul actelor administrative emise de organele fiscale prevăzute la art. 35, afişarea se face, concomitent, la sediul acestora şi pe pagina de internet a autorităţii administraţiei publice locale respective. În lipsa paginii de internet proprii, publicitatea se face pe pagina de internet a consiliului judeţean. În toate cazurile, actul administrativ fiscal se consideră comunicat în termen de 15 zile de la data afişării anunţului. Ori de câte ori legiuitorul prevede comunicarea unui act administrativ fiscal prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, acesta urmăreşte protecţia persoanei care trebuie să ia la cunoştiinţă de conţinutul actului respectiv. Această protecţie nu trebuie, însă, extinsă şi la situaţii absurde, cum este cazul în care contribuabilul omite să ridice plicul de la poştă (din culpă ori cu rea-credinţă). O asemenea interpretare contravine şi principiului potrivit căruia nimeni nu poate invoca neregularitatea pricinuită prin propriu său fapt.
Conform prevederilor art. 131 din OG. nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală (1) Dreptul de a cere executarea silită a creanţelor fiscale se prescrie în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naştere acest drept. (2) Termenul de prescripţie prevăzut la alin. (1) se aplică şi creanţelor provenind din amenzi contravenţionale. Prin urmare în cazul unui proces verbal de constatare a contravenţiei emis la data de 03.12.2013, necontestat pe calea plângerii contravenţionale, termenul de prescripţie începe să curgă de la data de 01.01.2014 şi se împlineşte la data de 01.01.2019. Termenul de prescripţie de 5 ani de zile poate fi afectat de cauze legale de suspendare sau de întrerupere.
Suspendarea termenului de prescripţie invervine: a) în cazurile şi în condiţiile stabilite de lege pentru suspendarea termenului de prescripţie a dreptului la acţiune (Art. 2532 Cod civil Prescripţia nu începe să curgă, iar, dacă a început să curgă, ea se suspendă: 1. între soţi, cât timp durează căsătoria şi nu sunt separaţi în fapt; 2. între părinţi, tutore sau curator şi cei lipsiţi de capacitate de exerciţiu sau cu capacitate de exerciţiu restrânsă ori între curatori şi cei pe care îi reprezintă, cât timp durează ocrotirea şi socotelile nu au fost date şi aprobate; 3. între orice persoană care, în temeiul legii, al unei hotărâri judecătoreşti sau al unui act juridic, administrează bunurile altora şi cei ale căror bunuri sunt astfel administrate, cât timp administrarea nu a încetat şi socotelile nu au fost date şi aprobate; 4. în cazul celui lipsit de capacitate de exerciţiu sau cu capacitate de exerciţiu restrânsă, cât timp nu are reprezentant sau ocrotitor legal, în afară de cazurile în care există o dispoziţie legală contrară; 5. cât timp debitorul, în mod deliberat, ascunde creditorului existenţa datoriei sau exigibilitatea acesteia; 6. pe întreaga durată a negocierilor purtate în scopul rezolvării pe cale amiabilă a neînţelegerilor dintre părţi, însă numai dacă acestea au fost ţinute în ultimele 6 luni înainte de expirarea termenului de prescripţie; 7. în cazul în care cel îndreptăţit la acţiune trebuie sau poate, potrivit legii ori contractului, să folosească o anumită procedură prealabilă, cum sunt reclamaţia administrativă, încercarea de împăcare sau altele asemenea, cât timp nu a cunoscut şi nici nu trebuia să cunoască rezultatul acelei proceduri, însă nu mai mult de 3 luni de la declanşarea procedurii, dacă prin lege sau contract nu s-a stabilit un alt termen; 8. în cazul în care titularul dreptului sau cel care l-a încălcat face parte din forţele armate ale României, cât timp acestea se află în stare de mobilizare sau de război. Sunt avute în vedere şi persoanele civile care se găsesc în forţele armate pentru raţiuni de serviciu impuse de necesităţile războiului; 9. în cazul în care cel împotriva căruia curge sau ar urma să curgă prescripţia este împiedicat de un caz de forţă majoră să facă acte de întrerupere, cât timp nu a încetat această împiedicare; forţa majoră, când este temporară, nu constituie o cauză de suspendare a prescripţiei decât dacă survine în ultimele 6 luni înainte de expirarea termenului de prescripţie;10. în alte cazuri prevăzute de lege.); b) în cazurile şi în condiţiile în care suspendarea executării este prevăzută de lege (art. 32 alin. 3 OG. nr.2/2001 - 3) Plângerea suspendă executarea. Plângerea persoanelor prevăzute la art. 31 alin. (2) suspendă executarea numai în ceea ce priveşte despăgubirea sau, după caz, măsura confiscării.) ori a fost dispusă de instanţa judecătorească (art. 718 Cod de procedură civilă) sau de alt organ competent, potrivit legii; c) pe perioada valabilităţii înlesnirii acordate potrivit legii (art. 125 Cod de procedură fiscală); d) cât timp debitorul îşi sustrage veniturile şi bunurile de la executarea silită; e) în alte cazuri prevăzute de lege. După încetarea suspendării, prescripţia îşi reia cursul, socotindu-se şi timpul scurs înainte de suspendare.
Termenul de prescripţie se întrerupe: a) în cazurile şi în condiţiile stabilite de lege pentru întreruperea termenului de prescripţie a dreptului la acţiune ( art. 2537 Cod civil - 1. printr-un act voluntar de executare sau prin recunoaşterea, în orice alt mod, a dreptului a cărui acţiune se prescrie, făcută de către cel în folosul căruia curge prescripţia; 2. prin introducerea unei cereri de chemare în judecată sau de arbitrare, prin înscrierea creanţei la masa credală în cadrul procedurii insolvenţei, prin depunerea cererii de intervenţie în cadrul urmăririi silite pornite de alţi creditori ori prin invocarea, pe cale de excepţie, a dreptului a cărui acţiune se prescrie; 3. prin constituirea ca parte civilă pe parcursul urmăririi penale sau în faţa instanţei de judecată până la începerea cercetării judecătoreşti; în cazul în care despăgubirile se acordă, potrivit legii, din oficiu, începerea urmăririi penale întrerupe cursul prescripţiei, chiar dacă nu a avut loc constituirea ca parte civilă; 4. prin orice act prin care cel în folosul căruia curge prescripţia este pus în întârziere; 5. în alte cazuri prevăzute de lege.); b) pe data îndeplinirii de către debitor, înainte de începerea executării silite sau în cursul acesteia, a unui act voluntar de plată a obligaţiei prevăzute în titlul executoriu ori a recunoaşterii în orice alt mod a datoriei; c) pe data îndeplinirii, în cursul executării silite, a unui act de executare silită (poprire, sechestru, etc.); d) în alte cazuri prevăzute de lege.
Dacă organul de executare constată împlinirea termenului de prescripţie a dreptului de a cere executarea silită a creanţelor fiscale, acesta va proceda la încetarea măsurilor de realizare şi la scăderea acestora din evidenţa analitică pe plătitori. Sumele achitate de debitor în contul unor creanţe fiscale, după împlinirea termenului de prescripţie, nu se restituie Scăderea din evidenţa analitică pe plătitori a creanţelor fiscale pentru care s-a împlinit termenul de prescripţie a dreptului de a cere executarea silită se va face pe baza unui proces-verbal de constatare a împlinirii termenului de prescripţie, însuşit de şeful compartimentului de specialitate, avizat de compartimentul juridic din cadrul aceluiaşi organ fiscal sau din cadrul organului ierarhic superior, după caz, şi care va fi supus spre aprobare conducătorului organului fiscal, împreună cu dosarul. Dosarul trebuie să cuprindă toate documentele şi informaţiile necesare pentru constatarea împlinirii termenului de prescripţie, precum şi procesul-verbal de constatare.
Am primit o amenda contraventionala in decursul luni noembrie 2011 pe care am contestat in termenul legal de 15 zile.Cere a fost respinsa. si a ramas definita in cursul luni ianuarie 2013 .Va rog sa precizati data la care se pote se pote invoca termenul de prescriptie?
RăspundețiȘtergereDaca plangerea contraventionala pe care a-ti formulat-o a fost respinsa definitiv in luna ianuarie 2013, atunci termenul de prescriptie a executarii silite incepe sa curga la data de 01.01.2014 si se epuizeaza la data de 31.12.2018. Incepand cu data de 01.01.2019 se va prescrie dreptul organului fiscal de a proceda la executarea silita a amenzii, cu conditia ca in acest interval de timp, sa nu se emita pe numele dvs. somatie de executare silita urmata de instiintare de poprire
RăspundețiȘtergereBuna ziua! Daca un contravenient ia la cunostinta despre existenta unei amenzi contravenționale in momentul in care vine sa isi plateasca impozitele la primarie, contesta acest proces verbal la judecatorie, dupa termenul de 15 zile de la comunicarea prin afisare (pvcc comunicat procedural corect- prin afisare in 2 luni de la intocmire, dupa ce fusese trimis prin posta), si obtine certificat de grefa, ii pot suspenda plata amenzii pt a-si achita impozitul? Multumesc!
RăspundețiȘtergereBuna ziua. Conform art. 32 din OG.2/2001, plangerea suspenda executarea, deci amenda nu mai este exigibila, si nu mai poate aparea in cerrificatul fiscal.
Ștergere