Încălcarea prevederilor art. 44 și 56 din Constituția României prin Legea 227/2015 privind Codul Fiscal în materia impozitelor și taxelor locale
Constituția României stabilește în
cuprinsul art. 44 faptul că 1) Dreptul de proprietate, precum şi
creanţele asupra statului, sunt garantate. Conţinutul şi limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.(2) Proprietatea privată este garantată şi
ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular. Cetăţenii străini şi
apatrizii pot dobândi dreptul de proprietate privată asupra terenurilor numai
în condiţiile rezultate din aderarea României la Uniunea Europeană şi din alte
tratate internaţionale la care România este parte, pe bază de reciprocitate, în
condiţiile prevăzute prin lege organică, precum şi prin moştenire legală.
Totodată textul constituțional în
materia obligațiilor ce incumbă cetățenilor prevede în art. 56 regula că (1)
Cetăţenii au obligaţia să contribuie, prin impozite şi prin taxe, la
cheltuielile publice. (2) Sistemul legal de impuneri trebuie să asigure
aşezarea justă a sarcinilor fiscale.(3)Orice alte prestaţii sunt interzise, în
afara celor stabilite prin lege, în situaţii excepţionale.
Pornind de la aceste principii, vorm
observa faptul că legiuitorul fiscal le-a ignorat cu știință sau fără știință
prin modul de redactare a Titlului IX din Legea nr. 227/2015 privind Codul
Fiscal în materia impozitelor și taxelor locale.
Astfel, din cuprinsul prevederilor art.
455 alin.1(Orice persoană care are în proprietate o clădire situată în
România datorează anual impozit pentru acea clădire, exceptând cazul în care în
prezentul titlu se prevede diferit), art. 463 alin. 1 (Orice persoană
care are în proprietate teren situat în România datorează pentru acesta un
impozit anual, exceptând cazurile în care în prezentul titlu se prevede altfel)
și art. 468 alin. 1 (Orice persoană care are în proprietate un mijloc de
transport care trebuie înmatriculat/înregistrat în România datorează un impozit
anual pentru mijlocul de transport, cu excepţia cazurilor în care în prezentul
capitol se prevede altfel) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal,
rezultă faptul că proprietarul unei clădiri, al unui teren sau al unui mijloc
de transport are obligația de a achita impozitul aferent dreptului său de
proprietate.
Proprietatea privată este dreptul titularului de a poseda, folosi şi dispune de un bun în mod exclusiv, absolut şi perpetuu, în limitele stabilite de lege (art.555 Cod Civil).
Problema intervine la momentul stabilit
de legiuitor până la care se datorează acest impozit, respectiv logic și just
ar fi momentul pierderii dreptului de proprietate asupra bunului
impozabil.
Însă legiuitorul fiscal ne surprinde și
stabilește în cuprinsul prevederilor art. 461 ((1) Impozitul pe clădiri este
datorat pentru întregul an fiscal de persoana care are în proprietate clădirea
la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior. (2) În cazul dobândirii sau
construirii unei clădiri în cursul anului, proprietarul acesteia are obligaţia
să depună o declaraţie la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de
competenţă se află clădirea, în termen de 30 de zile de la data dobândirii şi datorează
impozit pe clădiri începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.(5) În
cazul în care dreptul de proprietate asupra unei clădiri este transmis în
cursul unui an fiscal, impozitul va fi datorat de persoana care deţine dreptul
de proprietate asupra clădirii la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior
anului în care se înstrăinează), art. 466 ((1) Impozitul pe teren
este datorat pentru întregul an fiscal de persoana care are în proprietate
terenul la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior. (2) În cazul
dobândirii unui teren în cursul anului, proprietarul acestuia are obligaţia să
depună o nouă declaraţie de impunere la organul fiscal local în a cărui rază
teritorială de competenţă se află terenul, în termen de 30 de zile de la data
dobândirii şi datorează impozit pe teren începând cu data de 1 ianuarie a
anului următor. (3) În cazul în care dreptul de proprietate asupra unui
teren este transmis în cursul unui an fiscal, impozitul este datorat de
persoana care deţine dreptul de proprietate asupra terenului la data de 31
decembrie a anului fiscal anterior anului în care se înstrăinează) și
art. 471 din Legea 227/2015 ((1) Impozitul pe mijlocul de transport
este datorat pentru întregul an fiscal de persoana care deţine dreptul de
proprietate asupra unui mijloc de transport înmatriculat sau înregistat în
România la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior. (2) În cazul
înmatriculării sau înregistrării unui mijloc de transport în cursul anului,
proprietarul acestuia are obligaţia să depună o declaraţie la organul fiscal
local în a cărui rază teritorială de competenţă are domiciliul, sediul sau
punctul de lucru, după caz, în termen de 30 de zile de la data
înmatriculării/înregistrării şi datorează impozit pe mijloacele de transport
începând cu data de 1 ianuarie a anului următor) faptul că sarcina
fiscală de a achita impozitul asupra unui bun impozabil rămâne a fostului
proprietar al bunului impozabil până la data de 31 decembrie a anului fiscal în
care a avut loc înstrăinarea dreptului de proprietate, iar noul proprietar va
datora impozitul doar cu data de 1 ianuarie a anului următor dobândirii
dreptului de proprietate.
Pe lângă faptul că această modalitate de
impozitare este în contradicție cu însăși principiul de impozitare stabilit de
același act normativ în art. 455, art. 463 și art. 468 din Legea nr. 227/2015,
respectiv faptul că doar dreptul de proprietate generează obligația de a achita
impozitul, este în opinia noastră și neconstituțională prin prisma încălcării
dreptului de proprietate privată (art.44) și așezarea justă a sarcinilor
fiscale (art.56).
Nu este just și constituțional să obligi
o persoană fizică sau juridică care nu mai deține dreptul de proprietate asupra
unui bun impozabil de exemplu din data de 03.01.2016 să achite impozitul pentru
întregul an fiscal pentru respectivul bun până la data de 31.12.2016, deoarece
se limitează prerogativele dreptului său de proprietate și implicit se
generează o pseudo-sancțiune în persoana vânzătorului bunului impozabil.
Mai mult de atât lipsa echității este și
mai evidentă din simpla lecturare a prevederilor art. 461 alin. 7 din Legea nr.
227/2015 în care legiuitorul stabilește că în cazul distrugerii unei clădiri
proprietarul încetează să datoreze impozit începând cu data de 1 ianuarie a
anului următor datei distrugerii. Deci deși bunul impozabil nu mai există
fizic, iar implicit nici dreptul de proprietate asupra acestuia, totuși
proprietarul trebuie să achite impozitul în continuare.
Curtea Constituțională a statuat prin
Decizia nr. 44/2014 faptul că potrivit dispoziţiilor constituţionale (art. 139
alin. (1), impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de
stat se stabilesc numai prin lege), „este dreptul exclusiv al
legiuitorului de a stabili impozitele datorate bugetului de stat, precum şi
cuantumul acestora. Numai legiuitorul poate acorda anumite scutiri sau reduceri
de impozite în favoarea anumitor categorii de contribuabili şi în anumite
perioade de timp, în funcţie de situaţiile conjuncturale, dar, evident, şi în
raport cu situaţia economico-financiară a ţării în perioadele respective. Aşa
fiind, legiuitorul, dând expresie politicii fiscale şi bugetare adoptate la un
moment dat, are deplina libertate de a stabili impozite, taxe şi cuantumul
acestora, bineînţeles cu condiţia ca acestea să fie rezonabile şi
echitabile „.
Ori, consider că tocmai lipsa
neechității (aşezarea justă a sarcinilor fiscale) prin modalitatea
de stabilire a obligației de plată a impozitului în persoana vânzătorului
bunului impozabil pentru întregul an fiscal, chiar și după pierderea dreptului
de proprietate, încalcă prevederile art. 56 alin. 2 din Constituția României.
Comentarii
Trimiteți un comentariu