Declararea/înregistrarea eronată spre impozitare a mijloacelor de transport. Obligația achitării majorărilor de întârziere
Legea
nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală definește în
cuprinsul art. 1 pct. 26 majorarea de întârziere ca fiind -
obligația fiscală accesorie reprezentând echivalentul
prejudiciului creat titularului creanței fiscale principale, precum
și sancțiunea, ca urmare a neachitării la scadență, de către
debitor, a obligațiilor fiscale principale.
Prin urmare existența
majorării de întârziere este condiționată de conduita culpabilă
a contribuabilului în cadrul raporturilor de drept fiscal și
încălcarea de către acesta din culpă a obligaților fiscale de
declarare a bunurilor impozabile și de achitare a impozitelor
stabilite de organul fiscal prin decizia de impunere.
În practică
contribuabilii care dobândesc în proprietate mijloace de transport
au obligația de a depune la organul fiscal declarații fiscale
(model-tipizat) în care completează datele de identificare a
bunurilor impozabile supuse înregistrării, anexând în mod
obligatoriu în copie certificată cartea de identitate a mijlocului
de transport în funcție de care se stabilește categoria mijlocului
de transport și impozitul aferent acestei categorii, datorat de
către contribuabil.
Desigur că art. 102
alin. 3 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală
instituie în sarcina contribuabilul obligația de a completa
declarația fiscală înscriind corect, complet și cu bună-credință
informațiile prevăzute de formular, corespunzătoare situației
sale fiscale.
Problema care se pune
este aceea a situației în care contribuabilul completează
declarația fiscală pentru înregistrarea unui mijloc de transport
cu date eronate, care nu corespund realității informațiilor din
cartea de identitate a mijlocului de transport, cartea de identitate
pe care o anexează declarației fiscale, fapt care generează un
impozit mai mic decât cel real datorat, respectiv dacă
contribuabilul datorează majorări de întârziere pentru
diferențele de impozit neachitat la termenele legale raportat la
cuantumului real al impozitului stabilit ulterior de către organul
fiscal retroactiv în cursul unei proceduri de inspecție fiscală ?
Răspunsul la această
dilemă rezidă din însăși dispozițiile exprese ale art. 102
alin. 1 și 2 ((1) Declarația fiscală se întocmește prin
completarea unui formular pus la dispoziție gratuit de organul
fiscal. 2)În declarația de impunere
contribuabilul/plătitorul trebuie să calculeze cuantumul obligației
fiscale, dacă acest lucru este prevăzut de lege.), art. 95
alin. 1 ((1) Decizia de impunere se emite de organul fiscal
competent.), art. 21 alin. 1 și ((1) Dacă legea nu prevede altfel,
dreptul de creanță fiscală și obligația fiscală corelativă se
nasc în momentul în care, potrivit legii, se constituie baza de
impozitare care le generează sau în momentul la care
contribuabilul/plătitorul este îndreptățit, potrivit legii, să
ceară restituirea.(2) Potrivit alin. (1), se naște
dreptul organului fiscal de a stabili și a determina obligația
fiscală datorată sau dreptul
contribuabilului/plătitorului de a solicita restituirea) din
Legea nr. 207/2015 privind Codul fiscal, și art. 470 alin. 1 și 9
((1) Impozitul pe mijloacele de transport se calculează în
funcție de tipul mijlocului de transport, conform celor prevăzute
în prezentul capitol..În înțelesul prezentului articol,
capacitatea cilindrică sau masa totală maximă autorizată a unui
mijloc de transport se stabilește prin cartea de
identitate a mijlocului de transport, prin factura de
achiziție sau un alt document similar) din Legea nr. 227/2015
privind Codul fiscal.
Mai mult de atât pct.
115 din HG. nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor Metodologice de
aplicare a Legii nr. 227/2015 menționează expres faptul că
Stabilirea, constatarea, controlul, urmărirea și încasarea
impozitului pe mijloacele de transport se efectuează de
către organele fiscale locale în a căror rază de
competență se află domiciliul, sediul sau punctul de lucru al
contribuabilului.
În aceste condiții, din
moment ce, în cuprinsul cărții de identitate a mijlocului de
transport depusă de către contribuabil în anexa declarației
fiscale, era menționată categoria mijlocului de transport,
indiferent de modalitatea de completare a declarației fiscale,
organul fiscal avea obligația legală proprie de a verifica
categoria menționată în declarații fiscale, de a încadra corect
mijlocul de transport și de a stabili cuantumul corect al
impozitului datorat de către contribuabil.
Având în vedere faptul
că Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal nu prevede faptul că
impozitul asupra unui mijloc de transport este calculat de către
contribuabil prin declarația fiscală, per a contrario celor
prevăzute de art.102 alin. 2 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de
procedură fiscală, rezultă că nu există un raport de cauzalitate
între stabilirea cu întârziere a cuantumului corect al impozitului
și modul în care contribuabilul a completat declarațiile fiscale,
ci această întârziere a fost cauzată de încălcarea de către
organul fiscal a obligației proprii de stabilire a cuantumului
obligațiilor fiscale. (Autoritățile administrației publice
locale și organele speciale ale acestora, după caz, sunt
responsabile pentru stabilirea, controlul și colectarea
impozitelor și taxelor locale, precum și a amenzilor și
penalizărilor aferente – art. 490 Legea 227/2015 privind Codul
fiscal.).
În condițiile în care
plata cu întârziere a impozitului este imputabilă organului
fiscal, raportat la dispozițiile art. 1 pct. 26 din Legea nr.
207/2015 privind Codul de procedură fiscală, nu se poate pune în
sarcina contribuabilului nicio obligație de reparare a vreunui
prejudiciu și implicit nu se poate aplica vreo sancțiune sub forma
calculului majorărilor de întârziere.
Comentarii
Trimiteți un comentariu