Întreruperea termenului de prescripție a executării silite a creanțelor fiscale prin poprire
În
cazul în care debitorul nu își plătește de bunăvoie obligațiile
fiscale datorate, organul fiscal competent, pentru stingerea
acestora, procedează la acțiuni de executare silită, potrivit
Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu excepția
cazului în care există o cerere de restituire/rambursare în curs
de soluționare, iar cuantumul sumei solicitate este egal cu sau mai
mare decât creanța fiscală datorată de debitor.
Dreptul
organului de executare silită de a cere executarea silită a
creanțelor fiscale se prescrie în termen de 5 ani de la data de 1
ianuarie a anului următor celui în care a luat naștere acest drept
(art.215 alin. 1 Cod de procedură fiscală). Cu toate acestea,
potrivit art. 217 lit. c) din Codul de procedură fiscală, termenul
de prescripție se întrerupe pe data îndeplinirii, în cursul
executării silite, a unui act de executare silită.
În
practica procedurii de executare silită a creanțelor fiscale cel
mai uzitat act de executare silită este înființarea popririi,
procedură reglementată de art. 236 și art. 237 din Legea nr.
207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
Astfel,
aliniatul 1 al art. 236 din Legea nr. 207/2015 clarifică cadrul
efectuării executării silite prin poprire în sensul că sunt
supuse executării silite prin poprire orice sume urmăribile
reprezentând venituri și disponibilități bănești în lei și în
valută, titluri de valoare sau alte bunuri mobile necorporale,
deținute și/sau datorate, cu orice titlu, debitorului de către
terțe persoane sau pe care aceștia le vor datora și/sau deține în
viitor în temeiul unor raporturi juridice existente, iar aliniatul 5
din același articol stabilește expres faptul că poprirea asupra
veniturilor debitorilor persoane fizice sau persoane juridice se
înființează de către organul de executare silită, printr-o
adresă care se comunică terțului poprit, și cu înștiințarea
debitorului despre înființarea popririi.
În
practică s-a pus problema dacă adresa de înființare a popririi
trimisă de către organul fiscal la o unitate bancară unde
debitorul urmărit nu are deschis vreun cont bancar produce efectul
întreruptiv al termenului de prescripție menționat de lit. c) a
art. 217 din Codul de procedură fiscală.
În
opinia noastră răspunsul este negativ și rezidă în mod indubital
din interpretarea logică a sintagmei raporturi juridice existente
din cuprinsul tezei finale a aliniatului 1 al art. 236 Cod de
procedură fiscală. Specificul popririi ca act de executare silită
este existența unui terț poprit, iar de esența noțiunii juridice
de terț poprit este faptul că acesta deține/va deține sau
datorează/va datora cu orice titlu debitorului venituri și
disponibilități bănești în lei și în valută, titluri de
valoare sau alte bunuri mobile necorporale, însă în temeiul unor
raporturi juridice existente la momentul primirii adresei de
înființare a popririi. Ori, în situația în care adresa de
înființare a popririi este transmisă de către organul fiscal unei
unități bancare unde debitorul urmărit nu are deschis niciun cont
bancar, deci nu există raporturi juridice existente între debitor
și unitatea bancară, unitatea bancară nu are calitatea juridică
de terț poprit.
Raportând
această constatare la prevederile tezei inițiale a art. 236 alin. 8
din Codul de procedură fiscală, conform cărora poprirea se
consideră înființată din momentul primirii adresei de înființare
de către terțul poprit, ajungem la concluzia că din moment ce
adresa de înființare a popririi a fost primită de o entitate care
nu este și nu poate fi catalogată juridic ca terț poprit, adresa
emisă de organul fiscal nu are valoarea juridică a adresei de
înființare a popririi și implicit de act de executare silită
îndeplinit în cursul procedurii de executare silită, apt să
întrerupă termenul de prescripție.
Această
concluzie este întărită și de art. 236 alin. 12 teza inițială
Cod de procedură fiscală în care se arată în mod clar faptul că
pentru stingerea creanțelor fiscale, debitorii titulari de conturi
bancare pot fi urmăriți prin poprire asupra sumelor din conturile
bancare, ori dacă debitorul nu este titular al unui cont bancar,
acesta nu are vreun raport juridic existent cu unitatea bancară
pentru ca aceasta să dobândească calitatea de terț poprit.
Doar
în situația în care debitorul urmărit este titularul unui cont
bancar deschis la unitatea bancară unde se trimite adresa de
înființare a popririi (deci are un raport juridic existent), chiar
dacă nu există disponibil bănesc la acel moment pentru
îndestularea creanței fiscale, însă există cel puțin
posibilitatea ca unitatea bancară să dețină în viitor în numele
debitorului venituri urmăribile în respectivul cont, se poate
considera că a fost îndeplinit un act de executare silită și
implicit că a fost întrerupt termenul de prescripție.
Dacă
terțul poprit înștiințează organul de executare silită că nu
datorează vreo sumă de bani debitorului urmărit, dar din
informațiile și documentele deținute organul fiscal are indicii că
terțul poprit datorează asemenea sume debitorului, precum și în
cazul în care se invocă alte neregularități privind înființarea
popririi, judecătoria în a cărei rază teritorială se află
domiciliul sau sediul terțului poprit, la cererea organului de
executare silită ori a altei părți interesate, pe baza probelor
administrate, dispune cu privire la menținerea sau desființarea
popririi. Pe baza hotărârii de menținere a popririi, care
constituie titlu executoriu, organul de executare silită poate
începe executarea silită a terțului poprit, în condițiile
Codului de procedură fiscală.
Comentarii
Trimiteți un comentariu