Termenul de finalizare a lucrărilor de remediere a clădirii neîngrijite- art. 168 din Titlul IX al HG. nr.1/2016


Prin prevederile art. 489 alin. (5)-(8) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal și ale art. 168 din Titlul IX al HG. nr.1/2016 pentru aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, s-a conferit posibilitatea legală pentru consiliul local de a lua măsuri pentru majorarea impozitului pe clădiri cu până la 500% pentru clădirile neîngrijite, situate în intravilan, identificate conform criteriile de încadrare în categoria clădirilor neîngrijite stabilite prin hotărâre a consiliului local.

Prin clădire neîngrijită se înțelege, potrivit art. 168 lit. a) din HG. nr.1/2016 clădirea aflată în stare avansată de degradare, stare de paragină, insalubră, cu fațada nereparată/ necurățată/ netencuită/ nezugrăvită, cu geamuri sparte sau alte situații de asemenea natură.
Potrivit dispozițiilor art. 168 din Titlul IX al HG. nr.1/2016 pentru aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, după identificarea și evaluarea clădirii neîngrijite, prin grija compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului, proprietarul va fi somat ca pe parcursul anului fiscal prin care s-a constatat starea clădirii, după caz, să efectueze lucrările de întreținere/îngrijire necesare până la sfârșitul anului respectiv și să mențină în continuare clădirea în stare de întreținere.

Dacă pe parcursul anului respectiv proprietarul clădirii s-a conformat somației, se încheie proces-verbal de conformitate. În cazul intervențiilor pe monumente istorice, clădiri din zonele de protecție a monumentelor istorice și din zonele construite protejate, procesul-verbal face referire la conformarea lucrărilor cu avizul Ministerului Culturii, respectiv al serviciilor deconcentrate ale acestuia, potrivit prevederilor legii.

Fac excepție de la majorarea impozitului clădirile neîngrijite pentru care proprietarii dețin autorizație de construire/desființare valabilă, în vederea construirii/ renovării/ demolării/amenajării și au anunțat la Inspectoratul de Stat în Construcții și la autoritatea publică începerea lucrărilor.

Astfel, inclusiv din formularea textului de lege, rezultă că somarea proprietarului pentru efectuarea lucrărilor necesare se acordă până la sfârșitul anului, adică până la data de 31.12.2018 în sensul art. 16 alin. 1 Cod fiscal.

În practică nu există nicio contradicție juridică între stabilirea de către consiliul local a unui termen limită anterior datei de 31 decembrie a anului fiscal impus proprietarilor clădirilor neîngrijite pentru a efectua lucrările de reparații necesare sau pentru a obține cel puțin autorizația de construire și a anunța începerea lucrărilor și art. 168 din HG. nr. 1/2016 privind Normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal, deoarece pe de o parte Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal stabilesc doar obligația compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului, de a soma proprietarul despre necesitatea ca pe parcursul anului fiscal prin care s-a constatat starea clădirii să fie efectueze lucrările și de a încheia proces-verbal de conformitate dacă pe parcursul anului respectiv proprietarul clădirii s-a conformat somației, fără a stabili sub sancțiunea nulității absolute termenul după care poate fi adoptată măsura majorării impozitului, iar pe de altă parte operațiunea de constatare a stării imobilului după comunicarea somației și operațiunea juridică de adoptare a hotărârii de majorare a impozitului trebuie în mod obligatoriu să se realizeze în anul fiscal în care proprietarul a fost somat, pentru a fi aplicabilă începând cu anul fiscal următor.

Or, pentru a se putea stabili impozitul majorat începând cu anul fiscal următor, este evident că procedura descrisă de art. 168 din HG. nr. 1/2016 privind Normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal trebuie finalizată până la data de 31 decembrie, inclusiv emiterea notei de constatare. În situația în care constatarea stîrii clădirii nu s-ar putea efectua anterior datei de 31 decembrie, este evident că nu ar mai fi posibilă stabilirea impozitului majorat pe anul fiscal următor, deși dispozițiile legale impun acest lucru.

Sintagma până la sfârșitul anulului respectiv din cuprinsul literei e) a art. 168 din HG. nr. 1/2016 trebuie interpretată prin coroborare cu sintagma dacă, după expirarea termenului acordat din cuprinsul literei g) a art. 168 din HG. nr. 1/2016, în sensul că termenul maxim ce poate fi acordat unui proprietar pentru remedierea unei clădiri neîngrijite este 31 decembrie a anului în care se comunică somația, fără a exista vreo interdicție expresă a legii ca autoritatea publică locală să acorde un alt termen limită pentru remedierea imobilului, chiar mai mic decât termenul maxim prevăzut de litera e), cu condiția ca acesta să fie rezonabil (de exemplu cel puțin 6 luni).

Contribuabilul nu este vătămat prin stabilirea uni termen anterior datei de 31 decembrie, deoarece are posibilitatea să anunțe autoritatea locală în cazul în care efectuează lucrările necesare până la data de 31 decembrie a anului fiscal, în vederea încheierii procesului-verbal de conformitate menționat de lit. f) al at. 168 din HG. nr. 1/2016.



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Plata impozitului auto în cazul schimbării domiciliului fiscal

Radierea din evidența fiscală a mijloacelor de transport cu ITP expirat

Debitor decedat. Dovedirea titularului dreptului de proprietate în scopul impozitării