Termenul de finalizare a lucrărilor de remediere a clădirii neîngrijite- art. 168 din Titlul IX al HG. nr.1/2016
Prin
prevederile art. 489 alin. (5)-(8) din Legea nr.227/2015 privind
Codul fiscal și ale art. 168 din Titlul IX al HG. nr.1/2016 pentru
aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015
privind Codul fiscal, s-a conferit posibilitatea legală pentru
consiliul local de a lua măsuri pentru majorarea impozitului pe
clădiri cu până la 500% pentru clădirile neîngrijite, situate în
intravilan, identificate conform criteriile de încadrare în
categoria clădirilor neîngrijite stabilite prin hotărâre a
consiliului local.
Prin
clădire neîngrijită se înțelege, potrivit art. 168 lit. a) din
HG. nr.1/2016 clădirea aflată în stare avansată de degradare,
stare de paragină, insalubră, cu fațada nereparată/ necurățată/
netencuită/ nezugrăvită, cu geamuri sparte sau alte situații de
asemenea natură.
Potrivit
dispozițiilor art. 168 din Titlul IX al HG. nr.1/2016 pentru
aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015
privind Codul fiscal, după identificarea și evaluarea
clădirii neîngrijite, prin grija compartimentului de resort din
cadrul aparatului de specialitate al primarului, proprietarul va fi
somat ca pe parcursul anului fiscal prin care s-a constatat starea
clădirii, după caz, să efectueze lucrările de
întreținere/îngrijire necesare până la sfârșitul anului
respectiv și să mențină în continuare clădirea în stare de
întreținere.
Dacă
pe parcursul anului respectiv proprietarul clădirii s-a conformat
somației, se încheie proces-verbal de conformitate. În cazul
intervențiilor pe monumente istorice, clădiri din zonele de
protecție a monumentelor istorice și din zonele construite
protejate, procesul-verbal face referire la conformarea lucrărilor
cu avizul Ministerului Culturii, respectiv al serviciilor
deconcentrate ale acestuia, potrivit prevederilor legii.
Fac excepție de la majorarea impozitului clădirile neîngrijite
pentru care proprietarii dețin autorizație de
construire/desființare valabilă, în vederea construirii/
renovării/ demolării/amenajării și au anunțat la Inspectoratul
de Stat în Construcții și la autoritatea publică începerea
lucrărilor.
Astfel,
inclusiv din formularea textului de lege, rezultă că somarea
proprietarului pentru efectuarea lucrărilor necesare se acordă până
la sfârșitul anului, adică până la data de 31.12.2018 în sensul
art. 16 alin. 1 Cod fiscal.
În
practică nu există nicio contradicție juridică între stabilirea
de către consiliul local a unui termen limită anterior datei de 31
decembrie a anului fiscal impus proprietarilor clădirilor
neîngrijite pentru a efectua lucrările de reparații necesare sau
pentru a obține cel puțin autorizația de construire și a anunța
începerea lucrărilor și art. 168 din HG. nr. 1/2016 privind
Normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal, deoarece pe de o
parte Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal stabilesc
doar obligația compartimentului de resort din cadrul aparatului de
specialitate al primarului, de a soma proprietarul despre necesitatea
ca pe parcursul anului fiscal prin care s-a constatat starea clădirii
să fie efectueze lucrările și de a încheia proces-verbal de
conformitate dacă pe parcursul anului respectiv proprietarul
clădirii s-a conformat somației, fără a stabili sub sancțiunea
nulității absolute termenul după care poate fi adoptată măsura
majorării impozitului, iar pe de altă parte operațiunea de
constatare a stării imobilului după comunicarea somației și
operațiunea juridică de adoptare a hotărârii de majorare a
impozitului trebuie în mod obligatoriu să se realizeze în anul
fiscal în care proprietarul a fost somat, pentru a fi aplicabilă
începând cu anul fiscal următor.
Or,
pentru a se putea stabili impozitul majorat începând cu anul fiscal
următor, este evident că procedura descrisă de art. 168 din HG.
nr. 1/2016 privind Normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal
trebuie finalizată până la data de 31 decembrie, inclusiv emiterea
notei de constatare. În situația în care constatarea stîrii
clădirii nu s-ar putea efectua anterior datei de 31 decembrie, este
evident că nu ar mai fi posibilă stabilirea impozitului majorat pe
anul fiscal următor, deși dispozițiile legale impun acest lucru.
Sintagma
până la sfârșitul anulului respectiv din cuprinsul literei e) a
art. 168 din HG. nr. 1/2016 trebuie interpretată prin coroborare cu
sintagma dacă, după expirarea termenului acordat din cuprinsul
literei g) a art. 168 din HG. nr. 1/2016, în sensul că termenul
maxim ce poate fi acordat unui proprietar pentru remedierea unei
clădiri neîngrijite este 31 decembrie a anului în care se comunică
somația, fără a exista vreo interdicție expresă a legii ca
autoritatea publică locală să acorde un alt termen limită pentru
remedierea imobilului, chiar mai mic decât termenul maxim prevăzut
de litera e), cu condiția ca acesta să fie rezonabil (de exemplu
cel puțin 6 luni).
Contribuabilul
nu este vătămat prin stabilirea uni termen anterior datei de 31
decembrie, deoarece are posibilitatea să anunțe autoritatea locală
în cazul în care efectuează lucrările necesare până la data de
31 decembrie a anului fiscal, în vederea încheierii
procesului-verbal de conformitate menționat de lit. f) al at. 168
din HG. nr. 1/2016.
Comentarii
Trimiteți un comentariu