Răspunderea administrativ-patrimonială a funcționarului public potrivit Codului administrativ
Autorităţile
şi instituţiile administraţiei publice, precum şi personalul
acestora au obligaţia de a acţiona cu respectarea prevederilor
legale în vigoare şi a tratatelor şi a convenţiilor
internaţionale la care România este parte.
Răspunderea
administrativă reprezintă acea formă a răspunderii juridice care
constă în ansamblul de drepturi şi obligaţii conexe de natură
administrativă care, potrivit legii, se nasc ca urmare a săvârşirii
unei fapte ilicite prin care se încalcă norme ale dreptului
administrativ. Răspunderea se stabileşte în funcţie de forma de
vinovăţie şi de participarea efectivă la încălcarea legii, și
nu exclude alte forme ale răspunderii juridice, în condiţiile
legii.
Orice
persoană care se consideră vătămată într-un drept al său sau
într-un interes legitim se poate adresa instanţei judecătoreşti,
în condiţiile legii, împotriva autorităţii sau instituţiei
publice care a emis actul sau care a refuzat să rezolve cererea
referitoare la un drept subiectiv sau la un interes legitim.În cazul
în care acţiunea se admite, plata daunelor se asigură din bugetul
autorităţii sau instituţiei publice. Dacă instanţa
judecătorească constată vinovăţia
funcţionarului public,
persoana respectivă va fi obligată la plata daunelor, solidar cu
autoritatea sau instituţia publică.
Răspunderea juridică a funcţionarului public nu se poate angaja dacă acesta a respectat prevederile legale şi procedurile administrative aplicabile autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea
Răspunderea juridică a funcţionarului public nu se poate angaja dacă acesta a respectat prevederile legale şi procedurile administrative aplicabile autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea
Codul administrativ
stabilește faptul că răspunderea administrativă a funcționarului
public se raportează la 3 principii:
- Principiul legalităţii răspunderii - răspunderea administrativă nu poate opera decât în condiţiile sau în cazurile prevăzute de lege, în limitele stabilite de aceasta, conform unei anumite proceduri desfăşurate de autorităţile învestite în acest scop.
- Principiul justeţei sau proporţionalităţii răspunderii - corelarea sancţiunii aplicate cu gradul de pericol social al faptei ilicite săvârşite şi cu întinderea pagubei, în cazul producerii unei pagube, cu forma de vinovăţie constatată, printr-o corectă individualizare.
- Principiul celerităţii - momentul aplicării sancţiunii trebuie să fie cât mai aproape de cel al manifestării faptei ilicite, fără amânări sau tergiversări inutile, pentru ca rezonanţa socială a sancţiunii aplicate să fie maximă sporind efectul preventiv al acesteia.
Răspunderea
administrativ-patrimonială reprezintă o formă a răspunderii
administrative care constă în obligarea statului sau, după caz, a
unităţilor administrativ-teritoriale la repararea pagubelor cauzate
unei persoane fizice sau juridice prin orice eroare judiciară,
pentru limitele serviciului public, printr-un act administrativ
ilegal sau prin refuzul nejustificat al administraţiei publice de a
rezolva o cerere privitoare la un drept recunoscut de lege sau la un
interes legitim.
Autorităţile şi
instituţiile publice răspund patrimonial exclusiv pentru
prejudiciile de natură materială sau morală produse ca urmare a
carenţelor organizatorice sau funcţionale ale unor servicii publice
cu îndeplinirea următoarelor condiţii: a) existenţa unui
serviciu public care prin natura sa conţine riscul producerii
anumitor prejudicii pentru beneficiari; b) existenţa unui prejudiciu
material sau moral, după caz, al unei persoane fizice sau juridice;
c) existenţa unei legături de cauzalitate între utilizarea unui
serviciu public care prin natura sa conţine riscul producerii
anumitor prejudicii şi paguba produsă persoanei fizice sau, după
caz, a persoanei juridice.
Autorităţile şi
instituţiile publice răspund patrimonial, din bugetul propriu,
pentru pagubele materiale sau morale cauzate prin acte
administrative, prin refuzul nejustificat de a soluţiona o cerere
sau prin nesoluţionarea în termen a acesteia. Dacă se solicită
plata unor despăgubiri pentru prejudiciul cauzat ori pentru
întârziere, în situaţiile în care este dovedită vinovăţia
cu intenţie a funcţionarului public, acesta răspunde
patrimonial solidar cu autoritatea sau instituţia publică dacă
nu a respectat prevederile legale specifice atribuţiilor stabilite
prin fişa postului sau prin lege.
Răspunderea
administrativ-patrimonială este angajată dacă sunt îndeplinite
cumulativ următoarele condiţii:
- actul administrativ contestat este ilegal;
- actul administrativ ilegal este cauzator de prejudicii materiale sau morale;
- existenţa unui raport de cauzalitate între actul ilegal şi prejudiciu;
- existenţa culpei autorităţii publice şi/sau a personalului acesteia.
Primarul,
preşedintele consiliului judeţean, respectiv preşedintele de
şedinţă al consiliului local, după caz, prin semnare, învesteşte
cu formulă de autoritate executarea actelor administrative emise sau
adoptate în exercitarea atribuţiilor care îi revin potrivit legii.
Aprecierea
necesităţii şi oportunitatea adoptării şi emiterii actelor
administrative aparţine exclusiv autorităţilor deliberative,
respectiv executive. Întocmirea rapoartelor sau a altor documente de
fundamentare prevăzute de lege, contrasemnarea sau avizarea pentru
legalitate şi semnarea documentelor de fundamentare angajează
răspunderea administrativă a semnatarilor, în cazul încălcării
legii, în raport cu atribuţiile specifice.
Actele
autorităţilor administraţiei publice locale angajează, în
condiţiile legii, răspunderea administrativă a funcţionarilor
publici din aparatul de specialitate al primarului, respectiv al
consiliului judeţean care, cu încălcarea prevederilor legale,
fundamentează din punct de vedere tehnic şi al legalităţii
emiterea sau adoptarea lor sau contrasemnează ori avizează, după
caz, pentru legalitate aceste acte.
În
cazul în care printr-un act administrativ al autorităţilor
administraţiei publice locale emis sau adoptat fără a fi
fundamentat, contrasemnat sau avizat din punct de vedere tehnic sau
al legalităţii s-au produs consecinţe vătămătoare, este
angajată răspunderea juridică a autorităţii executive sau
autorităţii deliberative, după caz, în condiţiile legii.
Funcţionarii
publici responsabili cu operaţiunile de întocmire, avizare,
semnare și contrasemnare a actelor administrative pot formula
obiecţii ori refuza efectuarea acestora.
Funcţionarul public are dreptul de a refuza semnarea, respectiv contrasemnarea ori avizarea actelor şi documentelor, dacă le consideră ilegale. Refuzul funcţionarului public de a semna, respectiv de a contrasemna ori aviza actele şi documentele se face în scris şi motivat în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii actelor, cu excepţia situaţiilor în care prin acte normative cu caracter special sunt prevăzute alte termene, şi se înregistrează într-un registru special destinat acestui scop.
Funcţionarii publici care refuză să semneze, respectiv să contrasemneze ori avizeze sau care prezintă obiecţii cu privire la legalitate asupra actelor şi documentelor, fără a indica temeiuri juridice, în scris, în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii actelor, răspund în condiţiile legii.
Funcţionarul public are dreptul de a refuza semnarea, respectiv contrasemnarea ori avizarea actelor şi documentelor, dacă le consideră ilegale. Refuzul funcţionarului public de a semna, respectiv de a contrasemna ori aviza actele şi documentele se face în scris şi motivat în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii actelor, cu excepţia situaţiilor în care prin acte normative cu caracter special sunt prevăzute alte termene, şi se înregistrează într-un registru special destinat acestui scop.
Funcţionarii publici care refuză să semneze, respectiv să contrasemneze ori avizeze sau care prezintă obiecţii cu privire la legalitate asupra actelor şi documentelor, fără a indica temeiuri juridice, în scris, în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii actelor, răspund în condiţiile legii.
Personalul autorităţilor
sau instituţiilor publice căruia i se deleagă în scris atribuţii
răspunde pentru prejudiciile cauzate în legătură cu exercitarea
atribuţiilor delegate. Actul de delegare trebuie să prevadă
limitele acestuia de răspundere. Actul de delegare
este nul şi exonerează de răspundere persoana delegată dacă :
- actul de delegare nu prevede perioada, atribuțiile delegate și limitele exercitării atribuțiilor delegate;
- delegarea are ca obiect toate atribuțiile persoanei care deleagă;
- delegarea s-a realizat fără informarea prealabilă a persoanei căreia i se deleagă atribuțiile;
- funcţionarul public care preia atribuţiile delegate nu îndeplinește condiţiile de studii şi de vechime necesare pentru ocuparea funcţiei publice ale cărei atribuţii îi sunt delegate.
Comentarii
Trimiteți un comentariu