Plata prin compensare a impozitelor locale (Legea nr. 207/2015)
Prin compensare se sting creanțele unităților
administrativ-teritoriale ori subdiviziunilor acestora reprezentând impozite,
taxe, contribuții și alte sume datorate bugetului local cu creanțele
debitorului reprezentând sume de rambursat, de restituit sau de plată de la
buget, până la concurența celei mai mici sume, când ambele părți dobândesc
reciproc atât calitatea de creditor, cât și pe cea de debitor, cu condiția
ca respectivele creanțe să fie administrate de aceeași autoritate publică,
inclusiv unitățile subordonate acesteia. Prin urmare nu se pot compensa
impozite locale administrate de două unități administrativ-teritoriale diferite
la care contribuabilul deține calitatea
de creditor, respectiv de debitor.
Prin sume de plată de la buget se înțeleg sumele
pe care unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială trebuie să le
plătească unei persoane, inclusiv cele care rezultă din raporturi juridice
contractuale, dacă acestea sunt stabilite prin titluri executorii.
Compensarea operează de drept la data la care
creanțele există deodată, fiind deopotrivă certe, lichide și exigibile,
respectiv:
a) la data scadenței, adică la expirarea termenelor de plată
prevăzute de Codul fiscal (Impozitul pe clădiri, teren și mijloace de transport
se plătește anual, în două rate egale,
până la datele de 31 martie și 30 septembrie, inclusiv)
b) la data comunicării deciziei, pentru
obligațiile fiscale principale, precum și pentru obligațiile fiscale accesorii
stabilite de organul fiscal competent prin decizie;
c) la data primirii, în condițiile legii, de
către organul fiscal a titlurilor executorii emise de alte instituții, în
vederea executării silite, în cazul proceselor verbale de constatare a
contravenției;
d) la data nașterii dreptului la restituire
pentru sumele de restituit potrivit art. 168 din Codul de procedură
fiscală, respectiv la data plății pentru sumele achitate în plus față de
obligațiile fiscale datorate:
Ø în cazul în care
contribuabilul/plătitorul înregistrează obligații restante, restituirea se
efectuează numai după efectuarea compensării.
Ø în cazul în care suma de
restituit este mai mică decât obligațiile restante ale
contribuabilului/plătitorului, se efectuează compensarea până la concurența
sumei de restituit.
Ø în cazul în care suma de restituit este mai
mare decât suma reprezentând obligații restante ale
contribuabilului/plătitorului, compensarea se efectuează până la concurența
obligațiilor restante, diferența rezultată restituindu-se
contribuabilului/plătitorului.
În cazul creanțelor fiscale stinse prin compensare,
majorările de întârzie se calculează până la data la care creanțele există
deodată, fiind deopotrivă certe, lichide și exigibile.
Prin urmare în situația în care contribuabilul a
achitat în plus o sumă la capitolul de impozit clădire și înregistrează după data
plății în plus obligații de plată la capitolul de impozit teren sub nivelul
sumei achitată în plus la impozitul pe clădire, compensarea operează de plin
drept la data scadenței impozitului pe
teren, iar organul fiscal nu calculează majorări de întârziere în sarcina
contribuabilului.
Compensarea se constată de către organul fiscal
competent, la cererea debitorului sau din oficiu. Dacă un debitor datorează mai
multe tipuri de obligații fiscale, iar suma de compensat nu este suficientă pentru a stinge toate
obligațiile, atunci se stinge obligația fiscală pe care o indică debitorul,
potrivit legii, stingerea efectuându-se,
de drept, în următoarea ordine:
a) toate obligațiile fiscale
principale, în ordinea vechimii, și apoi obligațiile fiscale accesorii, în
ordinea vechimii;
b) obligațiile cu scadențe
viitoare, la solicitarea debitorului.
În cazul creanțelor fiscale administrate de
organul fiscal local cu suma de compensat se sting cu prioritate amenzile
contravenționale individualizate în titluri executorii, în ordinea vechimii.
Organul fiscal competent comunică debitorului conform
prevederilor art. 47 din Codul de procedură fiscală decizia cu privire la
efectuarea compensării, în termen de 7 zile calendaristice de la data
efectuării operațiunii, iar decizia poate fi contestată de către contribuabil în termen de 45 de zile calendaristice de la comunicare.
Comentarii
Trimiteți un comentariu