Vânzarea pentru export a unui mijloc de transport
În
practica zilnică a organelor fiscale locale s-a observat o lipsă de
unitate în interpretarea prevederilor art. 468 din Legea nr.
227/2015 privind Codul fiscal și art. 124 din HG. nr. 1/2016 pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015
privind Codul fiscal, în situația în care o persoană fizică sau
juridică din România înstrăinează unui cetățean sau persoană
juridică din amt stat membru al Uniunii Europene un mijloc de
transport, respectiv care este documentul justificativ și momentul
fiscal de la care fostul proprietar încetează să mai datoreze
impozit.
O
mare parte a organelor fiscale locale consideră că în această
situație documentul justificativ care trebuie prezentat în anexa la
declarația fiscală este certificatul de radiere din circulație
emis de de către autoritatea care a efectuat înmatricularea
sau înregistrarea iar momentul fiscal de la care
fostul proprietar încetează să mai datoreze impozit este data de 1
ianuarie a anului fiscal următor emiterii acestui certificat de
radiere.
Problema
la această interpretare apare în cazul în care înstrăinarea
pentru export se realizează într-un an fiscal (de exemplu 15
decembrie 2019), iar certificatul de radiere din circulație se
emite doar în anul fiscal următor (de exemplu 15 ianuarie 2020),
pentru că ar presupune în lumina dispozițiilor art. 471 alin. 4
din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (4) În cazul radierii
din circulație a unui mijloc de transport, proprietarul are
obligația să depună o declarație la organul fiscal în a cărui
rază teritorială de competență își are domiciliul, sediul sau
punctul de lucru, după caz, în termen de 30 de zile de la data
radierii, și încetează să datoreze impozitul începând cu data
de 1 ianuarie a anului următor), ca fostul proprietar să datoreze
impozit și pentru anul fiscal 2020, iar scăderea de la plată să
opereze doar cu 1 ianuarie 2021.
În
opinia mea această intrepretare este vădit eronată și contrară
principiilor și prevederilor exprese ale Legii nr. 227/2015 privind
Codul fiscal.
Potrivit
prevederilor art. 468 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal(1)
Orice persoană care are în proprietate un mijloc de transport care
trebuie înmatriculat/înregistrat în România datorează un impozit
anual pentru mijlocul de transport, cu excepția cazurilor în care
în prezentul capitol se prevede altfel. (2) Impozitul
pe mijloacele de transport se datorează pe perioada cât mijlocul de
transport este înmatriculat sau înregistrat în România. (3)
Impozitul pe mijloacele de transport se plătește la bugetul local
al unității administrativ-teritoriale unde persoana își are
domiciliul, sediul sau punctul de lucru, după caz.(4) În cazul unui
mijloc de transport care face obiectul unui contract de leasing
financiar, pe întreaga durată a acestuia, impozitul pe mijlocul de
transport se datorează de locatar., iar
conform art. 94 lit. a) din HG. nr. 1/2016 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul
fiscal: Potrivit prevederilor art. 468
din Codul fiscal, impozitul pe mijloacele de transport este datorat
de: a) persoana care are în proprietate un mijloc de
transport înmatriculat/înregistrat în România la data de 31
decembrie a anului fiscal anterior.
Din interpretarea prevederilor
legale menționate mai sus rezultă faptul că pentru a exista în
sarcina unei persoane obligația de plată a impozitului asupra unui
mijloc de transport trebuiesc a fi îndeplinite două
condiții cumulative, respectiv
persoana să dețină calitatea juridică de proprietar asupra
mijlocului de transport la data de 31 decembrie a anului fiscal
anterior, iar acest mijloc de transport să fie înmatriculat în
România.
Totodată
art. 471 alin. 1 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
statuează expres faptul că (1)
Impozitul pe mijlocul de transport este datorat pentru întregul an
fiscal de persoana care deține dreptul de proprietate asupra unui
mijloc de transport înmatriculat sau înregistrat în România la
data de 31 decembrie a anului fiscal anterior.
HG. nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal clarifică în cuprinsul
prevederilor art. 124 care sunt cazurile legale care determină
sistarea existenței obligației de plată a impozitului asupra unui
mijloc de transport și momentul de la care operează această
sistare:
124.
Impozitul pe mijloacele de transport se datorează pentru întregul
an fiscal de persoana care deține dreptul de proprietate asupra unui
mijloc de transport înmatriculat sau înregistrat în România la
data de 31 decembrie a anului fiscal anterior și încetează de a se
mai datora începând cu 1 ianuarie a anului fiscal următor în
următoarele situații:
b)
radierea mijlocului de transport din circulație; ori
c)
radierea contribuabililor persoane juridice din evidențele fiscale,
inclusiv din Registrul prevăzut la pct. 101, ca urmare a pronunțării
unei sentințe de închidere a procedurii falimentului;
d)
schimbarea domiciliului fiscal al contribuabilului într-o altă
unitate administrativ-teritorială, caz în care acesta are obligația
să depună declarație fiscală în acest sens, atât la organul
fiscal unde a avut domiciliul fiscal, cât și la organul fiscal unde
își stabilește noul domiciliu fiscal, în termen de 30 de zile de
la apariția acestei situații.
Din
lecturarea prevederilor art. 124 din HG. nr. 1/2016 rezultă faptul
că înstrăinarea mijlocului de transport nu presupune și
radierea acestuia din circulație pentru a opera sistarea impozitului
din moment ce legiuitorul stabilește faptul că cele două
modalități de sistare a impozitului sunt diferite și nu se
intercondiționează reciproc.
Astfel,
înstrăinarea privește pierderea proprietății prin transferul
dreptului de proprietate asupra mijlocului de transport prin oricare
dintre modalitățile prevăzute de lege (art. 125 HG. nr.1/2016),
în timp ce radierea din evidență a vehiculelor se face de către
autoritatea care a efectuat înmatricularea sau înregistrarea doar
în cazul scoaterii definitive din circulație a acestora, la cererea
proprietarului, în următoarele cazuri:
a)
proprietarul dorește retragerea definitivă din circulație a
vehiculului și face dovada depozitării acestuia într-un spațiu
adecvat, deținut în condițiile legii, spațiu care nu afectează
domeniul public sau care afectează domeniul public, dar pentru care
există o convenție sau o autorizație, în acest scop, de la
autoritățile competente;
b)
proprietarul face dovada dezmembrării, casării sau predării
vehiculului la unități specializate în vederea dezmembrării;
c) la
scoaterea definitivă din România a vehiculului respectiv;
d) în cazul
furtului vehiculului.(art. 126 HG. nr.1/2016).
Având în vedere aceste prevederi legale, în raport de dispozițiile
interpretative generale conținute de art. 13 din Legea nr. 207/2015
privind Codul de procedură fiscală (Interpretarea
reglementărilor fiscale trebuie să respecte voinţa legiuitorului
aşa cum este exprimată în lege.), și
faptul că la data de 31 decembrie 2019, vânzătorul nu mai deținea
calitatea de proprietar asupra mijlocului de transport, bunul fiind
înstrăinat la data de 15.12.2019,
acesta nu mai datorează impozit începând cu data de 1 ianuarie a
anului următor înstrăinării, respectiv cu data de 01.01.2020
și nu cu data de 01.01.2021, respectiv data de 1 ianuarie a anului
fiscal următor emiterii certificatului de radiere din circulație.
Comentarii
Trimiteți un comentariu