Prescripția dreptului de stabilire a creanțelor fiscale 2015-2020

 

Conform art. 110 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală (1) Dreptul organului fiscal de a stabili creanțe fiscale se prescrie în termen de 5 ani, cu excepția cazului în care legea dispune altfel. (2) Termenul de prescripție a dreptului prevăzut la alin. (1) începe să curgă de la data de 1 iulie a anului următor celui pentru care se datorează obligația fiscală, dacă legea nu dispune altfel. (3) Dreptul de a stabili creanțe fiscale se prescrie în termen de 10 ani în cazul în care acestea rezultă din săvârșirea unei fapte prevăzute de legea penală. (4) Termenul prevăzut la alin. (3) curge de la data săvârșirii faptei ce constituie infracțiune sancționată ca atare printr-o hotărâre judecătorească definitivă.

Potrivit art. 41 din Decretul prezidențial nr. 195/16.03.2020: „Prescripţiile şi termenele de decădere de orice fel nu încep să curgă, iar, dacă au început să curgă, se suspendă pe toată durata stării de urgenţă instituite potrivit prezentului decret, dispoziţiile art. 2.532 pct. 9 teza a II-a din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil sau alte dispoziţii legale contrare nefiind aplicabile.”

Așadar, ca urmare a intrării în vigoare a Decretului nr. 195 prin publicarea în Monitorul Oficial al României nr. 212/16.03.2020, termenul de prescripție a dreptului de a stabili creanțe fiscale nu a început să curgă până la expirarea stării de urgență instituită prin Decretul nr. 195/2020, iar dacă a început să curgă, atunci acesta a fost suspendat în baza art. 41 din Decretul nr. 195/2020.

Potrivit dispozițiilor art. XII alin. 4 și 5 și art. XIII din OUG. nr. 48/09.04.2020 publicată în Monitorul Oficial nr. 319/16.04.2020 (4) Se suspendă sau nu începe executarea silită, prin somație și prin valorificarea bunurilor la licitație, a creanțelor bugetare, cu excepția executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanțelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătorești definitive pronunțate în materie penală, provenite din săvârșirea de infracțiuni, precum și a ajutoarelor de stat a căror recuperare a fost dispusă printr-o decizie a Comisiei Europene/furnizorului ajutorului de stat sau a unei instanțe naționale.(5)Termenele de prescripție a dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale și de a cere executarea silită, precum și cel al contribuabilului/plătitorului de a cere restituirea creanțelor fiscale, prevăzute de Codul de procedură fiscală, se suspendă sau nu încep să curgă până la împlinirea termenului prevăzut la art. XIII alin. (1)Articolul XIII. (1) Aplicarea prevederilor art. XI și XII încetează la 30 de zile de la data încetării stării de urgență.

Conform alin. (2) al art. III din OUG. nr. 90 din 27 mai 2020, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 459 din 29 mai 2020, astfel cum a fost modificat de art. VI din OUG nr. 99 din 25 iunie 2020, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 551 din 25 iunie 2020, termenul prevăzut la art. XIII alin. (1) din OUG nr. 48/2020 privind unele măsuri financiar-fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 319 din 16 aprilie 2020, cu modificările ulterioare, se prorogă până la data de 25 octombrie 2020 inclusiv.

Totodată art. 24 din OUG nr. 181 din 22 octombrie 2020, publicată în Monitorul Oficial nr. 988 din 26 octombrie 2020,  prevede că termenul prevăzut la art. XIII alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 48/2020 privind unele măsuri financiar-fiscale, cu modificările ulterioare, astfel cum au fost prorogate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2020 pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale, precum și pentru modificarea altor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 114/2020, precum și prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2020 privind unele măsuri fiscale, modificarea unor acte normative și prorogarea unor termene, se prorogă până la data de 25 decembrie 2020 inclusiv.

Prin urmare creanțele fiscale născute în anul  2015 se vor prescrie doar la data de 11.10.2021, și nu la data de 01.01.2021 (conform art. 91 alin. 1 și 2 din OG. nr. 92/2003- în vigoare în anul 2015), pentru că, din cauza pandemiei, au existat diverse reglementări care au suspendat curgerea termenului de prescripție. Suspendarea trebuia să fie valabilă inițial începând cu 16 aprilie și încă 30 de zile după încetarea stării de urgență, însă acest termen a fost prelungit succesiv prin alte ordonanțe până la data de 25 decembrie 2020 inclusiv. Asta înseamnă că termenele de prescripție au fost suspendate între 16 martie și 25 decembrie 2020, adică fix 285 de zile. Această perioadă de prelungire se adaugă în 2021 și astfel ajungem la împlinirea termenului de prescripție doar în data de 11 octombrie 2021.

Perioada de suspendare a termenului de prescripție din anul 2020 va avea efecte și pentru perioada 2016-2019. Toți anii fiscali următori 2016, 2017, 2018, 2019 se vor prelungi, din punctul de vedere al termenului de prescripție al dreptului organului fiscal de a stabili obligații fiscale suplimentare, cu această perioadă. De exemplu termenul de prescripție pentru anul 2016, va începe să curgă din 01.07.2017 și s-ar fi împlinit în mod normal la data de 01.07.2022, însă cum se vor adăuga cele 285 de zile în care a operat suspendarea executării silite, termenul de prescripție se va împlini doar la data de 11.04.2023.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Plata impozitului auto în cazul schimbării domiciliului fiscal

De ce nu se datorează impozit pentru mijloacele de transport cu numere roșii achiziționate din străinătate

Prescripția dreptului de a stabili obligații fiscale și de a cere executarea silită a creanțelor fiscale 2017-2023