Scutirea de la plata impozitului/taxei pe clădire pentru cabinetele de medicină de familie

 

Prin Legea nr. 68/26.05.2020, publicată în Monitorul Oficial nr. 443/26.05.2020, la articolul 456 alineatul (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, litera h) s-a modificat în sensul că (1)Nu se datorează impozit/taxă pe clădiri pentru: h) clădirile unităților sanitare publice, precum și pentru clădirile în care funcționează cabinete de medicină de familie, cu excepția încăperilor folosite pentru activități economice.

În Monitorul Oficial al României nr. 1269/21.12.2020 a fost publicată Legea nr. 296/2020  pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prin care au fost introduse o serie de noutăți în materia impozitelor și taxelor locale, aplicabile din anul fiscal 2021, printre care la pct. 192 se prevede faptul că La articolul 456 alineatul (1), literele h) și s) se modifică și vor avea următorul cuprins: h) clădirile unităților sanitare publice, cu excepția încăperilor folosite pentru activități economice, precum și pentru clădirile în care funcționează cabinete de medicină de familie, potrivit legii, cu excepția încăperilor folosite pentru altă activitate decât cea de medicină de familie;

 Motivarea acestei modificări, care se regăsește pe site-ul Camerei Deputaților, este aceea că se impune  corectarea prevederilor din Legea nr. 68/2020 pentru modificarea art. 456 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, în sensul că scutirea nou introdusă are dificultati în aplicare. În practică, pentru cladirile/încaperile în care se desfasoară medicina de familie este greu de delimitat activitatea economică de cea care reprezinta exclusiv medicina de familie, potrivit legii. Astfel, modificarea are ca scop asigurarea acordării facilității fiscale doar încăperilor în care funcționează cabinete de medicină de familie și nu întregii clădiri, în care pot exista și încăperi cu altă destinație (ex. încăperi pentru locuit sau alte activitati decat cea medicala)

 Din lecturarea prevederilor legale de mai sus rezultă faptul că, începând cu 01.01.2021 doar în ipoteza în care întreaga clădire este folosită pentru activitatea de medicină de familie, scutirea de la plata impozitului/taxei pe clădire se aplică pentru întreaga valoare impozabilă a clădirii, în timp ce în situația în care doar în anumite încăperi din clădire  funcționează cabinetele de medicină de familie, doar pentru valoarea impozabilă aferentă acelor încăperi este aplicabilă scutirea.

 De remarcat este faptul că spre deosebire de reglementarea anterioară, art. 456 alin. 1 lit. h) în forma modificată prin Legea nr. 68/2020, unde se exceptau de la scutire doar încăperile  folosite pentru activități economice, în reglementarea actuală, art. 456 alin.1lit. h)  modificat prin Legea nr. 296/2020 prevede că scutirea nu se aplică încăperilor folosite pentru altă activitate decât cea de medicină de familie, prin urmare indiferent dacă activitatea este economică sau nu.

Scutirea de la plata impozitului/taxei pe clădire se aplică indiferent cine este titularul dreptului de proprietate al clădirii (persoană juridică sau persoana fizică), singura condiție fiind aceea ca în respectiva clădire să funcționeze cabinet sau cabinete de medicină de familie. Prin urmare medicul de familie sau cabinetul de medicină de familie nu este necesar să dețină calitatea de proprietar al clădirii pentru a fi incidentă această scutire.

Art. 64 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății definește la lit.f)  cabinetul de medicină de familie ca  unitatea sanitară privată specializată în furnizarea de servicii medicale în asistența medicală primară, organizată în condițiile legii.

Profesia de medic de familie, ca profesie liberală, poate fi exercitată în cadrul cabinetului medical în una dintre următoarele forme: a) cabinet medical individual; b) cabinete medicale grupate; c) cabinete medicale asociate; d) societate civilă medicală.

Actul de înființare a cabinetelor medicale este certificatul de înregistrare în Registrul unic al cabinetelor medicale, care se întocmește și se păstrează de autoritatea sanitară publică, respectiv de direcțiile de sănătate publică județene sau de Direcția de sănătate publică a municipiului București. O copie de pe certificatul de înregistrare se înmânează titularului cabinetului medical. (art. 5 alin. 2 din OG. nr. 124/1998 privind organizarea și funcționarea cabinetelor medicale).

În cabinetul medical individual își exercită profesia medicul titular, care poate avea ca salariați ori colaboratori medici sau orice altă categorie de personal.  Cabinetele individuale se pot grupa formând cabinete medicale grupate, pentru a-și crea facilități economice comune, păstrându-și individualitatea în relațiile cu terții.  Cabinetele individuale se pot asocia formând cabinete medicale asociate, în scopul exercitării în comun a activității și al asigurării accesului permanent al pacienților la servicii medicale complete. Medicii titulari ai unor cabinete asociate își păstrează drepturile și responsabilitățile individuale prevăzute de lege.

Societatea civilă medicală este constituită din doi sau mai mulți medici asociați și poate avea ca salariați ori colaboratori medici sau orice altă categorie de personal. (art. 2 din OG. nr. 124/1998 privind organizarea și funcționarea cabinetelor medicale)

Denumirea cabinetului medical va reflecta obligatoriu specificul activităților care se vor desfășura, înscrise în autorizația de liberă practică a medicului, eliberată în condițiile legii. Controlul privind înființarea, organizarea și funcționarea cabinetelor medicale, indiferent de forma de organizare, se exercită de Ministerul Sănătății și Familiei și de Colegiul Medicilor din România.

Articolele 376 și 383 din Legea nr. 95/2006 preved că profesia de medic se exercită, pe teritoriul României, în condițiile legii, de către persoanele fizice posesoare ale unui titlu oficial de calificare în medicină și care sunt membri ai Colegiului Medicilor din România.

Articolul 390 din Legea nr. 95/2006 prevede că medicii care întrunesc condițiile prevăzute la art. 376 exercită profesia pe baza certificatului de membru al Colegiului Medicilor din România, avizat anual pe baza asigurării de răspundere civilă, pentru greșeli în activitatea profesională, valabilă pentru anul respectiv.

Potrivit prevederilor art. 487 indice 1 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, scutirea de la plata impozitului/taxei pe clădiri prevăzute la art. 456 se aplică, începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal, persoanelor care dețin documente justificative emise până la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior și care sunt depuse la compartimentele de specialitate ale autorităților publice locale, până la data de 31 martie, inclusiv.

Pornind de la acest text legal, și în absența unor prevederi exprese în cuprinsul HG. nr. 1/2016 (Normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal), se pune întrebarea care sunt documentele justificative ce trebuie depuse la organul fiscal în cazul scutirii pentru clădirile în care funcționează cabinete de medicină de familie și care este termenul de depunere.

Din analizarea art. 456 alin. 1 lit. h) Cod fiscal, și a prevederilor OG. nr. 124/1998 și a Legii nr. 95/2006 rezultă că pentru a fi incidentă scutirea trebuie să fie îndeplinite următoarele condiții:

·  în clădirea/în încăperi din clădirea pentru care se solicită scutirea funcționează cabinete de medicină de familie;

·   titularul dreptului de proprietate/administrare/folosință a clădirii depune la organul fiscal local până la data de 31 martie, inclusiv, cererea de scutire însoțită de documente justificative - certificatul de înregistrare a cabinetului/societății civile medicală în Registrul unic al cabinetelor medicale emis de către Direcția de Sănătate publică județeană, certificatului de membru al Colegiului Medicilor din România, extras de carte funciară, contract de închiriere, contract de comodat etc.- emise până la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior.

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Plata impozitului auto în cazul schimbării domiciliului fiscal

De ce nu se datorează impozit pentru mijloacele de transport cu numere roșii achiziționate din străinătate

Prescripția dreptului de a stabili obligații fiscale și de a cere executarea silită a creanțelor fiscale 2017-2023