O.G nr. 8/2021 pentru modificarea și completarea Codului fiscal

 În Monitorul Oficial al României nr. 832/31.08.2021  a fost publicată  O.G nr. 8/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prin care au fost introduse o serie de noutăți în materia impozitelor și taxelor locale, aplicabile din data de 3 septembrie 2021, data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, dintre  care cele mai importante sunt următoarele:

 La articolul 456 alineatul (1), litera p)  și articolul 464 alineatul (1), litera  u) se modifică și vor avea următorul cuprins:p) clădirea folosită ca domiciliu aflată în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 2 lit. c)—f) și j) din Legea nr. 168/2020 pentru recunoașterea meritelor personalului participant la acțiuni militare, misiuni și operații pe teritoriul sau în afara teritoriului statului român și acordarea unor drepturi acestuia, familiei acestuia și urmașilor celui decedat; u) terenul aferent clădirii de domiciliu aflat în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 2 lit. c)—f) și j) din Legea nr. 168/2020.

Astfel, legiuitorul corelează art. 456 alin. 1 lit. p) și articolul 464 alineatul (1), litera  u) din Codul fiscal cu abrogarea  Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2006 pentru recunoașterea meritelor personalului armatei participant la acțiuni militare și acordarea unor drepturi acestuia și urmașilor celui decedat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 896 din 3 noiembrie 2006,  prin Legea nr. 168/2020.

Scutirea de la plata impozitului pe clădire și teren de la adresa de domiciliu  se aplică în acest caz răniților (personalul participant care, pe timpul și din cauza participării la acțiuni militare, misiuni și operații, în mod individual sau colectiv, a suferit vătămări corporale, se află în incapacitate temporară de muncă și, ulterior, este clasat apt limitat sau inapt pentru serviciul militar de către comisiile de expertiză medico-militare, de medicul de medicina muncii și de medicul de expertiză a capacității de muncă, după caz), militarilor invalizi (personalul participant militar, încadrat în grad de invaliditate și clasat inapt pentru serviciul militar de către comisiile de expertiză medico-militară în urma rănirilor, afecțiunilor fizice și/sau psihice dobândite ca urmare a acțiunilor de luptă, accidentelor, catastrofelor și altor asemenea evenimente intervenite din cauza participării la acțiuni militare, misiuni și operații), civililor invalizi (personalul participant civil, încadrat în grad de invaliditate, conform legii, în urma rănirilor, afecțiunilor fizice și/sau psihice dobândite ca urmare a acțiunilor de luptă, accidentelor, catastrofelor și altor asemenea evenimente intervenite din cauza participării la acțiuni militare, misiuni și operații), urmașilor personalului participant decedat ca urmare a participării la acțiuni militare, misiuni și operații (copiii acestuia până la împlinirea vârstei de 18 ani sau, dacă își continuă studiile într-o formă de învățământ organizată potrivit legii, până la terminarea acestora, fără a depăși vârsta de 26 de ani, precum și soțul supraviețuitor, dacă acesta nu s-a recăsătorit) și veteranilor din teatrele de operații (personalul participant la acțiuni militare, misiuni și operații în afara teritoriului statului român desfășurate în teatre de operații/zone de misiuni, care îndeplinește criteriile prevăzute la art. 4 alin. (1), (2) sau (4) din Legea nr. 168/2020.

 La articolul 456 alineatul (1), litera s)  și articolul 464 alineatul (1), litera  s) se modifică și vor avea următorul cuprins: s) clădirea folosită ca domiciliu aflată în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 și art. 5 alin. (1)—(3) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, și a persoanelor fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanța Guvernului nr. 105/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare; scutirea rămâne valabilă și în cazul transferului proprietății prin moștenire către copiii acestora, indiferent unde aceștia domiciliază;”; s) terenul aferent clădirii de domiciliu aflat în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 și art. 5 alin. (1)—(3) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, și a persoanelor fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanța Guvernului nr. 105/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare; scutirea rămâne valabilă și în cazul transferului proprietății prin moștenire către copiii acestora, indiferent unde aceștia domiciliază. 

Astfel, spre deosebire de vechea reglementare, se observă faptul că scutirea de la plata impozitului pe clădire și teren la care face trimitere Codul fiscal este limitată în cazul art. 5 din Decretul-Lege nr. 118/1990 doar la persoanele prevăzute de alin. 1-3, respectiv soțul/soția supraviețuitoare, și nu la toate persoanele menționate în restul aliniatelor art. 5. Explicația rezidă în faptul că celelalte aliniate ale art. 5 din Decretul-Lege nr. 118/1990 făceau referire la copiii persoanelor prevăzute la alin. 1, ori conform tezei finale a art. 456 alin. 1 lit. s) și art. 464 alin. 1 lit. s) Cod Fiscal, în cazul  acestora scutirea rămâne valabilă în situația transferului proprietății prin moștenire de la persoanele prevăzute la art. 1 și art. 5 alin. (1)—(3) din Decretul-lege nr. 118/1990 către copiii acestora, indiferent unde aceștia domiciliază. 

Prin urmare, indiferent că transferul proprietății – clădire și teren- situate la adresa de domiciliu a persoanelor prevăzute la art. 1 și art. 5 alin. (1)—(3) din Decretul-lege nr. 118/1990, se face prin moștenire legală sau testamentară, copiii acestora, chiar dacă nu au domiciliul la respectiva adresă, vor continua să fie scutiți de la plata impozitului pentru aceste bunuri.

 În cazul clădirilor mixte deținute de către persoanele fizice, art. 459 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins: „b) impozitului determinat pentru suprafața folosită în scop nerezidențial, indicată prin declarație pe propria răspundere, prin aplicarea cotei menționate la art. 458 asupra valorii impozabile determinate potrivit art. 457, fără a fi necesară stabilirea valorii prin depunerea documentelor prevăzute la art. 458 alin. (1).”  

Prin urmare legiuitorul a eliminat condiția - cheltuielile cu utilităţile să nu fie înregistrate în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică. Astfel, în cazul clădirilor mixte contribuabilul nu mai are obligația de a depune la organul fiscal local raport de evaluare sau declarație fiscală privind deducerea/nededucerea cheltuielilor cu utilitățile, fiind suficientă depunerea unei declarații pe propria răspundere în care să indice  suprafața folosită în scop nerezidențial.

A fost eliminată  din cuprinsul art. 469 alin. 1 lit. d) Cod fiscal scutirea prin efectul legii de la plata impozitului pentru mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) și art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004 (revoluționarii), pentru un singur mijloc de transport la alegerea contribuabilului, și a fost acordată  doar posibilitatea consiliului local pentru a acorda această scutire/reducere prin hotărâre de consiliu adoptată la nivel local.

 La articolul 471, după alineatul (8) se introduc opt noi alineate, alineatele (9)—(16),  privind opțiunea de comunicare și semnare electronică a actului de înstrăinare-dobândire a mijloacelor de transport, cu următorul cuprins:

„(9) Actul de înstrăinare-dobândire a mijloacelor de transport se poate încheia și în formă electronică și semna cu semnătură electronică în conformitate cu prevederile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, cu completările ulterioare, între persoane care au domiciliul fiscal în România și se comunică electronic organului fiscal local de la domiciliul persoanei care înstrăinează, organului fiscal local de la domiciliul persoanei care dobândește și organului competent privind radierea/înregistrarea/înmatricularea mijlocului de transport, în scopul radierii/înregistrării/înmatriculării, de către persoana care înstrăinează, de către persoana care dobândește sau de către persoana împuternicită, după caz.

(10) Organul fiscal local de la domiciliul persoanei care înstrăinează mijlocul de transport transmite electronic persoanei care înstrăinează și persoanei care dobândește sau, după caz, persoanei împuternicite, respectiv organului fiscal local de la domiciliul dobânditorului, exemplarul actului de înstrăinare/dobândire a mijloacelor de transport încheiat în formă electronică, completat și semnat cu semnătură electronică, conform prevederilor legale în vigoare. În situația în care organul fiscal local nu deține semnătură electronică în conformitate cu prevederile Legii nr. 455/2001, republicată, cu completările ulterioare, documentul completat transmite sub formă scanată, în fișier format pdf, cu mențiunea letrică «Conform cu originalul».

(11) Organul fiscal local de la domiciliul persoanei care dobândește mijlocul de transport completează exemplarul actului de înstrăinare-dobândire a mijloacelor de transport încheiat în formă electronică, conform prevederilor în vigoare, pe care îl transmite electronic persoanelor prevăzute la alin. (9), semnat cu semnătura electronică. În situația în care organul fiscal local nu deține semnătură electronică în conformitate cu prevederile Legii nr. 455/2001, republicată, cu completările ulterioare, documentul completat se transmite sub formă scanată, în fișier format pdf, cu mențiunea letrică «Conform cu originalul».

(12) Persoana care dobândește/înstrăinează mijlocul de transport sau persoana împuternicită, după caz, transmite electronic un exemplar completat conform alin. (10) și (11) organului competent privind înmatricularea/înregistrarea/ radierea mijloacelor de transport. Orice alte documente necesare și obligatorii, cu excepția actului de înstrăinare-dobândire a mijloacelor de transport întocmit în formă electronică și semnat cu semnătură electronică, se pot depune pe suport hârtie sau electronic conform procedurilor stabilite de organul competent.

(13) Actul de înstrăinare-dobândire a mijloacelor de transport întocmit, în format electronic, potrivit alin. (9) se utilizează de către: a) persoana care înstrăinează; b) persoana care dobândește; c) organele fiscale locale competente; d) organul competent privind înmatricularea/înregistrarea/ radierea mijloacelor de transport.

(14) Orice alte acte, cu excepția actului de înstrăinare/dobândire a mijloacelor de transport întocmit în formă electronică și semnat cu semnătură electronică, solicitate de organele fiscale locale pentru scoaterea din evidența fiscală a bunului, respectiv înregistrarea fiscală a acestuia, se pot depune și electronic la acestea, sub formă scanată, în fișier format pdf, cu mențiunea letrică «Conform cu originalul» însușită de către vânzător sau de cumpărător și semnate cu semnătură electronică de către contribuabilul care declară.

(15) Actul de înstrăinare-dobândire a unui mijloc de transport, întocmit în forma prevăzută la alin. (9), încheiat între persoane cu domiciliul fiscal în România și persoane care nu au domiciliul fiscal în România, se comunică electronic de către persoana care l-a înstrăinat către autoritățile implicate în procedura de scoatere din evidența fiscală a bunului. Prevederile alin. (10) și (11) se aplică în mod corespunzător.

(16) În cazul unei hotărâri judecătorești care consfințește faptul că o persoană a pierdut dreptul de proprietate asupra mijlocului de transport, aceasta se poate depune la organul fiscal local în formă electronică sub formă scanată, în fișier format pdf, cu mențiunea letrică «Conform cu originalul» și semnată electronic în conformitate cu alin. (9) de către contribuabil.”

 La articolul 481, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 481. — (1) Impozitul pe spectacole se calculează prin aplicarea cotei de impozit la suma încasată din vânzarea biletelor de intrare și a abonamentelor, exclusiv taxa pe valoarea adăugată.”;

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Plata impozitului auto în cazul schimbării domiciliului fiscal

De ce nu se datorează impozit pentru mijloacele de transport cu numere roșii achiziționate din străinătate

Prescripția dreptului de a stabili obligații fiscale și de a cere executarea silită a creanțelor fiscale 2017-2023