ECHITATEA ÎN PROCEDURA NOTIFICĂRII CREDITORILOR PERSOANE FIZICE ÎN CADRUL LEGII 85/2006
Prin Decizia 232 din 4 martie 2008 a Curţii Constituţionale, a fost respinsă
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. dispoziţiilor art. 7
alin. (1) şi (9) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei. În
motivarea exceptiei autorul
acesteia a susţinut că dispoziţiile
criticate condiţionează accesul la justiţie de o serie de demersuri sau cerinţe
pe care persoana beneficiară a acestui drept trebuie să le îndeplinească,
împrejurare ce este de natura a nesocoti prevederile constituţionale invocate.
Astfel, pentru a cunoaşte conţinutul unei măsuri luate de lichidatorul
judiciar, în vederea eventualei contestări în termenul legal, un virtual
creditor este nevoit să urmărească sistematic apariţia numerelor Buletinului
procedurilor de insolvenţă, achitând contravaloarea acestora, o suma care nu
poate fi considerată modică. Alternativa formei tipărite a volumelor
buletinului, respectiv forma electronică, nu este una viabilă, întrucât, pe de
o parte, accesul la aceasta este condiţionat de accesul justiţiabililor la
internet.
Guvernul arată că limitările
pe care le implică mecanismul de citare instituit de art. 7 din Legea nr.
85/2006 răspund obiectivului de interes general de a reduce durata procedurii
insolvenţei, prin instituirea de instrumente facile şi eficiente, de natură a
consolida protecţia acordată creditorilor, dar creează şi premisele
responsabilizării acestora din urmă prin stimularea participării active la procedură,
prin cointeresarea lor. Avocatul
Poporului consideră că art. 7 din Legea nr. 85/2006 este contrar dispoziţiilor
art. 16 şi ale art. 124 din Constituţie, întrucât instituie o discriminare pe
criteriul averii, fără a exista o motivare obiectivă şi rezonabilă. Astfel,
lipsa posibilităţilor materiale de a plăti taxele care asigură accesul la
Buletinul procedurilor de insolvenţă creează premisele acestei discriminări,
restrângând în acelaşi timp accesul liber la justiţie şi dreptul la un proces
echitabil. Examinând excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea observă că, potrivit textelor de lege criticate,
în cadrul procedurii insolvenţei citarea părţilor şi comunicarea oricăror acte
de procedură, a convocărilor şi notificărilor se efectuează prin Buletinul
procedurilor de insolvenţă, publicaţie editată de Oficiul Naţional al
Registrului Comerţului, realizat şi în formă electronică. Prin excepţie,
comunicarea actelor de procedură anterioare deschiderii procedurii şi
notificarea deschiderii procedurii se vor face conform normelor Codului de
procedură civilă. Curtea constată că întreaga procedură instituită prin Legea
nr. 85/2006 are ca scop acoperirea pasivului debitorului aflat în insolvenţă
şi, în acelaşi timp, pe un plan mai general, asanarea mediului comercial, ceea
ce corespunde obligaţiei statului înscrise în art. 135 alin. (2) lit. a) din
Constituţie. Specificul procedurii a impus adoptarea unor reguli de procedură
speciale, care derogă de la normele dreptului comun, stabilirea acestora
constituind atributul exclusiv al legiuitorului, potrivit prevederilor art. 126
alin. (2) din Constituţie. În această materie, ca, de altfel, oriunde
legiuitorul a condiţionat valorificarea unui drept de îndeplinirea anumitor
cerinţe sau de exercitarea sa într-un anumit termen, nu s-a procedat în aceasta
manieră cu intenţia de a restrânge accesul liber la justiţie sau dreptul la
apărăre, ci exclusiv pentru a instaura un climat de ordine, indispensabil, în
vederea exercitării drepturilor constituţionale prevăzute de art. 21 şi 24,
prevenind astfel abuzurile şi asigurând protecţia drepturilor şi intereselor
legitime ale celorlalte părţi.Aşa fiind, efectuarea citării părţilor, precum şi
comunicarea oricăror acte de procedură, a convocărilor şi notificărilor prin
Buletinul procedurilor de insolvenţă au în vedere soluţionarea procesului cu
celeritate, în absenţa unei atari dispoziţii de lege, procedura insolvenţei,
care, de regulă, este o procedura cu caracter colectiv, implicând participarea
unui număr mare de creditori ce vin în concurs pentru satisfacerea propriilor
creanţe, ar fi cu mult întârziată. Or, această situaţie ar genera o stare de
perpetuă incertitudine cât priveşte raporturile juridice stabilite între
părţile implicate, persoane fizice sau comercianţi, afectând grav stabilitatea
şi securitatea care trebuie să le caracterizeze.
Prin urmare, departe de a îngrădi drepturi
consacrate constituţional, reglementarea prevăzută de art. 7 alin. (1) şi (9)
din Legea nr. 85/2006 constituie o garanţie a aplicării principiului prevăzut
de art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, privind judecarea unei cauze în mod echitabil şi
într-un termen rezonabil, în scopul înlăturării oricăror abuzuri din partea
părţilor, prin care s-ar tinde la tergiversarea nejustificată a soluţionării
unui proces.
Procesul insolvenţei este de regulă,
necontencios, situaţie în care se aplică dispoziţiile corespunzătoare din Codul
de procedură civilă referitoare la procedurile necontencioase. Cel mai adesea
însă, procesul insolvenţei are o natură contencioasă întrucât debitorii
formulează contestaţie, creditorii formulează opozitie la deshiderea procedurii
sau contestaţie la tabelul preliminar
etc.. În aceste condiţii, chiar dacă Curtea Constituţională a statuat
faptul că notificarea prin Buletinul procedurilor de insolvenţă respectă
prevederile art. 6 din CEDO referitoare la dreptul la apărare, considerăm că
totuşi creditorii, în special persoanele fizice fără o pregătire juridică
adecvată şi fără resursele financiare necesare pentru a avea acces la Buletinul
procedurilor de insolvenţă, nu pot fi consideraţi în culpă că nu
au ştiut despre deschiderea procedurii de insolvenţă cu privire la partenerul
lor contractual, şi implicit că nu au formulat în termen cererea de înscrierea
a creanţei pe tabel, fiind vorba în acest caz despre o procedură cu o
accentuată notă de clandestinitate.
Desigur că de lege ferenda ar trebui reglementat acest aspect. În acest moment
jurisprudenţa nu are o poziţie comună cu privire la această problematică, cele
mai întâlnite ipoteze fiind cele în care debitorul nu depune lista creditorilor
la dispoziţia lichidatorului judiciar, iar ulterior expirării termenului limită
de depunere a cererilor de admitere a creanţei, un creditor solicită în baza
prevederior art. 103 din Codul de procedură civilă, repunerea în termenul de
înscrierea pe tabelul creditorilor, motivat de faptul că nu a fost notificat de
lichidator.
Astfel, la data de 5 decembrie 2007 la Tribunalul Comercial Cluj a fost
deschisă procedura de insolvenţă cu privire la societatea comercială X şi în
cauză a fost numit lichidatorul Y. Prin sentinţa de deschidere a procedurii în
sarcina lichidatorului judiciar a fost impusă de către judecătorul sindic
obligaţia de a notifica în timp optim creditorii cunoscuţi ai debitoarei pentru
ca aceştia din urmă să poată depune cererile de admitere a creanţei asupra
averii debitoarei. Deoarece debitoarea nu a pus la dispoziţia lichidatorului
judiciar documentele contabile pentru a putea fi identificaţi creditorii ce
urmează a fi notificaţi, lichidatorul judiciar a făcut apel la dispoziţiile
art. 7 alin. 3 din Legea nr. 85/2006. Acest articol stipulează faptul că pentru
creditorii care nu au putut fi identificaţi în lista prevăzută la art. 28 alin.
1 lit.c din Legea nr. 85/2006, listă ce trebuie depusă de către debitor,
procedura notificării prevăzute la art. 61 din aceeaşi lege va fi considerată
îndeplinită dacă a fost efectuată prin intermediul Buletinului procedurilor de
insolvenţă. Urmând acest curs, lichidatorul judiciar numit în cauză a publicat
notificarea deschiderii procedurii generale a
insolvenţei în Buletinul procedurilor de insolvenţă.
După aproximativ 4 luni de la data limită până la care creditorii erau
obligaţi prin sentinţa de deschidere a procedurii de insolvenţă să depună
cererile de admitere a creanţei, creditorul Z a solicitat admiterea cererii de
creanţă împotriva averii debitorului şi în acelaşi timp repunerea în termenul
de depunere a cererii de admitere. În motivarea cererii sale, acest creditorul
a susţinut că nu a fost notificat în termen pentru depunerea cererii de
admitere a creanţei, şi că a aflat despre situaţia juridică a debitoarei abia
ulterior datei limită de depunere a cererii de admitere a creanţei. Lichidatorul judiciar, raportat la
susţinerile creditorului Z, şi-a exprimat poziţia procesuală în faţa
judecătorului sindic în sensul că este de acord cu repunerea în termen a
creditorului şi cu înscrierea creanţei sale în tabelul defintiv al creanţelor împotriva
averii debitoarei.
Prin încheierea comercială nr. 1969/2008, pronunţată în şedinţa publică
din data de 10 septembrie 2008, definitivă şi executorie, judecătorul sindic
analizând documentele doveditoare depuse la dosar de creditorul Z şi ţinând
cont de poziţia procesuală a lichidatorului judiciar, a admis cererea de
repunere în termenul de introducere a cererii de admitere a creanţei. Astfel,
judecătorul sindic a reţinut că deoarece debitoarea nu a predat lichidatorului
judiciar lista creditorilor săi, în speţă nu poate fi incidentă culpa
lichidatorului cu privire la lipsa notificării creditorului Z, acesta respectând dispoziţiile art. 7 alin. 3 din
legea insolvenţei. De altfel, prin întreaga redactare a legii nr. 85/2006
privind procedura insolvenţei, lichidatorul este într-o oarecare măsură scutit
de sarcina notificării creditorilor, putându-se relativ uşor ascunde sub
umbrela protectoare a art. 7 alin. 3. Potrivit legii insolvenţei, prin creditor
se înţelege persoana fizică sau juridică ce deţine un drept de creanţă asupra
averii debitorului şi care a solicitat, în mod expres, instanţei să îi fie
înregistrată creanţa în tabelul definitiv de creanţe sau în tabelul definitiv
consolidat de creanţe şi care poate face dovada creanţei sale faţă de patrimoniul
debitorului. Au calitatea de creditor, fără a depune personal declaraţiile de
creanţă, salariaţii debitorului. Creditorul îndreptăţit să participe la
procedura insolvenţei este acel creditor care a formulat şi căruia i-a fost
admisă, total sau în parte, o cerere de înregistrare a creanţei sale pe
tabelele de creanţe contra debitorului întocmite în procedură şi care are
dreptul de a participa şi de a vota în adunarea creditorilor, inclusiv asupra
unui plan de reorganizare judiciară admis de judecătorul-sindic, de a fi
desemnat în calitate de membru al comitetului creditorilor, de a participa la
distribuţiile de fonduri rezultate din reorganizarea judiciară a debitorului
sau din lichidarea averii debitorului, de a fi informat ori notificat cu
privire la desfăşurarea procedurii şi de a participa la orice altă procedură
reglementată de prezenta lege. Au calitatea de creditor îndreptăţit să
participe la procedura insolvenţei, fără a depune personal declaraţiile de
creanţă, salariaţii debitorului.
În doctrina şi jurisprudenţa franceză se consideră că cererea de
înregistrare a creanţei din procedura insolvenţei este o veritabilă acţiune în
justiţie contra debitorului. În plus nedeclararea creanţei în termenul legal nu
este imputabilă creditorului în situaţia în care acesta a împuternicit o terţă
persoană care nu a declarat creanţa, şi am adăuga noi în acelaşi spirit
jurisprudenţial, cu atât mai mult în cazul în care chiar creditorul însuşi nu a
fost notificat despre deschiderea procedurii .Judecătorul sindic reţine
în continuarea motivării soluţiei date în speţă, în mod corect, conform opiniei
noastre, că dispoziţiile art. 7 alin. 3 din Legea nr. 85/2006 au valoarea unei
prezumţii legale relative, prezumţie care poate fi răsturnată prin orice mijloc
de probă, potrivit prevederilor art. 46 C. com.. De altfel fiind vorba despre o
situaţie juridică aflată pe terenul dreptului comercial apelarea la esenţa art.
46 C. com este perfect legală. De altfel sintagma aleasă de legiuitor va fi considerata indeplinită
trimite în mod cât se poate de clar la ideea că nu putem avea de a face cu o
prezumţie legală imperativă.„Prezumţia
legală dispensă de orice dovadă pe acela
în favoarea căruia este făcută. Nici o dovadă nu este primită împotriva
prezumţiei legale, când legea, în puterea unei asemenea prezumţii, anulează un
act oarecare, sau nu dă drept de a se reclama în judecată, afară numai de
cazurile când legea a permis dovada contrarie şi afară de aceea ce se va zice
în privinţa jurămintului şi mărturisirii ce ar face o parte în judecată.„ (art.
1202 C.civil). Posibilitatea acestei conexiuni juridice dintre textele legii
privind procedura insolvenţei şi Codul comercial, respectiv Codul civil, este
prevăzută în mod expres de dispoziţiile art. 149 din legea nr. 85/2006, în sensul
că “dispoziţiile prezentei legi se
completează, în măsura compatibilităţii lor, cu cele ale Codului de procedură
civilă, Codului civil, Codului comercial român şi ale Legii nr. 637/2002 cu
privire la reglementarea raporturilor de drept international privat în domeniul
insolvenţei.
Termenul limită de depunere a declaraţiei de creanţă fiind stabilit de
instanţă prin hotărârea de deschidere a procedurii de insolvenţă este un termen
onerativ, care poate fi modificat, scurtat sau prelungit. Deşi stabilit de
judecător, acest termen rămâne în puterea legii, care adeseori îl îngrădeşte
prin fixarea unui minim sau a unui maxim temporal. În cazul legii nr. 85/2006,
textul art. 62 lit.b prevede în mod expres că termenul limită pentru
înregistrarea cererii de admitere a creanţelor asupra averii debitorului va fi
de maximum 60 de zile de la deschiderea procedurii. Deoarece art. 76 din Legea
nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei nu oferă la prima vedere nici un
remediu procesual creditorului care nu a depus declaraţia de admitere a
creanţei până la termenul limită stabilit în hotărârea de deschidere a
procedurii insolvenţei fără să fie în culpă, în principiu i-ar fi aplicabilă
sancţiunea decăderii din drepturi. Decăderea constituie o imposibilitate
juridică de a exercita un drept procesual, însă uneori poate duce şi la lezarea
indirectă a dreptului subiectiv substanţial, cum este şi cazul legii nr.
85/2006 privind procedura insolvenţei, dacă nu se ajunge la procedura de
reorganizare şi reintrarea societăţii comerciale în circuitul civil şi
economic. Procedura de lichidare presupune radierea societăţii din Registrul
Comerţului şi implicit imposibilitatea recuperării creanţei pe o altă cale
legală. Totuşi textul de lege tocmai prin invocarea acestei sancţiuni lasă portiţa
deschisă atât creditorului în cauză cât şi judecătorului sindic, în măsura
rolului său activ şi a principiului disponibilităţii, să facă apel la cealaltă
faţetă a acestei instituţii procesuale, şi anume repunerea în termen,
reglementată de dispoziţiile art. 103 C.proc. civilă. Conform acestui articol,
neexercitarea oricărei căi de atac şi neîndeplinirea oricărui alt act de
procedură în termenul legal atrage decăderea, afară de cazul când legea dispune
altfel sau când partea dovedeşte că a fost împiedicată printr-o împrejurare mai
presus de voinţa ei. În acest din urmă caz, actul de procedură se va îndeplini
în termen de 15 zile de la încetarea împiedicării, în acelaşi termen trebuind
să fie arătate şi motivele împidicării. În literatura de specialitate a fost
exprimată şi opinia conform căreia textul art. 103 C. proc. civilă, nu consacră
instituţia repunerii în termen adusă în atenţie de prevederile art. 19 alin. 1
din Decretul nr. 167/1958, ci instituţia juridică a întreruperii termenului
procedural.Analizând actele dosarului, judecătorul sindic a constatat că
cererea de admitere a creanţei şi cererea de repunere în termen formulate de
creditorul Z respectă procedura prevăzută de teza finală a art. 103 C.proc.
civilă. Problema care s-a pus în continuare a fost aceea a stabilirii sensului
noţiunii de împrejurare mai presus de
voinţa părţii.
Considerăm că în cazul procedurii de insolvenţă această noţiune ar
trebui tratată într-un sens ceva mai larg decât sensul ce ar fi dat de
conexiunea cu forţa majoră. Apropierea de noţiunea de caz fortuit ar fi cea mai
indicată. Şi aceasta deoarece scopul acestei proceduri de insolvenţă este
acoperirea pasivului debitoarei prin îndestularea creditorilor. Ori prin faptul
că unui creditor i se refuză să participe la o procedură ce este prin esenţă
colectivă, concursuală şi egalitară, pe motiv că nu a îndeplinit o cerinţă
imperativă a legii, fără a i se putea imputa o culpă propriu- zisă, se neagă
practic esenţa instituţiei decăderii, ca sancţiune ce presupune o culpă. În doctrină
se consideră ca în sarcina judecătorului cade obligaţia de a ajuta partea care
a invocat repunerea în termen să elucideze motivele împiedicării prin punerea
în discuţia părţilor în baza principiului contradictorialităţii a ipotezei
decăderii, chiar dacă partea interesată nu a arătat motivele împiedicării, dacă
actul de procedură a fost totuşi îndeplinit de către aceasta înăuntrul
termenului de 15 zile de la încetarea împedicării. Prin faptul că instanţa prin
intermediul utilizării unei prezumţiei
simple a ajuns la concluzia că în speţa avem de a face cu o împrejurare mai
presus de voinţa creditorului Z, demonstrează că aceasta s-a manifestat în
tendinţele actuale ale doctrinei şi jurisprudenţei cu privire la problematica
instituţiei repunerii în termen şi a incidenţei acesteia în procedura
insolvenţei. De altfel instanţa a apreciat că starea de fapt conform căreia
lichidatorul judiciar nu s-a aflat în posesia documentelor contabile a
debitoarei poate fi asimilată unui împrejurări mai presus de voinţa
creditorului Z de a a aflat situaţia reală a debitoarei.
Potrivit art. 1203 C. civ. pentru a fi admisibilă o prezumţie simplă
aceasta trebuie să “ aibă o greutate şi
puterea de a naşte probabilitatea” iar în cauză să fie admisibilă proba cu
martori. Cu privire la a doua condiţie, am stabilit puţin mai sus că fiind
vorba despre o cauză comercială incidenţa art. 46 C. com. este perfect
justificată, prin urmare proba cu martori este admisibilă. Referitor la prima
condiţie, în literatura de specialitate s-a stabilit că este necesar ca între
faptul vecin şi conex pe care se sprijină prezumţia şi faptul principal să
existe o conexitate precum şi să nu
existe dubii cu privire la existenţa faptului vecin şi conex faptului generator
de drepturi. În acest caz un rol deosebit de important îl are şi raţionamentul
judecătorului conform dictonului francez “tant
vaut le juge, tant vaut l’induction du juge”. În speţă, judecatorul sindic
a conchis că faptul vecin şi conex pe care se poate sprijini prezumţia simplă
este publicarea notificării lichidatorului judiciar privind trecerea în
procedura simplificată a debitoarei X în Buletinul Procedurilor de Insolvenţă,
moment de la care există o mare
probabilitate ca Z sa fi aflat în acel
moment de
situaţia juridică a debitoarei.
Prin urmare prin intermediul înscrisurilor depuse de creditor la dosar
şi a prezumţiei simple reţinute de instanţă, s-a ajuns la concluzia că
prezumţia legală relativă prevăzută de dispoziţiile art. 7 alin. 3 din legea
nr. 85/2006 conform căreia creditorul a
avut cunoştiinţă despre starea de insolvenţă a debitoarei X încă de la data
publicării notificării privind deschiderea procedurii generale de insolvenţă în
Buletinul Procedurilor de Insolvenţă, a fost răsturnată. Respectând procedura
prevăzută de art. 103 C. proc. civilă, creditorul Z a fost în mod justificat repus în termen de
către instanţa de judecată. Acceptarea cererii de repunere în termen conduce la
redobândirea ex tunc a dreptului
procedural de a îndeplini actul de procedură şi validarea actului procedural
îndeplinit în termenul de 15 zile, dar mai înainte ca instanţa de judecată să
se fi pronunţat în sensul admiterii cererii. Pe de altă parte, într-o altă speţă, Tribunalul Comercial Cluj, prin încheierea
comercială nr.160/CC/2010, a statuat
faptul că notificarea realizată de practicianul în insolvenţă în baza
prevederilor art. 7 alin. 3 din Legea nr. 85/2006, în condiţiile în care
debitorul nu a depus la dosarul cauzei lista creditorilor prevăzută de art.28,
este perfect legală şi respins contestaţia depusă de creditorul X, care
susţinea faptul că având o creanţă născută din cadrul unui contract de leasing,
potrivit dispoziţiilor art. 20 din OG. nr. 51/1997 debitorul are obligaţia
înregistrării în contabilitate a operaţiunilor de leasing. Raportat la faptul
că documentele contabile au fost puse la dispoziţia practicianului în
insolvenţă, considerăm că judecătorul sindic a făcut o aprecierea sumară a
situaţiei de fapt din speţă, şi nu a interpretat prevederile legale în spiritul
legii, adică ocrotirea interesului creditorilor, pentru că din documentele
contabile rezulta cu certitudine existenţa raportului contractul dintre
creditorul X şi societatea debitoare, faptul că acesta din urmă cu rea-credinţă
nu a depus lista nominală a creditorilor săi, nu putea să-l împiedice pe
creditorul X să-şi valorifice drepturile de creanţă în cadrul procedurii
prevăzute de Legea nr. 85/2006.
Unii doctrinari sunt de părere că în actualul context legislativ este
necesară o creştere a responsabilităţii fiecărui agent economic în sensul de a
consulta ritmic Buletinul procedurilor de insolvenţă pentru a cunoaşte dinamica
procedurilor de insolvenţă. Considerăm lipsit de echitate acest punct de vedere
întrucât această cerinţa este una
excesivă; dacă pentru agenţii economici acest lucru ar însemna să angajeze o
persoană care să aibă ca atribuţie de serviciu citirea tuturor anunţurilor din
ziarele centrale şi regionale, precum şi a publicaţiilor buletinului, pentru
persoanele fizice, care şi ele, la rândul lor, pot avea calitatea de creditori
faţă de un debitor împotriva căruia a fost declanşată procedura, ar fi obiectiv
imposibil să facă în fiecare zi această consultare pentru a fi informaţi.
Comentarii
Trimiteți un comentariu