Codul insolvenței – între noutate și bizanterie
Începând
cu data de 25 octombrie 2013 a intrat în vigoare OUG. privind procedurile de
prevenire a insolvenței și de insolvență. Deși a stârnit destulă vâlvă prin
anumite reglementări punctuale, și mă refer aici la art. 349 alin. 2 (Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică şi
procedurilor de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă aflate în derulare la
data intrării sale în vigoare) și art. 81 alin. 3 (În cazul în care activitatea debitorului se află sub incidenţa prevederilor
Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
ca urmare a deschiderii procedurii şi până la data confirmării planului de
reorganizare se suspendă licenţa audiovizională, în sensul Legii nr. 504/2002,
cu modificările şi completările ulterioare, cu începere de la data primirii
comunicării de către Consiliul Naţional al Audiovizualului. În planul de
reorganizare vor fi prevăzute condiţiile de exercitare a dreptului de a difuza,
într-o zonă determinată, un anume serviciu de programe, condiţii ce vor fi supuse
aprobării prealabile a Consiliului Naţional al Audiovizualului.), noua
reglementare aduce o serie de inovații care pe de o parte îmbunătățesc vechea
Lege a insolvenței nr. 85/2006 prin implementarea legală a problematicilor
doctrinare și jurisprudenționale care au apărut în aplicarea efectivă a
textului Legii 85/2006, însă pe de altă parte instituie și o serie de principii
care cel puțin în aparență se contrazic reciproc atunci când trebuie puse
efectiv în practică.
Fără
a ne propune să analizăm exhaustiv toate
aceste noutăți sau bizanterii, vom enumera în cele ce urmează cele mai
importante noutăți:
1. Creditorul îndreptăţit să solicite deschiderea procedurii
insolvenţei este creditorul a cărui creanţă asupra patrimoniului debitorului
este certă, lichidă şi exigibilă de mai mult de 60 de zile, față de 90 de zile
cum era prevăzut în Legea 85/2006. Prin creanţă certă, în sensul OUG.91/2013,
se înţelege acea creanţă a cărei existenţă rezultă din însuşi actul de creanţă
sau şi din alte acte, chiar neautentice, emanate de la debitor sau recunoscute
de dânsul.
2. Procedura simplificată este definită ca procedura prin
care debitorul care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 38 alin. (2) din
OUG. nr.91/2013 (a) profesionişti
persoane fizice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului, cu
excepţia celor care exercită profesii
liberale;b) întreprinderi familiale, membrii întreprinderii familiale;c)
debitori care fac parte din categoriile prevăzute la alin. (1) şi îndeplinesc
una dintre următoarele condiţii:1. nu deţin niciun bun în patrimoniul lor;2.
actele constitutive sau documentele contabile nu pot fi găsite;3.
administratorul nu poate fi găsit;4. sediul nu mai există sau nu corespunde
adresei din registrul comerţului;d) persoane juridice dizolvate voluntar,
judiciar sau de drept anterior formulării cererii introductive, chiar dacă
lichidatorul judiciar nu a fost numit sau, deşi numit, menţiunea privitoare la
numirea sa nu a fost înscrisă în registrul comerţului;e) debitori care şi-au
declarat prin cererea introductivă intenţia de intrare în faliment;f) orice
persoană care desfăşoară activităţi specifice profesioniştilor, care nu a
obţinut autorizarea cerută de lege pentru exploatarea unei întreprinderi şi nu
este înregistrată în registrele speciale de publicitate. Aplicarea prezentei
ordonanţe de urgenţă faţă de aceste persoane nu exclude sancţiunile aplicabile
pentru lipsa autorizării sau înregistrării respectivei persoane.) intră
direct în procedura falimentului, fie odată cu deschiderea procedurii
insolvenţei, fie după o perioadă de observaţie de maximum 20 de zile, perioadă
în care vor fi analizate elementele prevăzute la art. 38 alin. (2) lit. c) şi
d), față de perioada de observație de maximum 50 de zile prevăzută de
reglementarea anterioară.
3. Valoarea-prag pentru a putea fi introdusă cererea de
deschidere a procedurii de insolvenţă este de 40.000 lei atât pentru creditori,
cât şi pentru debitor, inclusiv pentru procedurile deschise în baza Legii nr.
31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru
creanţe de altă natură decât cele salariale, iar pentru salariaţi este de 6
salarii medii brute pe economie/pe salariat. În vechea reglementare valoarea
prag era impusă doar creditorului și era în cuantum de 45.000 lei.
4. Creditorii
nemenţionaţi în lista care trebuie depusă de către debitor şi care nu au fost
notificaţi vor fi repuşi în termen şi vor prelua procedura în stadiul în care
se afla în momentul înscrierii lor la masa credală, față de Legea 85/2006 unde
se prevedea faptul că în acest caz procedura notificării este considerată
îndeplinită dacă a fost efectuată prin Buletinul procedurilor de insolvență.
5.
Se instituie termene scurte și clare pentru judecarea incidentelor procesuale
în cadrul procedurii insolvenței. Astfel, toate cererile, contestaţiile,
acţiunile se judecă potrivit
prevederilor Codului de procedură civilă cu privire la judecata în primă
instanţă, cu menţiunea că termenul pentru depunerea întâmpinării este de
maximum 10 zile de la comunicare, răspunsul la întâmpinare nu este obligatoriu,
iar judecătorul-sindic fixează, prin rezoluţie, în termen de maximum 3 zile de
la data depunerii întâmpinării, primul termen de judecată, care va fi de cel
mult 30 de zile de la data rezoluţiei.
6. Convocarea creditorilor se va realiza prin publicare în
BPI cu cel puţin 5 zile de la publicare şi va trebui să cuprindă ordinea de zi
a şedinţei. Convocatorul se depune la BPI cu 3 zile înaintea datei la care
trebuie efectuată comunicarea.
7. Comitetul creditorilor se întruneşte ori de câte ori este
necesar la cererea administratorului judiciar sau a lichidatorului judiciar,
după caz, ori la cererea oricărui membru al comitetului creditorilor, și nu
doar a cel puțin 2 dintre membrii săi cum prevedea Legea 85/2006. Totodată împotriva
acţiunilor, măsurilor şi deciziilor luate de comitetul creditorilor, orice
creditor poate formula contestaţie la judecătorul-sindic și nu la adunarea
creditorilor.
8. În cazul deschiderii procedurii insolvenţei, creanţele ce
fac obiectul cererilor de deschidere a procedurii devin automat declaraţii de creanţă și pot fi
actualizate cu accesorii calculate până la data deschiderii procedurii, în
termenul legal stabilit pentru declararea creanţelor.
9. Creditorul care are înregistrată o cerere de deschidere a
procedurii, în cazuri urgente, până la data judecării cererii, poate solicita
judecătorului-sindic pronunţarea unei ordonanţe preşedinţiale prin care să
dispună măsuri vremelnice, în scopul suspendării operaţiunilor de înstrăinare a
unor bunuri sau drepturi patrimoniale importante din averea debitorului, sub
sancţiunea nulităţii, precum şi măsuri de conservare a acestor bunuri.
10.
Nu sunt supuse suspendării ope legis executările silite având ca obiect creanţe
născute după data deschiderii procedurii insolvenţei. Dacă debitorul nu
efectuează plata creanţei născute după data deschiderii procedurii în termen de
90 de zile de la scadenţă, creditorul este îndreptăţit la pornirea executării
silite, în condiţiile legii. Desigur aici apare bizanteria pentru că ne punem
întrebarea cum va proceda efectiv creditorul la executare silită a acestor
creanțe, fără a se încălca principiul colectivității procedurii insolvenței
prevăzut de art.5 pct.44 din OUG. 91/2013.
11. Notificarea privind deschiderea procedurii insolvenței va
fi comunicată creditorilor de îndată şi, în orice caz, cu cel puţin 10 zile
înainte de împlinirea termenului-limită pentru înregistrarea cererilor de
admitere a creanţelor.
12. Contestaţiile împotriva tabelului preliminar de creanțe
trebuie depuse la tribunal în termen de 7 zile de la publicarea în Buletinul
procedurilor de insolvenţă a tabelului preliminar, atât în procedura generală,
cât şi în procedura simplificată. Sub sancţiunea anulării, contestaţia va fi
însoţită de dovada, în original, a achitării taxei de timbru, precum şi de
toate înscrisurile de care partea înţelege să se folosească în dovedirea
susţinerilor sale, cu arătarea oricăror altor probe care se solicită, cu
excepţia celor care nu se află în posesia părţii sau nu sunt cunoscute la
momentul formulării contestaţiei. Partea care formulează contestaţia trimite,
cu confirmare de primire, câte un exemplar al contestaţiei şi al documentelor
ce o însoţesc administratorului judiciar/lichidatorului judiciar, creditorului
a cărui creanţă se contestă, precum şi administratorului special. În cazul în
care această obligaţie nu a fost respectată, judecătorul-sindic va putea
aplica, din oficiu, o amendă în condiţiile Codului de procedură civilă.
13.
Administratorul judiciar/lichidatorul judiciar poate introduce la
judecătorul-sindic acţiuni pentru anularea actelor sau operaţiunilor
frauduloase ale debitorului în dauna drepturilor creditorilor, în cei 2 ani
anteriori deschiderii proceduri, față de termenul de 3 ani prevăzut de vechea
reglementare. De asemenea, poate introduce
această acţiune, în aceleaşi condiţii, atât comitetul creditorilor cât și creditorul care deţine mai mult de 50% din
valoarea creanţelor înscrise la masa credală.
14. Executarea planului de reorganizare nu va putea depăşi un
an, socotit de la data confirmării, cu o eventuală prelungire
aa acestuia cu o perioadă de până la 12 luni, iar ca și condiție distinctă se
introduce pragul de cel puţin 50% din totalul valoric al masei credale care
trebuie să accepte planul, pentru ca acesta să fie confirmat de către
judecătorul sindic.
15.
Dacă debitorul nu se conformează planului sau desfăşurarea activităţii sale
aduce pierderi sau se acumulează noi datorii către creditorii din cadrul
procedurii, oricare dintre creditori sau administratorul judiciar pot solicita
oricând judecătorului-sindic să dispună intrarea în faliment a debitorului.
Dacă pierderile sau acumularea de noi datorii sunt constatate de administratorul
judiciar, acesta este obligat să sesizeze judecătorul-sindic cu o cerere de
deschidere a procedurii de faliment. Totodată creditorul unei creanţe curente,
lichide, având o exigibilitate mai mare de 30 de zile şi un cuantum peste
valoarea-prag, poate solicita, oricând în timpul planului de reorganizare sau
după îndeplinirea obligaţiilor de plată asumate în plan, trecerea la faliment a
debitorului.
16. În cazul în care s-a pronunţat o hotărâre de respingere a
acţiunii de atrage a răspunderii personale administratorul
judiciar/lichidatorul judiciar care nu intenţionează să formuleze apel
împotriva acesteia va notifica în acest sens comitetul creditorilor sau, în
cazul în care nu a fost desemnat un comitet al creditorilor, adunarea
creditorilor. În cazul în care adunarea creditorilor sau creditorul care deţine
mai mult de jumătate din valoarea tuturor creanţelor decide că se impune
introducerea apelului, acesta va fi introdus de către preşedintele comitetului
creditorilor sau de către creditorul majoritar, după caz.
17.
Persoana împotriva căreia s-a pronunţat o hotărâre definitivă de atragere a
răspunderii nu mai poate fi desemnată administrator sau, dacă este
administrator în alte societăţi, va fi decăzută din acest drept timp de 10 ani
de la data rămânerii definitivă a hotărârii.
18. Dacă după acoperirea tuturor creanţelor, închiderea
procedurii şi radierea debitorului din registrele în care acesta a fost
înmatriculat, au fost identificate bunuri în patrimoniu care nu au fost
cunoscute în timpul procedurii de insolvenţă, acestea vor intra de drept în patrimoniul
asociaţilor.
19.
Dacă toţi creditorii înscrişi în tabelul definitiv al creanţelor primesc sumele
ce li se datorează în perioada de observaţie sau renunţă la judecată în
perioada de observaţie, judecătorul-sindic va dispune închiderea procedurii,
fără a dispune radierea debitorului din registrul în care este înregistrat.
Comentarii
Trimiteți un comentariu