Taxa pentru serviciile de reclamă şi publicitate şi taxa pentru afişaj în scop de reclamă
Potrivit prevederilor art. 270 din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal, orice persoană, care
beneficiază de servicii de reclamă şi publicitate în România în baza unui
contract sau a unui alt fel de înţelegere încheiată cu altă persoană, datorează
plata taxei pentru serviciile de
reclamă şi publicitate, cu excepţia serviciilor de reclamă şi
publicitate realizate prin mijloacele de informare în masă scrise şi
audiovizuale. Prin urmare debitorul obligației de plată a taxei este
beneficiarul serviciilor de reclamă și publicitate, însă plata acestei taxe,
aidoma taxei hoteliere, se colectează și se virează de către prestatorul
serviciilor, ca urmare a plății efectuate acestuia de beneficiar.
Publicitatea
realizată prin mijloace de informare în masă scrise şi audiovizuale, în sensul dreptului
fiscal, corespunde activităţilor agenţilor de publicitate potrivit Clasificării
activităţilor din economia naţională - CAEN, cu modificările ulterioare,
respectiv publicitatea realizată prin ziare şi alte tipărituri, precum şi prin
radio, televiziune şi Internet.
Taxa pentru servicii de reclamă
şi publicitate, se plăteşte lunar de către prestatorul serviciului de
reclamă şi publicitate, pe toată durata desfăşurării contractului, până la data
de 10 a lunii următoare celei în
care a intrat în vigoare contractul de prestări de servicii de reclamă şi
publicitate, la bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale în raza căreia
persoana prestează serviciile de reclamă şi publicitate. Metodologia de calcul
a acestei sarcini fiscale cu caracter local constă în aplicarea cotei taxei de 1% - 3% stabilite
de autoritatea deliberativă a unității administrativ-teritoriale respective la
valoarea serviciilor de reclamă şi publicitate. Valoarea serviciilor de reclamă şi
publicitate cuprinde orice plată obţinută sau care urmează a fi obţinută pentru
serviciile de reclamă şi publicitate, cu excepţia taxei pe valoarea adăugată.
Prin plată în sensul art. 270
alin. 5 Cod Fiscal se poate înțelege atât plata directă prin emiterea de către prestatorul
serviciului de reclamă şi publicitate a unei facturi cu inserarea valorii serviciilor de reclamă și publicitate,
cât și plata indirectă, respectiv prin compensarea unor creanțe reciproce și
exigibile ale beneficiarului serviciilor de reclamă față de prestator, sau
invers. În ipoteza în care serviciile de reclamă şi publicitate în România se
prestează în baza unui contract sau a unui alt fel de înţelegere cu titlu
gratuit, orice persoană, care beneficiază de servicii de reclamă şi publicitate,
nu datorează plata taxei prevăzută de art. 270 din Codul Fiscal.
Taxa pentru serviciile de reclamă şi publicitate şi taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate nu se aplică instituţiilor publice, cu excepţia cazurilor când acestea fac reclamă unor activităţi economice.
Taxa pentru serviciile de reclamă şi publicitate şi taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate nu se aplică instituţiilor publice, cu excepţia cazurilor când acestea fac reclamă unor activităţi economice.
Taxa pentru
serviciile de reclamă şi publicitate nu trebuie confundată cu taxa pentru
afişaj în scop de reclamă şi publicitate reglementată de prevederile art. 271
din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal.
Astfel orice
persoană care utilizează un panou, afișaj sau o structură de afișaj pentru
reclamă și publicitate, cu excepția celei care intră sub incidența art. 270, datorează plata taxei anuale către
bugetul local al comunei, al orașului sau al municipiului, după caz, în raza
căreia/căruia este amplasat panoul, afișajul sau structura de afișaj
respectivă. La nivelul municipiului București, această taxă revine bugetului
local al sectorului în raza căruia este amplasat panoul, afișajul sau structura
de afișaj respectivă.
Din analizarea gramaticală a acestui text, rezultă
că taxa pentru afişaj în scop de
reclamă şi publicitate este datorată doar de către persoana care utilizează
un panou, afișaj sau o structură de afișaj pentru reclamă și publicitate pentru
realizarea reclamei la propria sa activitate, și nu și în cazul în care persoana utilizează un panou, afișaj
sau o structură de afișaj pentru reclamă și publicitate pentru realizarea reclamei
la activitatea unui terț în baza unui contract de publicitate sau a unui alt fel de înţelegere încheiată cu respectivul
terț. În acest ultim caz suntem în prezența taxei pentru servicii de reclamă şi
publicitate prevăzută de art. 270 din Codul Fiscal.
În cazul în
care panoul, afişajul sau structura de afişaj este închiriată unei alte
persoane, utilizatorul final va datora taxa în condiţiile art. 270 sau art. 271 din Codul fiscal, după
caz. Astfel, dacă proprietarul panoului îl închiriază unei alte persoane pentru
ca aceasta din urmă să își realizeze reclama la activitatea sa, această
persoană fiind utilizator final, datorează plata taxei pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate
prevăzută de art. 271
din Codul Fiscal. Însă dacă persoana care închiriază de la proprietarul
panoului folosința acestuia, utilizează panoul pentru a presta reclamă unui
terț în temeiul unui contract de publicitate, calitatea de utilizator final o
va avea terțul beneficiar al serviciilor de reclamă, care va datora implicit
plata taxei pentru serviciile de reclamă şi publicitate, în condițiile impuse de
prevederile art. 270 din Codul Fiscal.
Această soluție se poate
lesne argumenta prin urmărirea elementului impozabil stabilit de legiuitorul
fiscal în cazul ambelor taxe prevăzute de art. 270 și art. 271 Cod Fiscal,
respectiv utilizatorul final este totdeauna beneficiarul reclamei/publicității.
Valoarea taxei pentru afişaj în scop de reclamă şi
publicitate se calculează anual, prin înmulţirea numărului de metri pătraţi sau
a fracţiunii de metru pătrat a suprafeţei afişajului pentru reclamă sau
publicitate cu suma stabilită de consiliul local, astfel:
a) în cazul unui afişaj situat în locul în care
persoana derulează o activitate economică, suma este între 0 şi 28 lei;
b) în cazul oricărui alt panou, afişaj sau structură
de afişaj pentru reclamă şi publicitate, suma este între 0 şi 20 lei
Taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate
se recalculează pentru a reflecta numărul de luni sau fracţiunea din lună
dintr-un an calendaristic în care se afişează în scop de reclamă şi
publicitate. Taxa pentru afișajul în scop de reclamă și publicitate se plătește anual,
în două rate egale, până la datele de 31 martie și 30 septembrie inclusiv. Taxa
pentru afișajul în scop de reclamă și publicitate, datorată aceluiași buget
local de către contribuabili, persoane fizice și juridice, de până la 50 lei
inclusiv, se plătește integral până la primul termen de plată. Consiliile locale pot impune persoanelor care
datorează taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate să depună o
declaraţie anuală la compartimentul de specialitate al autorităţii
administraţiei publice locale.
Taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi
publicitate, nu se aplică unei persoane care închiriază panoul, afişajul sau
structura de afişaj unei alte persoane, în acest caz taxa prevăzută la art. 270 din Codul Fiscal fiind plătită de această ultimă persoană.
Taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi
publicitate nu se datorează pentru afişele, panourile sau alte mijloace de
reclamă şi publicitate amplasate în interiorul clădirilor.
Taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi
publicitate nu se aplică pentru panourile de identificare a instalaţiilor
energetice, marcaje de avertizare sau marcaje de circulaţie, precum şi alte
informaţii de utilitate publică şi educaţionale. Conform
prevederilor art. 17 alin. 3 din Legea nr.266/2008 a farmaciei, afişarea
emblemei şi a firmei farmaciei comunitare este scutită de plata oricărei taxe,
deci implicit și a taxei pentru
afişaj în scop de reclamă şi publicitate.
Nu se datorează taxa pentru folosirea mijloacelor
de reclamă şi publicitate pentru afişajul efectuat pe mijloacele de transport
care nu sunt destinate, prin construcţia lor, realizării de reclamă şi
publicitate.
Amplasarea afişelor şi reclamelor publicitare se
va realiza pe baza autorizaţiei eliberate de autorităţile administraţiei
publice.Sunt interzise executarea şi montarea firmelor şi reclamelor fără
obţinerea în prealabil a autorizaţiei de construire eliberate în conformitate cu
prevederile Legii nr. 50/1991,
republicată, privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, cu
modificările şi completările ulterioare.
Comentarii
Trimiteți un comentariu