Noutățile aduse de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală în materia contribuabililor aflați în procedura de insolvență
ART.
122. (1)Înaintea desfăşurării inspecţiei fiscale, organul de
inspecţie fiscală are obligaţia să înştiinţeze, în scris,
contribuabilul/plătitorul în legătură cu acţiunea care urmează
să se desfăşoare, prin transmiterea unui aviz de inspecţie
fiscală. (2) Avizul de inspecţie fiscală se comunică
contribuabilului/plătitorului, înainte de începerea inspecţiei
fiscale, astfel: a) cu 30 de zile pentru marii contribuabili; b) cu
15 zile pentru ceilalţi contribuabili/plătitori. (3)
Contribuabilul/Plătitorul poate renunţa la beneficiul perioadei de
comunicare a avizului de inspecţie fiscală prevăzut la alin. (2).
(4) Avizul de inspecţie fiscală se
comunică la începerea inspecţiei fiscale în următoarele
situaţii: a) în cazul efectuării unei inspecţii fiscale la un
contribuabil/plătitor aflat în procedura de insolvenţă;
(Legea
85/2014 -
Art.
102. -(1) Cu excepția salariaților ale căror creanțe vor fi
înregistrate de administratorul judiciar conform evidențelor
contabile, toți ceilalți creditori, ale căror creanțe sunt
anterioare datei de deschidere a procedurii, vor depune cererea de
admitere a creanțelor în termenul fixat în hotărârea de
deschidere a procedurii; cererile de admitere a creanțelor vor fi
inregistrate intr-un registru, care se va păstra la grefa
tribunalului. Sunt creanțe anterioare și creanțele bugetare
constatate printr-un raport de inspecție fiscală întocmit ulterior
deschiderii procedurii, dar care are ca obiect activitatea anterioară
a debitorului. În termen de 60 de zile de la data publicării în
BPI a notificării privind deschiderea procedurii, organele de
inspecție fiscală vor efectua inspecția fiscală și vor întocmi
raportul de inspecție fiscală, potrivit prevederilor Ordonanței
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificarile și completările ulterioare.
Creditorii bugetari vor înregistra cererea de admitere a creanței
în termenul prevăzut la art. 100 alin. (1) lit. b), urmând ca, în
termen de 60 de zile de la data publicării în BPI a notificării
privind deschiderea procedurii, să înregistreze un supliment al
cererii de admitere a creanței inițiale, dacă este cazul.)
ART.
157. (1) Prin obligaţii fiscale restante se înţelege: a) obligaţii
fiscale pentru care s-a împlinit scadenţa sau termenul de plată;
b) diferenţele de obligaţii fiscale principale şi accesorii
stabilite prin decizie de impunere, chiar dacă pentru acestea nu s-a
împlinit termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1). (2)
Nu sunt considerate obligaţii fiscale restante:
a) obligaţiile fiscale pentru care s-au acordat şi sunt în
derulare înlesniri la plată, potrivit legii, dacă pentru acestea
nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut în actul de acordare a
înlesnirii; b) obligaţiile fiscale stabilite în acte
administrative fiscale a căror executare este suspendată în
condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu
modificările şi completările ulterioare; c)
obligaţiile fiscale cu termene de plată viitoare stabilite în
planul de reorganizare judiciară aprobat în condiţiile legii.
ART.
159. (5) Pentru înstrăinarea
dreptului de proprietate asupra clădirilor, terenurilor şi a
mijloacelor de transport, proprietarii bunurilor ce se înstrăinează
trebuie să prezinte certificate de atestare fiscală prin care să
se ateste achitarea tuturor obligaţiilor de plată datorate
bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale în a cărei
rază se află înregistrat fiscal bunul ce se înstrăinează,
potrivit alin. (2). Pentru bunul ce se înstrăinează, proprietarul
bunului trebuie să achite impozitul datorat pentru anul în care se
înstrăinează bunul, cu excepţia cazului în care pentru bunul ce
se înstrăinează impozitul se datorează de altă persoană decât
proprietarul. (6) Actele prin care se înstrăinează clădiri,
terenuri, respectiv mijloace de transport, cu încălcarea
prevederilor alin. (5), sunt nule de drept. (7) Prevederile alin. (5)
şi (6) nu sunt aplicabile în cazul procedurii de executare silită,
procedurii insolvenţei şi procedurilor de lichidare
ART.
165. (6) Cu excepţia situaţiilor
prevăzute la art. 167 alin. (11) şi (12), pentru debitorii care se
află sub incidenţa legislaţiei privind insolvenţa, ordinea de
stingere este următoarea: a) obligaţii fiscale născute după data
deschiderii procedurii insolvenţei, în ordinea vechimii; b) sume
datorate în contul ratelor din programele de plăţi ale
obligaţiilor fiscale, cuprinse în planul de reorganizare judiciară
confirmat, precum şi obligaţiile fiscale accesorii datorate pe
perioada reorganizării, dacă în plan s-au prevăzut calcularea şi
plata acestora; c) obligaţii fiscale născute anterior datei la care
s-a deschis procedura insolvenţei, în ordinea vechimii, până la
stingerea integrală a acestora, în situaţia contribuabililor
aflaţi în stare de faliment; d) alte obligaţii fiscale în afara
celor prevăzute la lit. a) - c).
ART.
167. (11) Pentru
debitorii care se află sub incidenţa legislaţiei privind
insolvenţa şi care depun un decont cu sumă negativă de taxă pe
valoarea adăugată cu opţiune de rambursare după data deschiderii
procedurii insolvenţei, suma aprobată la rambursare se compensează
în condiţiile prezentului articol cu obligaţiile fiscale născute
după data deschiderii procedurii insolvenţei. (12) Prin excepţie
de la prevederile alin. (11), suma negativă de taxă pe valoarea
adăugată solicitată la rambursare în primul decont depus după
data deschiderii procedurii insolvenţei, potrivit Codului fiscal, se
compensează, în condiţiile prezentului articol, cu obligaţiile
fiscale ale debitorului născute anterior deschiderii procedurii.
ART.
179. În
cazul debitorilor cărora li s-a deschis procedura insolvenţei,
pentru creanţele fiscale născute anterior sau ulterior datei
deschiderii procedurii insolvenţei se datorează dobânzi şi
penalităţi de întârziere, potrivit legii care reglementează
această procedură.
(Legea
85/2014
-Art.
80. -(1)Nicio dobândă, majorare sau penalitate de orice fel ori
cheltuială, numită generic accesorii, nu va putea fi adăugată
creanțelor născute anterior datei deschiderii procedurii, cu
excepția situațiilor prevăzute la art. 103. (2).
În
cazul în care se confirmă un plan de reorganizare, dobânzile,
majorările ori penalitățile de orice fel sau cheltuielile
accesorii la obligațiile născute ulterior datei deschiderii
procedurii generale se achită în conformitate cu actele din care
rezultă si cu prevederile programului de plati. În cazul în care
planul eșuează, acestea se datorează până la data deschiderii
procedurii falimentului.)
ART.
220. (10) În cazul în care,
potrivit legii, s-a dispus atragerea răspunderii membrilor organelor
de conducere, potrivit prevederilor legislaţiei privind insolvenţa,
şi pentru creanţe fiscale, prin derogare de la prevederile art. 173
din Legea nr. 85/2014, executarea silită se efectuează potrivit
dispoziţiilor prezentului cod, de către organul de executare silită
prevăzut de acesta. În situaţia în care atragerea răspunderii
priveşte atât creanţe fiscale administrate de organul fiscal
central, cât şi creanţe fiscale administrate de organul fiscal
local, competenţa aparţine organului fiscal care deţine creanţa
fiscală mai mare. În acest caz, organul de executare silită
distribuie sumele realizate potrivit ordinii prevăzute de Legea nr.
85/2014.
ART.
265. (5) În vederea recuperării
creanţelor fiscale de la debitorii care se află în stare de
insolvenţă potrivit Legii nr. 85/2014, organul fiscal solicită
înscrierea la masa credală a impozitelor, taxelor, contribuţiilor
sociale existente în evidenţa creanţelor fiscale la data
declarării insolvenţei. (6) Dispoziţiile alin. (5) se aplică şi
în vederea recuperării creanţelor fiscale de la debitorii aflaţi
în lichidare în condiţiile legii. (7) Cererile organelor fiscale
privind începerea procedurii insolvenţei sunt scutite de
consemnarea vreunei cauţiuni. (8) În situaţia în care organul
fiscal central deţine cel puţin 50% din valoarea totală a
creanţelor, A.N.A.F. poate decide desemnarea unui administrator
judiciar/lichidator, stabilindu-i şi remuneraţia. Confirmarea
administratorului judiciar/lichidatorului desemnat de A.N.A.F. de
către judecătorul-sindic se efectuează, conform art. 45 alin. (1)
lit. e) din Legea nr. 85/2014. (9) În dosarele în care organul
fiscal deţine cel puţin 50% din valoarea totală a creanţelor,
acesta are dreptul să verifice activitatea administratorului
judiciar/lichidatorului şi să îi solicite prezentarea documentelor
referitoare la activitatea desfăşurată şi onorariile încasate.
Comentarii
Trimiteți un comentariu