Scutirea persoanelor cu handicap de la plata impozitului auto conform prevederilor Legii 193/2015 vs. Codul Fiscal
Legea
nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor
persoanelor cu handicap prevedea până la data de 13 iulie 2015 în
art. 26 lit. c) faptul că persoanele
cu handicap grav sau accentuat beneficiază de următoarele
facilități fiscale:
c)
scutire de la plata taxei asupra autoturismelor, motocicletelor cu
atas si mototriciclurilor, adaptate handicapului.
Prin
Legea nr. 193/2015, publicată în Monitorul Oficial nr.
518/13.07.2015 a fost modificat art.26 lit. c) al Legii nr. 44/2006,
în sensul că “Persoanele
cu handicap grav sau accentuat beneficiază de următoarele
facilităţi fiscale: c) scutire de la plata taxei asupra
autoturismelor, motocicletelor cu ataş şi mototriciclurilor“.
Prin
urmare legiuitorul a lărgit sfera persoanelor cu handicap care ar
putea beneficia de scutire de la la plata impozitului asupra
mijloacelor de transport pe care le dețin în proprietate, în
sensul că această scutire nu mai este condiționată de felul
handicapului și nici de faptul dacă mijlocul de transport este
adaptat sau nu acestui handicap.
Parlamentul
României, respectiv aleșii noștri, la momentul modificării art.
26 lit. c din Legea nr. 448/2006 prin Legea nr. 193/2015, au omis
printr-o gravă neglijență, faptul că în materie fiscală
scutirile de la plata impozitelor pot fi stabilite doar în
condițiile prevăzute de Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal.
Potrivit
prevederilor art. 261 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal “1)
Orice
persoană care are în proprietate un mijloc de transport care
trebuie înmatriculat/înregistrat în România datorează un impozit
anual pentru mijlocul de transport, cu excepția
cazurilor în care în prezentul capitol se prevede altfel. (2)
Taxa
prevăzută la alin. (1), denumită în continuare taxa asupra
mijloacelor de transport, se plăteşte la bugetul local al unităţii
administrativ-teritoriale unde persoana îşi are domiciliul, sediul
sau punctul de lucru, după caz.”.
Potrivit prevederilor pct. 96 și 98 din HG. nr.
44/2004 privind Normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal:
96.
Contribuabilii care se află în situaţia prevăzută la art. 262
lit. a) din Codul fiscal au obligaţia să prezinte compartimentelor
de specialitate ale autorităţilor administraţiei publice locale în
a căror rază administrativ-teritorială îşi au domiciliul
fotocopia
documentului oficial care atestă situaţia respectivă, precum şi
documentele care atestă că mijlocul de transport este adaptat
handicapului acestora.
98.
Scutirea de la plata impozitului pe mijloacele de transport se face
începând cu data de întâi a lunii următoare celei în care
contribuabilii
interesaţi prezintă compartimentelor de specialitate ale
administraţiei publice locale documentele prin care atestă
situaţiile, prevăzute de lege, pentru care sunt scutiţi.
Se poate lesne observa faptul că potrivit
prevederilor art. 26 lit. c din Legea nr. 448/2006, modificat prin
Legea nr. 193/2015, “Persoanele
cu handicap grav sau accentuat beneficiază de următoarele
facilităţi fiscale:
c)
scutire de la plata taxei asupra autoturismelor, motocicletelor cu
ataş şi mototriciclurilor;
“, iar
pe de altă parte potrivit prevederilor art. 262 lit. a din Legea nr.
571/2003 privind Codul Fiscal “Taxa
asupra mijloacelor de transport nu se aplică pentru: a)
autoturismele, motocicletele cu ataş şi mototriciclurile care
aparţin persoanelor cu handicap locomotor şi care sunt adaptate
handicapului acestora;”.
Prin
urmare există un conflict juridic între cele două texte legale
menționate mai sus, în sensul că pe de o parte din conținutul
art. 26 lit. c) din Legea nr. 448/2006 în forma modificată prin
Legea nr.193/2015 ar rezulta faptul că scutirea de la plata taxei
asupra mijloacelor de transport s-ar aplica tuturor persoanelor
încadrate în grad de handicap grav sau accentuat, indiferent de
handicapul acestora și indiferent dacă mijlocul de transport este
sau nu adaptat handicapului acestora, iar pe de altă parte din
conținutul art. 262 lit. a din Legea nr. 571/2003 privind Codul
Fiscal reiese indubitabil faptul că scutirea de la plata impozitului
asupra mijloacelor de transport se aplică doar persoanelor încadrate
în grad de handicap grav sau accentuat locomotor și dacă mijlocul
de transport este adaptat acestui handicap.
În
materie fiscală art. 1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal,
în vigoare, stabilește expres faptul că „(1)Prezentul
cod stabileşte cadrul legal pentru impozitele, taxele şi
contribuţiile sociale obligatorii prevăzute la art.
2,
care constituie venituri la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul
asigurărilor sociale de stat, bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate, bugetul asigurărilor pentru şomaj
şi fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale,
precizează contribuabilii care au obligaţia să plătească aceste
impozite, taxe şi contribuţii sociale, precum şi modul de calcul
şi de plată al acestora.
Prezentul cod cuprinde procedura de modificare a acestor impozite,
taxe şi contribuţii sociale. De asemenea, autorizează Ministerul
Finanţelor Publice să elaboreze norme metodologice, instrucţiuni
şi ordine în aplicarea prezentului cod şi a convenţiilor de
evitare a dublei impuneri. (2)Cadrul
legal de administrare a impozitelor şi taxelor reglementate de
prezentul cod este stabilit prin legislaţia privind procedurile
fiscale. (3)
În
materie fiscală, dispoziţiile prezentului cod prevalează asupra
oricăror prevederi din alte acte normative, în caz de conflict
între acestea aplicându-se dispoziţiile Codului fiscal.”.
Ori, din moment ce însăși
legiuitorul a stabilit în materie fiscală (art. 1 alin.3 Cod
Fiscal), deci implicit în materia scutirilor de la plata impozitului
asupra mijloacelor de transport, faptul că prevederile din Legea nr.
571/2003 privind Codul Fiscal prevalează în fața oricăror
dispoziții contrare din alte acte normative, rezultă că aplicarea
acestor prevederi generale (în speță art. 262 lit. a Cod Fiscal)
nu poate fi cenzurată de prevederile speciale contrare existente în
art. 26 lit. c din Legea nr. 448/2006 în forma modificată de Legea
nr. 193/2015.
Aplicarea
scutirii de la plata impozitului asupra mijlocului de transport
deținut de o persoană cu handicap grav sau accentuat în condițiile
prevăzute de Legea nr. 193/2015 de modificare a Legii nr. 448/2006
poate avea loc doar ulterior modificării de către legiuitor a
prevederilor art. 262 lit. a din Legea nr. 571/2003 privind Codul
Fiscal în sensul lărgirii sferei persoanelor care pot beneficia de
aceată scutire.
Este
de principiu că legea generală se aplică în orice materie şi în
toate cazurile, mai puţin în acelea în care legiuitorul stabileşte
un regim special şi derogatoriu, instituind în anumite materii
reglementări speciale, care sunt prioritare faţă de norma de drept
comun, ce în astfel de situaţii se aplică numai unde legea
specială nu dispune. Caracterul
prioritar al normei speciale decurge din însăşi finalitatea
adoptării ei, dovedind voinţa legiuitorului de a deroga de la legea
de drept comun, prin prevederi de strictă interpretare şi aplicare.
Legea
generală poate să modifice sau să înlăture incidenţa legii
speciale numai când cuprinde prevederi exprese în acest sens. În
speță, legea generală în materie fiscală, respectiv Legea nr.
571/2003 privind Codul Fiscal conține în cuprinsul aliniatului 3 al
art. 1 prevederea expresă că o lege specială, care conține
prevederi incidente în materia fiscală (în speță Legea nr.
448/2006 în forma modificată prin Legea nr. 193/2015), prevederi
care sunt în conflict juridic cu prevederile din Codul Fiscal, nu
poate fi aplicată în regim derogatoriu de la norma generală (în
speță art. 262 lit. a Cod Fiscal).
Comentarii
Trimiteți un comentariu