Noile principii de administrare a creanțelor fiscale datorate bugetelor locale în lumina Noului Cod de procedură fiscală (Legea nr. 207/2015)
Prin
Legea nr. 2072015 privind Codul de procedură fiscală se dorește ca
începând cu 1 ianuarie 2016 introducerea în planul administrării
creanțelor fiscale datorate la bugetele locale a unor noi principii
care să conducă la o mai eficientă colectare a impozitelor și
taxelor locale, dar și consolidarea drepturilor contribuabilului în
cadrul raporturilor cu organele fiscale locale. Fără a avea ca țel
identificarea tuturor acestor principii, ne propunem în cele ce
urmează să relevăm cele mai importante, cu mențiunea că în
realitate în opinia noastră consolidarea drepturilor
contribuabilului în raporturile cu organul fiscal s-a realizat doar
în aparență, existând în continuare destule chestiuni
interpretabile.
Exercitarea
dreptului de apreciere: În exercitarea
dreptului său de apreciere, organul fiscal trebuie să ia în
considerare opinia emisă în scris de organul fiscal competent
respectivului contribuabil/plătitor în cadrul activităţii de
asistenţă şi îndrumare a contribuabililor/plătitorilor, precum
şi soluţia adoptată de organul fiscal în cadrul unui act
administrativ fiscal sau de instanţa judecătorească, printr-o
hotărâre definitivă, emisă anterior, pentru situaţii de fapt
similare la acelaşi contribuabil/plătitor. În situaţia în care
organul fiscal constată că există diferenţe între starea de fapt
fiscală a contribuabilului/plătitorului şi informaţiile avute în
vedere la emiterea unei opinii scrise sau a unui act administrativ
fiscal la acelaşi contribuabil/plătitor, organul fiscal are dreptul
să consemneze constatările în conformitate cu situaţia fiscală
reală şi cu legislaţia fiscală şi are obligaţia să menţioneze
în scris motivele pentru care nu ia în considerare opinia
prealabilă (art. 6)
Limba
oficială în administraţia fiscală: Dacă la
organul fiscal se depun petiţii, documente justificative,
certificate sau alte înscrisuri într-o limbă străină, organul
fiscal solicită ca acestea să fie însoţite de traduceri în limba
română certificate de traducători autorizaţi de Ministerul
Justiţiei, în condiţiile legii. Petiţiile, documentele
justificative, certificatele sau înscrisurile redactate într-o
limbă străină depuse fără a fi traduse nu se iau în considerare
de organul fiscal. (art.8)
Dreptul
de a fi ascultat: Înaintea luării deciziei,
organul fiscal este obligat să asigure contribuabilului/plătitorului
posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere cu privire la
faptele şi împrejurările relevante în luarea deciziei. Audierea
se consideră îndeplinită în următoarele situaţii: a)
contribuabilul/plătitorul refuză explicit să se prezinte la
termenul stabilit de organul fiscal în vederea audierii; b)
contribuabilul/plătitorul nu se prezintă, din orice motiv, la două
termene consecutive stabilite de organul fiscal în vederea audierii.
Excepţia lipsei audierii poate fi invocată de
contribuabil/plătitor odată cu formularea contestaţiei împotriva
actului administrativ fiscal emis.(art.9)
Interpretarea
legii: Interpretarea reglementărilor fiscale
trebuie să respecte voinţa legiuitorului aşa cum este exprimată
în lege. În cazul în care voinţa legiuitorului nu reiese clar din
textul legii, la stabilirea voinţei legiuitorului se ţine seama de
scopul emiterii actului normativ astfel cum acesta reiese din
documentele publice ce însoţesc actul normativ în procesul de
elaborare, dezbatere şi aprobare. Prevederile legislaţiei fiscale
se interpretează unele prin altele, dând fiecăreia înţelesul ce
rezultă din ansamblul legii. Prevederile legislaţiei fiscale
susceptibile de mai multe înţelesuri se interpretează în sensul
în care corespund cel mai bine obiectului şi scopului legii.
Prevederile legislaţiei fiscale se interpretează în sensul în
care pot produce efecte, iar nu în acela în care nu ar putea
produce niciunul. Dacă după aplicarea regulilor de interpretare
prevăzute mai sus prevederile legislaţiei fiscale rămân neclare,
acestea se interpretează în favoarea contribuabilului/plătitorului.
(art.13)
Competenţa
teritorială a organului fiscal local:
Administrarea creanţelor fiscale datorate bugetului local al unei
unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale se realizează prin
organul fiscal local al respectivei unităţi/subdiviziuni
administrativ-teritoriale, cu excepţia cazului când prin lege se
prevede altfel. În scopul administrării de către organul fiscal
local a obligaţiilor fiscale datorate de contribuabilii mari şi
mijlocii, prin hotărâre a autorităţii deliberative se pot stabili
criteriile în funcţie de care se stabilesc contribuabilii mari sau,
după caz, contribuabilii mijlocii, precum şi listele cu respectivii
contribuabili. Organul fiscal local notifică contribuabilul ori de
câte ori intervin modificări cu privire la calitatea de
contribuabil mare sau, după caz, contribuabil mijlociu. (art.38)
Conţinutul
şi motivarea actului administrativ fiscal: Actul
administrativ fiscal se consideră emis şi înregistrat la organul
fiscal astfel: a) la data semnării acestuia de către persoana
împuternicită din cadrul organului fiscal, în cazul actului
administrativ fiscal emis pe suport hârtie; b) la data generării
actului, în cazul actului administrativ fiscal emis pe suport hârtie
şi tipărit prin intermediul unui centru de imprimare masivă; c) la
data aplicării semnăturii electronice extinse, în cazul actului
administrativ fiscal emis în formă electronică. (art.46)
Comunicarea
actului administrativ fiscal:
Actul administrativ fiscal trebuie comunicat
contribuabilului/plătitorului căruia îi este destinat. Actul
administrativ fiscal emis pe suport hârtie se comunică
contribuabilului/plătitorului ori împuternicitului acestora, la
domiciliul fiscal, direct, dacă se asigură primirea sub semnătură
a actului administrativ fiscal, sau prin poştă, cu scrisoare
recomandată cu confirmare de primire. Actul administrativ fiscal
emis în formă electronică se comunică prin mijloace electronice
de transmitere la distanţă ori de câte ori
contribuabilul/plătitorul a optat pentru această modalitate de
emitere şi de comunicare.
În
cazul în care comunicarea nu a fost posibilă direct sau prin poștă,
aceasta se realizează prin publicitate. Comunicarea prin publicitate
se efectuează prin afişarea unui anunţ în care se menţionează
că a fost emis actul administrativ fiscal pe numele
contribuabilului/plătitorului, prin afişarea anunţului,
concomitent, la sediul organului fiscal emitent şi pe pagina de
internet a autorităţii administraţiei publice locale respective.
Anunţul se menţine afişat cel puţin 60 de zile de la data
publicării acestuia şi conţine următoarele elemente: a) numele şi
prenumele sau denumirea contribuabilului/plătitorului; b) domiciliul
fiscal al contribuabilului/plătitorului; c) denumirea, numărul şi
data emiterii actului administrativ fiscal. (7) În cazul în care
actul administrativ fiscal se comunică prin publicitate, acesta se
consideră comunicat în termen de 15 zile de la data afişării
anunţului.
În
cazul actelor administrative fiscale emise de organul fiscal local,
mijloacele electronice de transmitere la distanţă, procedura de
comunicare a actelor administrative fiscale prin mijloace electronice
de transmitere la distanţă, precum şi condiţiile în care aceasta
se realizează se aprobă prin ordin comun al ministrului dezvoltării
regionale şi administraţiei publice şi al ministrului finanţelor
publice, cu avizul ministrului pentru societatea informaţională.
Pentru organul fiscal local, consiliul local stabileşte, prin
hotărâre, în funcţie de capacitatea tehnică disponibilă,
mijloacele electronice de transmitere la distanţă ce urmează a fi
utilizate de către respectivul organ fiscal local. În termen de cel
mult 10 zile lucrătoare de la data emiterii actului administrativ
fiscal, organul fiscal trebuie să iniţieze acţiunile pentru
comunicarea actului.(art.47)
Opozabilitatea
actului administrativ fiscal: Actul
administrativ fiscal produce efecte din momentul în care este
comunicat contribuabilului/plătitorului sau la o dată ulterioară
menţionată în actul administrativ comunicat, potrivit legii.
Actul administrativ fiscal care nu a fost comunicat potrivit legii nu
este opozabil contribuabilului/plătitorului şi nu produce niciun
efect juridic. (art.48)
Nulitatea
actului administrativ fiscal: Actul
administrativ fiscal este nul în oricare din următoarele situaţii:
a) este emis cu încălcarea prevederilor legale privind competenţa;
b) nu cuprinde unul dintre elementele acestuia referitoare la numele,
prenumele şi calitatea persoanei împuternicite a organului fiscal,
numele şi prenumele ori denumirea contribuabilului/plătitorului, a
obiectului actului administrativ sau a semnăturii persoanei
împuternicite a organului fiscal, cu excepţia prevăzută la art.
40 alin. (3), precum şi organul fiscal emitent; c) este afectat de o
gravă şi evidentă eroare. Actul administrativ fiscal este afectat
de o gravă şi evidentă eroare atunci când cauzele care au stat la
baza emiterii acestuia sunt atât de viciate încât, dacă acestea
ar fi fost înlăturate anterior sau concomitent emiterii actului, ar
fi determinat neemiterea sa.
Nulitatea
se poate constata de organul fiscal competent sau de organul de
soluţionare a contestaţiei, la cerere sau din oficiu. În situaţia
în care nulitatea se constată de organul fiscal competent, acesta
emite o decizie ce se comunică contribuabilului/plătitorului.
Actele
administrative fiscale prin care sunt încălcate alte prevederi
legale decât cele prevăzute mai sus sunt anulabile.
(art.49)
Termenul
de soluţionare a cererilor contribuabilului/plătitorului:
Cererile depuse de către contribuabil/plătitor la organul fiscal se
soluţionează de către acesta în termen de 45 de zile de la
înregistrare.
În
situaţiile în care, pentru soluţionarea cererii, este necesară
administrarea de probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei,
acest termen se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data
solicitării probei şi data obţinerii acesteia, dar nu mai mult de:
a)
două luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de
la contribuabilul/plătitorul solicitant;
b)
3 luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la
autorităţi sau instituţii publice ori de la terţe persoane din
România;
c)
6 luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la
autorităţi fiscale din alte state, potrivit legii. Organul fiscal
are obligaţia să înştiinţeze contribuabilul/plătitorul cu
privire la prelungirea termenului de soluţionare a cererii.
Renunţarea
la stabilirea creanţei fiscale: Organul fiscal
renunţă la stabilirea creanţei fiscale şi nu emite decizie de
impunere ori de câte ori constată încetarea persoanei juridice sau
decesul persoanei fizice şi nu există succesori. În cazul
creanţelor fiscale administrate de organul fiscal local, prin
hotărâre, autorităţile deliberative pot stabili plafonul
creanţelor fiscale la care pot renunţa, care nu poate depăşi
limita de 20 de lei. În situaţia în care decizia are ca obiect mai
multe tipuri de creanţe fiscale principale, plafonul se aplică
totalului acestor creanţe. (art.96)
Stabilirea din oficiu a creanţelor fiscale ca urmare a nedepunerii declaraţiei de impunere: Nedepunerea declaraţiei de impunere dă dreptul organului fiscal să procedeze la stabilirea din oficiu a creanţelor fiscale prin decizie de impunere.
Stabilirea
din oficiu nu se poate face înainte de împlinirea unui termen de 15
zile de la înştiinţarea contribuabilului/plătitorului privind
depăşirea termenului legal de depunere a declaraţiei de impunere.
Aceste prevederi nu sunt aplicabile după începerea inspecţiei
fiscale pentru obligaţiile fiscale nedeclarate.
În
înştiinţare organul fiscal informează contribuabilul/plătitorul
cu privire la consecinţele nedepunerii declaraţiei de impunere.
Stabilirea din oficiu a creanţei fiscale se face prin estimarea
bazei de impozitare. Organul fiscal procedează la estimarea creanţei
fiscale ori de câte ori informaţiile deţinute de organul fiscal nu
permit estimarea bazei de impozitare.
Contribuabilul/Plătitorul
poate depune declaraţia de impunere pentru creanţele fiscale ce au
format obiectul deciziei de impunere emisă din oficiu, în termen de
60 de zile de la data comunicării deciziei, sub sancţiunea
decăderii, chiar dacă acest termen se împlineşte după împlinirea
termenului de prescripţie a dreptului organului fiscal de a stabili
creanţe fiscale. Decizia de impunere din oficiu se anulează de
organul fiscal la data depunerii declaraţiei de impunere. În cazul
în care se depune declaraţia de impunere după împlinirea
termenului de prescripţie de la data depunerii declaraţiei începe
să curgă un nou termen de prescripţie.(art.107)
Durata
efectuării inspecţiei fiscale: Durata
efectuării inspecţiei fiscale este stabilită de organul de
inspecţie fiscală, în funcţie de obiectivele inspecţiei, şi nu
poate fi mai mare de:
a)
180 de zile pentru contribuabilii mari, precum şi pentru
contribuabilii/plătitorii care au sedii secundare, indiferent de
mărime;
b)
90 de zile pentru contribuabilii mijlocii;
c)
45 de zile pentru ceilalţi contribuabili.
În
cazul în care inspecţia fiscală nu se finalizează într-o
perioadă reprezentând dublul perioadei prevăzute mai sus,
inspecţia fiscală încetează, fără a se emite raport de
inspecţie fiscală şi decizie de impunere sau decizie de
nemodificare a bazei de impunere. În acest caz, organul de inspecţie
fiscală poate relua inspecţia, cu aprobarea organului ierarhic
superior celui care a aprobat inspecţia fiscală iniţială, o
singură dată pentru aceeaşi perioadă şi aceleaşi obligaţii
fiscale. (art.126)
Obligaţii
fiscale restante :Prin
obligaţii fiscale restante se înţelege:
a)
obligaţii fiscale pentru care s-a împlinit scadenţa sau termenul
de plată;
b)
diferenţele de obligaţii fiscale principale şi accesorii stabilite
prin decizie de impunere, chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit
termenul de plată.
Nu
sunt considerate obligaţii fiscale restante:
a)
obligaţiile fiscale pentru care s-au acordat şi sunt în derulare
înlesniri la plată, potrivit legii, dacă pentru acestea nu s-a
împlinit termenul de plată prevăzut în actul de acordare a
înlesnirii; b) obligaţiile fiscale stabilite în acte
administrative fiscale a căror executare este suspendată în
condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu
modificările şi completările ulterioare;
c)
obligaţiile fiscale cu termene de plată viitoare stabilite în
planul de reorganizare judiciară aprobat în condiţiile legii.
Nu
se consideră că un contribuabil înregistrează obligaţii fiscale
restante în situaţia în care suma obligaţiilor fiscale înscrise
în certificatul de atestare fiscală emis de organul fiscal, este
mai mică sau egală cu suma de rambursat/restituit. În certificatul
de atestare fiscală se face menţiune în acest sens. (art.157)
Certificatul
de atestare fiscală emis de organul fiscal local:
Certificatul de atestare fiscală se emite de
organul fiscal local, la solicitarea contribuabilului/plătitorului.
Certificatul
se emite şi la solicitarea autorităţilor publice în cazurile şi
în condiţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare,
precum şi la solicitarea notarului public, conform delegării date
de către contribuabil.
Orice
persoană fizică sau juridică, alta decât
contribuabilului/plătitorului, poate solicita organelor fiscale
certificatul de atestare fiscală sau documente care să ateste
situaţia fiscală a unui contribuabil numai cu acordul scris al
contribuabilului în cauză.
Ori
de câte ori se dezbate succesiunea unei persoane fizice decedate,
notarul public are obligaţia de a solicita organului fiscal central
şi organului fiscal local, certificatul de atestare fiscală pentru
persoana fizică pentru care se dezbate succesiunea.
Certificatul
de atestare fiscală se eliberează pe baza datelor cuprinse în
evidenţa creanţelor fiscale a organului fiscal local şi cuprinde
obligaţiile fiscale restante şi, după caz, obligaţiile fiscale
scadente până în prima zi a lunii următoare depunerii cererii,
precum şi alte creanţe bugetare individualizate în titluri
executorii emise potrivit legii şi existente în evidenţa organului
fiscal local în vederea recuperării.
Certificatul
de atestare fiscală se emite în termen de cel mult două zile
lucrătoare de la data solicitării şi este valabil 30 de zile de la
data emiterii.
Certificatul
de atestare fiscală emis în condiţiile prezentului articol poate
fi prezentat în original sau în copie legalizată oricărui
solicitant.
Pentru
înstrăinarea dreptului de proprietate asupra clădirilor,
terenurilor şi a mijloacelor de transport, proprietarii bunurilor ce
se înstrăinează trebuie să prezinte certificate de atestare
fiscală prin care să se ateste achitarea tuturor obligaţiilor de
plată datorate bugetului local al unităţii
administrativ-teritoriale în a cărei rază se află înregistrat
fiscal bunul ce se înstrăinează. Pentru bunul ce se înstrăinează,
proprietarul bunului trebuie să achite impozitul datorat pentru anul
în care se înstrăinează bunul, cu excepţia cazului în care
pentru bunul ce se înstrăinează impozitul se datorează de altă
persoană decât proprietarul.
Actele
prin care se înstrăinează clădiri, terenuri, respectiv mijloace
de transport, cu încălcarea prevederilor amintite sunt nule de
drept, cu excepția înstrăinărilor în cazul procedurii de
executare silită, procedurii insolvenţei şi procedurilor de
lichidare. (art. 159,
art. 160)
Publicarea
listelor debitorilor care înregistrează obligaţii fiscale
restante: Organele fiscale au obligaţia de a
publica pe pagina de internet proprie lista debitorilor persoane
fizice şi juridice care înregistrează obligaţii fiscale restante,
precum şi cuantumul acestor obligaţii.
Lista
se publică trimestrial, până în ultima zi a primei luni din
trimestrul următor celui de raportare şi cuprinde obligaţiile
fiscale restante la sfârşitul trimestrului şi neachitate la data
publicării listei, al căror plafon se stabileşte prin hotărâre
a consiliului local.
Înainte
de publicare, obligaţiile fiscale restante se notifică debitorilor.
În
termen de 15 zile de la achitarea integrală a obligaţiilor fiscale
datorate, organul fiscal competent operează modificările pentru
fiecare debitor care şi-a achitat aceste obligaţii.
Publicarea
listelor se aplică şi pentru obligaţiile fiscale stabilite prin
titluri de creanţă împotriva cărora contribuabilul a exercitat
căile de atac prevăzute de lege, până la soluţionarea căilor de
atac, caz în care organul fiscal face menţiuni cu privire la
această situaţie.
Ori
de câte ori contribuabilul obţine suspendarea executării actului
administrativ fiscal în condiţiile Legii nr. 554/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, organul fiscal competent
operează modificările pentru fiecare debitor care a obținut
suspendarea executării obligațiilor de plată. (art.
162)
Majorări
de întârziere în cazul obligaţiilor fiscale datorate bugetelor
locale: Pentru neachitarea la termenul de
scadenţă de către debitor a obligaţiilor fiscale principale
datorate bugetelor locale, se datorează după acest termen majorări
de întârziere.
Nivelul
majorării de întârziere este de 1% din cuantumul obligaţiilor
fiscale principale neachitate în termen, calculată pentru fiecare
lună sau fracţiune de lună, începând cu ziua imediat următoare
termenului de scadenţă şi până la data stingerii sumei datorate,
inclusiv.
Nu
se datorează majorări de întârziere pentru sumele datorate cu
titlu de amenzi de orice fel, obligaţii fiscale accesorii stabilite
potrivit legii, cheltuieli de executare silită, cheltuieli
judiciare, sumele confiscate, precum şi sumele reprezentând
echivalentul în lei al bunurilor şi sumelor confiscate care nu sunt
găsite la locul faptei.
Pentru
diferenţele de obligaţii fiscale stabilite prin declaraţii de
impunere rectificative sau decizii de impunere, nu se datorează
obligaţii fiscale accesorii pentru suma plătită în contul
obligaţiei fiscale principale, dacă, anterior stabilirii
obligaţiilor fiscale, debitorul a efectuat o plată, iar suma
plătită nu a stins alte obligaţii. Aceste dispoziţii sunt
aplicabile şi în situaţia în care debitorul a efectuat plata
obligaţiei fiscale, iar declaraţia de impunere a fost depusă
ulterior efectuării plăţii.
Majorările
de întârziere se stabilesc prin decizii de impunere.
Pentru
sumele de restituit de la bugetul local se datorează majorări de
întârziere în cuanrtum de 1 % din cuantumul obligaţiilor fiscale
principale de restituit, calculate pentru fiecare lună sau fracţiune
de lună, începând cu ziua imediat următoare termenului de
restituire şi până la data stingerii sumei datorate, inclusiv.
În
cazul creanţelor contribuabilului/plătitorului rezultate din
anularea unui act administrativ fiscal prin care au fost stabilite
obligaţii fiscale de plată şi care au fost stinse anterior
anulării, contribuabilul/plătitorul este îndreptăţit la dobândă
începând cu ziua în care a operat stingerea creanţei fiscale
individualizate în actul administrativ anulat şi până în ziua
restituirii sau compensării creanţei contribuabilului/plătitorului
rezultate în urma anulării actului administrativ fiscal.
În
cazul creanțelor administrate de organul fiscal local, pe perioada
suspendării executării actului administrativ dispusă conform Legii
contenciosului administrativ se datorează majorări de întârziere
de 0,5% pe lună sau fracțiune de lună, reprezentând echivalentul
prejudiciului.
Pe
perioada pentru care au fost acordate amânări sau eşalonări la
plată, pentru obligaţiile fiscale principale eşalonate sau amânate
la plată, se datorează majorări de întârziere de 0,5% pe lună
sau fracţiune de lună, reprezentând echivalentul prejudiciului.
(art.183, art. 185, art.
278)
Scutirea
de la plata taxelor extrajudiciare de timbru:
Certificatele, adeverinţele sau alte documente pentru care legea
prevede plata taxei extrajudiciare de timbru, eliberate de organele
fiscale sunt scutite de taxe extrajudiciare de timbru. (art.344)
Termenul
de depunere a contestaţiei: Contestaţia se depune în termen
de 45 de zile de la data comunicării actului administrativ fiscal,
sub sancţiunea decăderii. (art.270)
Soluţii
asupra contestaţiei: În
situaţia atacării la instanţa judecătorească de contencios
administrativ competentă a deciziei prin care s-a respins
contestaţia de către organul fiscal fără ca acesta să intre în
cercetarea fondului raportului juridic fiscal, dacă instanţa
constată că soluţia adoptată de către organul fiscal este
nelegală şi/sau netemeinică, se va pronunţa şi asupra fondului
raportului juridic fiscal. (art.
281)
Comentarii
Trimiteți un comentariu