Principalele modificări aduse impozitelor și taxelor locale în lumina Noului Cod Fiscal

1) A fost eliminată taxă hotelieră prevăzută de actualul art. 278 Cod Fiscal

2) Impozitarea clădirilor se va realiza în funcție de destinația clădirii, respectiv clădire rezidențială, clădire mixtă, sau clădire nerezidențială, și nu în funcție de calitatea proprietarului, persoană fizică sau persoană juridică.
Clădirea rezidenţială este o construcţie alcătuită din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependinţele, dotările şi utilităţile necesare, care satisface cerinţele de locuit ale unei persoane sau familii, respectiv case pentru o singură familie, clădiri pentru mai multe familii, inclusiv clădiri înalte (bloc turn).
Clădirea nerezidențială este orice clădire care nu este rezidenţială, respectiv clădiri pentru producție industrială, fabrici, ateliere, uzine, spitale, școli, clădiri de birouri, hoteluri, magazine, centre comerciale, restaurante, săli de sport, depozite, edificii religioase etc.
Pentru clădirile rezidenţiale şi clădirile-anexă, aflate în proprietatea persoanelor fizice și a persoanelor juridice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,08%-0,2%, asupra valorii impozabile a clădirii. Cota impozitului pe clădiri se stabileşte prin hotărâre a consiliului local.
Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deținute de persoanele fizice sau juridice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2% - 1,3%, inclusiv, asupra valorii impozabile a clădirii.
În cazul clădirilor cu destinație mixtă (atât rezidențială cât și nerezidențială) aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, impozitul se calculează prin însumarea impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidențial cu impozitul determinat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial.
În cazul în care la adresa clădirii persoanei fizice este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfășoară nicio activitate economică, impozitul se calculează conform impozitului pentru o clădire rezidențială.
Dacă suprafeţele folosite în scop rezidenţial şi cele folosite în scop nerezidenţial nu pot fi evidenţiate distinct, se aplică următoarele reguli:
a) în cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfășoară nicio activitate economică, impozitul se calculează conform impozitului pentru o clădire rezidențială;
b) în cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfășoară activitatea economică, iar cheltuielile cu utilitățile sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică, impozitul pe clădiri se calculează conform impozitului pentru clădirile nerezidenţiale.

3) Valoarea impozabilă a clădirii rezidențiale pentru persoanele fizice, exprimată în lei, se determină prin înmulţirea suprafeţei construite desfăşurate a acesteia, exprimată în metri pătraţi, cu valoarea impozabilă corespunzătoare. Suprafaţa construită desfăşurată a unei clădiri se determină prin însumarea suprafeţelor secţiunilor tuturor nivelurilor clădirii, inclusiv ale balcoanelor, logiilor sau ale celor situate la subsol sau la mansardă, exceptând suprafeţele podurilor neutilizate ca locuinţă, ale scărilor şi teraselor neacoperite.
Dacă dimensiunile exterioare ale unei clădiri nu pot fi efectiv măsurate pe conturul exterior, atunci suprafaţa construită desfăşurată a clădirii se determină prin înmulţirea suprafeţei utile a clădirii cu un coeficient de transformare de 1,4 și nu cu un coeficient de transformare de 1,2 cum este în actuala reglementare. Acest aspect va conduce automat la majorarea impozitului pentru clădirile rezidențiale deținute de persoanele fizice.

4) Proprietarii persoane fizice a unor clădiri nerezidenţiale pentru a beneficia de cota de impozitare cuprinsă între 0,2-1,3% asupra valorii de impozitare a clădirii trebuie să efectueze prin intermediul unui evaluator autorizat o evaluare a clădirii o dată la 5 ani de zile. În caz contrar impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile. Valoarea impozabilă a clădirii nerezidențiale deținute de persoanele fizice poate fi:
a) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;
b) valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;
c) valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă

5) A fost eliminată scutirea ope legis a impozitului pentru suprafața de teren ocupată de o construcție. Prin urmare începând cu 1 ianuarie 2016 se va datora impozit/taxă pe teren și pentru terenul ocupat de o construcție.

6) Au fost eliminate o serie de scutiri ope legis de la plata impozitului pe clădire și teren, aplicarea acestora fiind lăsată la libera apreciere a consiiilor locale, care pot sau nu să acorde aceste scutiri începând cu 1 ianuarie 2016. Spre exemplu, consiliile locale pot sau nu să acorde începând cu 1 ianuarie 2016 scutire de la impozitul pentru clădirile care, potrivit legii, sunt clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, muzee ori case memoriale, clădirile restituite potrivit art.16 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public.

7) A fost introduse o serie nouă de scutiri ope legis de la plata impozitului pe clădire și teren, respectiv pentru mijloacele de transport. Spre exemplu, consiiile locale sunt obligate să acorde scutire de la plata impozitului pentru clădirile aflate în proprietatea fundaţiilor înființate prin testament constituite conform legii, cu scopul de a întreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională, precum şi de a susţine acţiuni cu caracter umanitar, social şi cultural; clădirea folosită ca domiciliu şi/sau alte clădiri aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art.2 lit.a), c)-e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.82/2006 pentru recunoaşterea meritelor personalului armatei participant la acţiuni militare şi acordarea unor drepturi acestuia şi urmaşilor celui decedat, aprobată cu modificări prin Legea nr.111/2007, cu modificările şi completările ulterioare ; clădirile aflate în proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război, a văduvelor de război şi a văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război; clădirea folosită ca domiciliu aflată în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat şi a persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate, respectiv a reprezentanților legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat şi ai minorilor încadrați în gradul I de invaliditate ; clădirile deţinute sau utilizate de către întreprinderile sociale de inserţie; clădirile destinate serviciului de apostilă şi supralegalizare, cele destinate depozitării şi administrării arhivei, precum și clădirile afectate funcţionării Centrului Naţional de Administrare a Registrelor Naţionale Notariale; suprafeţele de fond forestier, altele decât cele proprietate publică, pentru care nu se reglementează procesul de producţie lemnoasă, cele certificate, precum şi cele cu arborete cu vârsta de până la 20 de ani ; mijloacele de transport folosite exclusiv pentru transportul stupilor în pastoral ; mijloacele de transport deținute de către organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale etc.

8) Impozitul pentru clădiri, terenuri și mijloace de transport se datorează pentru întregul an fiscal de către contribuabilul care le deține în proprietate la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, indiferent dacă în cursul anului fiscal curent acesta înstrăinează dreptul de proprietate asupra acestora. În acest caz noul proprietar va datora impozitul doar începând cu data de 1 ianuarie a anului următor dobândirii dreptului de proprietate, și nu începând cu data de 1 a lunii următoare datei dobândirii, cum este în reglementarea actuală.

9) În cazul în care persoana juridică- proprietarul clădirii rezidențiale sau nerezidențiale- nu a actualizat printr-un raport de evaluare valoarea impozabilă a clădirii în ultimii 3 ani anteriori anului de referinţă, cota impozitului/taxei pe clădiri este 5%. Valoarea impozabilă a clădirilor aflate în proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datorează impozitul/taxa și poate fi: a) ultima valoare impozabilă înregistrată în evidenţele organului fiscal; b) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării; c) valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în cursul anului fiscal anterior; d) valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în cursul anului fiscal anterior.

10) Se stabilește ca și criteriu suplimentar de calculare al impozitului pentru terenul încadrat la registrul agricol ca teren cu construcții, suprafața acestuia de peste 400 mp sau mai puțin sau egal cu 400 mp, impozitul fiind calculat cu aplicarea unor indici de calcul diferiți în raport de cele două situații posibile.

11) Pentru terenul agricol nelucrat timp de 2 ani consecutiv, consiliul local poate majora impozitul pe teren cu până la 500% începând cu al treilea an, în condițiile stabilite prin hotărâre a consiliului local.
Consiliul local poate majora impozitul pe clădiri și impozitul pe teren cu până la 500% pentru clădirile și terenurile, neîngrijite, situate în intravilan. Criteriile de încadrare în categoria clădirilor și terenurilor neîngrijite se adoptă prin hotărâre a consiliului local, iar clădirile și terenurile neîngrijite se stabilesc prin hotărâre a consiliului local conform elementelor de identificare potrivit nomenclaturii stradale.


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Plata impozitului auto în cazul schimbării domiciliului fiscal

De ce nu se datorează impozit pentru mijloacele de transport cu numere roșii achiziționate din străinătate

Radierea din evidența fiscală a mijloacelor de transport cu ITP expirat