Principalele modificări aduse impozitelor și taxelor locale în lumina Noului Cod Fiscal
1)
A fost eliminată taxă hotelieră prevăzută
de actualul art. 278 Cod Fiscal
2)
Impozitarea clădirilor se va realiza în funcție de destinația
clădirii, respectiv clădire rezidențială, clădire mixtă, sau
clădire nerezidențială, și nu în funcție de calitatea
proprietarului, persoană fizică sau persoană juridică.
Clădirea
rezidenţială este o construcţie alcătuită din una sau mai multe
camere folosite pentru locuit, cu dependinţele, dotările şi
utilităţile necesare, care satisface cerinţele de locuit ale unei
persoane sau familii, respectiv case
pentru o singură familie, clădiri pentru mai multe familii,
inclusiv clădiri înalte (bloc turn).
Clădirea
nerezidențială este orice clădire care nu este rezidenţială,
respectiv clădiri pentru producție industrială, fabrici, ateliere, uzine, spitale, școli, clădiri de
birouri, hoteluri, magazine, centre comerciale, restaurante, săli de
sport, depozite, edificii religioase etc.
Pentru
clădirile rezidenţiale şi clădirile-anexă, aflate în
proprietatea persoanelor fizice și a persoanelor juridice, impozitul
pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între
0,08%-0,2%, asupra valorii impozabile a clădirii. Cota impozitului
pe clădiri se stabileşte prin hotărâre a consiliului local.
Pentru
clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deținute de
persoanele fizice sau juridice, impozitul/taxa pe clădiri se
calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2% - 1,3%,
inclusiv, asupra valorii impozabile a clădirii.
În
cazul clădirilor cu destinație mixtă (atât rezidențială cât și
nerezidențială) aflate în proprietatea persoanelor fizice sau
juridice, impozitul se calculează prin însumarea impozitului
calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidențial cu
impozitul determinat pentru suprafaţa folosită în scop
nerezidenţial.
În
cazul în care la adresa clădirii persoanei fizice este înregistrat
un domiciliu fiscal la care nu se desfășoară nicio activitate
economică, impozitul se calculează conform impozitului pentru o
clădire rezidențială.
Dacă
suprafeţele folosite în scop rezidenţial şi cele folosite în
scop nerezidenţial nu pot fi evidenţiate distinct, se aplică
următoarele reguli:
a)
în cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu
fiscal la care nu se desfășoară nicio activitate economică,
impozitul se calculează conform impozitului pentru o clădire
rezidențială;
b)
în cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu
fiscal la care se desfășoară activitatea economică, iar
cheltuielile cu utilitățile sunt înregistrate în sarcina
persoanei care desfăşoară activitatea economică, impozitul pe
clădiri se calculează conform impozitului pentru clădirile
nerezidenţiale.
3)
Valoarea impozabilă a clădirii rezidențiale pentru persoanele
fizice, exprimată în lei, se determină prin înmulţirea
suprafeţei construite desfăşurate a acesteia, exprimată în metri
pătraţi, cu valoarea impozabilă corespunzătoare. Suprafaţa
construită desfăşurată a unei clădiri se determină prin
însumarea suprafeţelor secţiunilor tuturor nivelurilor clădirii,
inclusiv ale balcoanelor, logiilor sau ale celor situate la subsol
sau la mansardă, exceptând suprafeţele podurilor neutilizate ca
locuinţă, ale scărilor şi teraselor neacoperite.
Dacă
dimensiunile exterioare ale unei clădiri nu pot fi efectiv măsurate
pe conturul exterior, atunci suprafaţa construită desfăşurată a
clădirii se determină prin înmulţirea suprafeţei utile a
clădirii cu un coeficient de transformare de 1,4 și
nu cu un coeficient de transformare de 1,2 cum este în actuala
reglementare. Acest aspect va conduce automat la majorarea
impozitului pentru clădirile rezidențiale deținute de persoanele
fizice.
4)
Proprietarii persoane fizice a unor clădiri nerezidenţiale pentru a
beneficia de cota de impozitare cuprinsă între 0,2-1,3% asupra
valorii de impozitare a clădirii trebuie să efectueze prin
intermediul unui evaluator autorizat o evaluare a clădirii o dată
la 5 ani de zile. În caz contrar impozitul se calculează prin
aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile. Valoarea impozabilă
a clădirii nerezidențiale deținute de persoanele fizice poate fi:
a)
valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un
evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;
b)
valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor
noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;
c)
valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă
dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii
5 ani anteriori anului de referinţă
5) A fost eliminată scutirea ope
legis a impozitului pentru suprafața de teren ocupată de o
construcție. Prin urmare începând cu 1 ianuarie 2016 se va datora
impozit/taxă pe teren și pentru terenul ocupat de o construcție.
6)
Au fost eliminate o serie de scutiri ope legis de la plata
impozitului pe clădire și teren, aplicarea acestora fiind lăsată
la libera apreciere a consiiilor locale, care pot sau nu să acorde
aceste scutiri începând cu 1 ianuarie 2016. Spre exemplu,
consiliile locale pot sau nu să acorde începând cu 1 ianuarie 2016
scutire de la impozitul pentru clădirile
care, potrivit legii, sunt clasate ca monumente istorice, de
arhitectură sau arheologice, muzee ori case memoriale, clădirile
restituite potrivit art.16 din Legea nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, pentru perioada pentru care proprietarul
menţine afectaţiunea de interes public.
7)
A fost introduse o serie nouă de scutiri ope legis de la plata
impozitului pe clădire și teren, respectiv pentru mijloacele de
transport. Spre exemplu, consiiile locale sunt obligate să acorde
scutire de la plata impozitului pentru clădirile aflate în
proprietatea fundaţiilor înființate prin testament constituite
conform legii, cu scopul de a întreţine, dezvolta şi ajuta
instituţii de cultură naţională, precum şi de a susţine acţiuni
cu caracter umanitar, social şi cultural; clădirea folosită ca
domiciliu şi/sau alte clădiri aflate în proprietatea sau
coproprietatea persoanelor prevăzute la art.2 lit.a), c)-e) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.82/2006 pentru recunoaşterea
meritelor personalului armatei participant la acţiuni militare şi
acordarea unor drepturi acestuia şi urmaşilor celui decedat,
aprobată cu modificări prin Legea nr.111/2007, cu modificările şi
completările ulterioare ; clădirile aflate în proprietatea sau
coproprietatea veteranilor de război, a văduvelor de război şi a
văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război; clădirea
folosită ca domiciliu aflată în proprietatea sau coproprietatea
persoanelor cu handicap grav sau accentuat şi a persoanelor
încadrate în gradul I de invaliditate, respectiv a reprezentanților
legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat şi ai minorilor
încadrați în gradul I de invaliditate ; clădirile deţinute sau
utilizate de către întreprinderile sociale de inserţie; clădirile
destinate serviciului de apostilă şi supralegalizare, cele
destinate depozitării şi administrării arhivei, precum și
clădirile afectate funcţionării Centrului Naţional de
Administrare a Registrelor Naţionale Notariale; suprafeţele de fond
forestier, altele decât cele proprietate publică, pentru care nu se
reglementează procesul de producţie lemnoasă, cele certificate,
precum şi cele cu arborete cu vârsta de până la 20 de ani ;
mijloacele de transport folosite exclusiv pentru transportul stupilor
în pastoral ; mijloacele de transport deținute de către
organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale
etc.
8)
Impozitul pentru clădiri, terenuri și mijloace de transport se
datorează pentru întregul an fiscal de către contribuabilul care
le deține în proprietate la data de 31 decembrie a anului fiscal
anterior, indiferent dacă în cursul anului fiscal curent acesta
înstrăinează dreptul de proprietate asupra acestora. În acest caz
noul proprietar va datora impozitul doar începând cu data de 1
ianuarie a anului următor dobândirii dreptului de proprietate, și
nu începând cu data de 1 a lunii următoare datei dobândirii, cum
este în reglementarea actuală.
9)
În cazul în
care persoana juridică- proprietarul clădirii rezidențiale sau
nerezidențiale- nu a actualizat printr-un raport de evaluare
valoarea impozabilă a clădirii în ultimii 3 ani anteriori anului
de referinţă, cota impozitului/taxei pe clădiri este 5%. Valoarea
impozabilă a clădirilor aflate în proprietatea persoanelor
juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui
pentru care se datorează impozitul/taxa și poate fi: a) ultima
valoare impozabilă înregistrată în evidenţele organului fiscal;
b) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un
evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a
bunurilor aflate în vigoare la data evaluării; c) valoarea finală
a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite
în cursul anului fiscal anterior; d) valoarea clădirilor care
rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în
cazul clădirilor dobândite în cursul anului fiscal anterior.
10) Se stabilește ca și
criteriu suplimentar de calculare al impozitului pentru terenul
încadrat la registrul agricol ca teren cu construcții, suprafața
acestuia de peste 400 mp sau mai puțin sau egal cu 400 mp, impozitul
fiind calculat cu aplicarea unor indici de calcul diferiți în
raport de cele două situații posibile.
11)
Pentru terenul agricol nelucrat timp de 2 ani consecutiv, consiliul
local poate majora impozitul pe teren cu până la 500% începând cu
al treilea an, în condițiile stabilite prin hotărâre a
consiliului local.
Consiliul
local poate majora impozitul pe clădiri și impozitul pe teren cu
până la 500% pentru clădirile și terenurile, neîngrijite,
situate în intravilan. Criteriile de încadrare în categoria
clădirilor și terenurilor neîngrijite se adoptă prin hotărâre a
consiliului local, iar clădirile și terenurile neîngrijite se
stabilesc prin hotărâre a consiliului local conform elementelor de
identificare potrivit nomenclaturii stradale.
Comentarii
Trimiteți un comentariu