Incidența art. 454 Cod de procedură civilă în materia suspendării executării actelor administrative-fiscale
Cererea de suspendare a
executării actelor administrativ-fiscale, anterior introducerii
acțiunii în anulare, este fundamentată de contribuabili pe
prevederile art. 14 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului
administrativ, conform cărora (1) În cazuri bine justificate şi
pentru prevenirea unei pagube iminente, după sesizarea, în
condiţiile art. 7, a autorităţii publice care a emis actul sau a
autorităţii ierarhic superioare, persoana vătămată poate să
ceară instanţei competente să dispună suspendarea executării
actului administrativ unilateral până la pronunţarea instanţei de
fond. În cazul în care persoana vătămată nu introduce acţiunea
în anularea actului în termen de 60 de zile, suspendarea încetează
de drept şi fără nicio formalitate.
Pe de altă parte
dispozițiile art. 28 alin. 1 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului
administrativ stabilește faptul că (1) Dispoziţiile prezentei legi
se completează cu prevederile Codului civil şi cu cele ale Codului
de procedură civilă, în măsura în care nu sunt incompatibile cu
specificul raporturilor de putere dintre autorităţile publice, pe
de o parte, şi persoanele vătămate în drepturile sau interesele
lor legitime, pe de altă parte.
Totodată art. 278 din
Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală prevede că
(1) Introducerea contestaţiei pe calea administrativă de atac nu
suspendă executarea actului administrativ fiscal.
(2) Dispoziţiile
prezentului articol nu aduc atingere dreptului contestatorului de a
cere suspendarea executării actului administrativ fiscal, în
temeiul Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările
ulterioare. Instanţa competentă poate suspenda executarea, dacă se
depune o cauţiune, după cum urmează:
a) de 10%, dacă această
valoare este până la 10.000 lei;
b) de 1.000 lei plus 5%
pentru ceea ce depăşeşte 10.000 lei;
c) de 5.500 lei plus 1%
pentru ceea ce depăşeşte 100.000 lei;
d) de 14.500 lei plus
0,1% pentru ceea ce depăşeşte 1.000.000 lei.
(3) În cazul suspendării
executării actului administrativ fiscal, dispusă de instanţele de
judecată în baza prevederilor Legii nr. 554/2004, cu modificările
şi completările ulterioare, toate efectele actului administrativ
fiscal sunt suspendate până la încetarea acesteia şi obligaţiile
fiscale nu se înscriu în certificatul de atestare fiscală.
(4) Prin excepţie de la
prevederile art. 173, în cazul în care instanţa
judecătorească de contencios administrativ admite cererea
contribuabilului/plătitorului de suspendare a executării actului
administrativ fiscal potrivit prevederilor Legii nr. 554/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, nu se datorează
penalităţi de întârziere pe perioada suspendării. În cazul
creanţelor administrate de organul fiscal local, pe perioada
suspendării se datorează majorări de întârziere de 0,5% pe lună
sau fracţiune de lună, reprezentând echivalentul prejudiciului.
(5) Suspendarea
executării actului administrativ fiscal dispusă potrivit art. 14
din Legea nr. 554/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, încetează de drept şi fără nicio formalitate dacă
acţiunea în anularea actului administrativ fiscal nu a fost
introdusă în termen de 60 de zile de la data comunicării deciziei
de soluţionare a contestaţiei.
În aceste condiții,
din moment ce Legea nr. 554/2004 nu exclude, în materia judecării
cauzelor în contencios administrativ ce au ca obiect suspendarea
executării actelor administrative, aplicabilitatea dispozițiilor
din Codul de procedură civilă, referitoare la exonerarea pârâtului
de la plata cheltuielilor de judecată, prevăzute de art. 454 Cod de
procedură civilă, în spețele în care organele fiscale au
recunoscut prin întâmpinare la primul termen de judecată
pretenţiile reclamanților, în condițiile în care pretențiile
reclamanților privesc suspendarea executării actelor
administrativ-fiscale, se impune aplicarea acestor prevederi legale,
potrivit cărora ”pârâtul care a
recunoscut, la primul termen de judecată la care părţile sunt
legal citate, pretenţiile reclamantului, nu va putea fi obligat la
plata cheltuielilor de judecată, cu excepţia cazului în care,
prealabil pornirii procesului, a fost pus în întârziere de către
reclamant sau se afla de drept în întârziere”.
Nu poate fi primită
opinia exprimată de o parte a jurisprudenței potrivit căreia
dispozițiile art. 454 Cod de procedură civilă ar fi limitate doar
la litigiile care privesc fondul dreptului, deoarece legiuitorul nu
stabilește nicăieri în cuprinsul Codului de procedură civilă
faptul că, noțiunile juridice de pretenții și proces existente în
art. 454 Cod de procedură civilă, s-ar referi doar la procesele
care privesc o judecată pe fondul dreptului, și ar fi excluse
astfel litigiile care privesc suspendarea executării actelor
administrativ-fiscale.
În acest sens s-a
pronunțat într-un litigiu similar și Î.C.C.J în Decizia civilă
nr. 2130/08.05.2014 (www.scj.ro/1093/Detalii-jurisprudenta), care a
hotărât: Cum în materia contenciosului administrativ şi fiscal,
actul administrativ-fiscal este executoriu şi numai instanţa de
judecată poate suspenda executarea acestuia, prin intermediul
procedurii prevăzute la art.14 şi 15 din Legea nr.554/2004,
modificată şi completată, se constată că pârâtul nu se află
de drept în întârziere şi nici nu există posibilitatea punerii
în întârziere prealabil pornirii procesului.
Prin urmare,
dispoziţiile art.454 Noul Cod procedura civilă cu privire la
exonerarea pârâtului de plata cheltuielilor de judecată sunt
aplicabile, iar instanţa de fond, în mod eronat a admis cererea de
obligare a acestuia la suportarea taxei de timbru/ timbru judiciar,
precum şi a onorariului de avocat, suportate de reclamantă.
De altfel interpretare
propusă de acea parte a jurisprudenței vine în contradicție
vădită atât cu jurisprudența Î.C.C,J cât și cu cele 2
principii de drept ce privesc modalitatea de interpretare a legii,
respectiv:
a) unde legea nu
distinge, nici noi nu trebuie să distingem (ubi lex non distinguit,
nec nos distinguere debemus); prin interpretare nu se poate restrânge
aplicarea unui text care a fost formulat general; generalitatea
formulării duce la generalitatea aplicării.
b) excepțiile sunt de
strictă interpretare (exceptio est strictissimae interpretationis);
normele de exceptie trebuie să-și găsească o aplicație numai la
ipotezele la care se referă neputând fi extinse la alte cazuri. Pe
baza acestei reguli se rezolvă raportul dintre legea generală și
legea specială deoarece legea specială reprezintă excepția iar
legea generală regula, astfel încat legea specială derogă de la
legea generală (specialia generalibus derogant).
Comentarii
Trimiteți un comentariu