Legea nr. 112/2016 privind modificarea Codului fiscal
În
Monitorul Oficial al României nr. 408/30.05.2016 a fost publicată Legea nr.
112/2016 privind aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.41/2015 penru
modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru reglementarea
unor măsuri bugetare, prin care au fost aduse o serie de modificări în materia
impozitelor și taxelor locale, din care cele mai importante sunt, după cum
urmează:
1.
A fost introdusă, în art.456 alin. 1
lit. s, art. 464 alin. 1 lit. s si art. 469 alin. 1 lit.c din Legea nr.
227/2015 privind Codul fiscal, în
materia scutirii de la plata impozitului pe clădirea și terenul de la adresa de
domiciliu, respectiv pentru un mijloc de transport la alegere, și categoria impozabilă a persoanelor fizice
prevăzute la art. 1 din Ordonanța Guvernului nr. 105/1999, aprobată cu
modificări și completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările și
completările. Conform prevederilor art. 1 din OUG. nr. 105/1999, aprobată
cu modificări prin Legea nr.189/2000, Beneficiază
de prevederile prezentei ordonanţe persoana, cetăţean român, care în perioada
regimurilor instaurate cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie
1945 a avut de suferit persecuţii din motive etnice, după cum urmează:
a)
a fost deportată în ghetouri şi lagăre de concentrare din străinătate;
b)
a fost privată de libertate în locuri de detenţie sau în lagăre de
concentrare;
c)
a fost strămutată în altă localitate decât cea de domiciliu;
d)
a făcut parte din detaşamentele de muncă forţată;
e)
a fost supravieţuitoare a trenului morţii;
f)
este soţul sau soţia persoanei asasinate sau executate din motive
etnice, dacă ulterior nu s-a recăsătorit
2.
A fost inversată aidoma prevederii din vechiul Cod fiscal (Legea nr. 571/2003)
titularul obligației de declarare și de plată a taxei pentru serviciile de
reclamă și publicitate pe bază de contract, respectiv acesta nu mai este beneficiarul serviciilor de reclamă și publicitate,
ci taxa pentru servicii de reclamă și publicitate se declară și se plătește de
către prestatorul serviciului de reclamă și publicitate la bugetul local,
lunar, până în data de 10 a lunii următoare celei în care a intrat în vigoare
contractul de prestări de servicii de reclamă și publicitate (art. 477 alin. 7 din Legea nr. 227/2015
privind Codul fiscal).
Orice
persoană care beneficiază de servicii de reclamă și publicitate în România în
baza unui contract sau a unui alt fel de înțelegere încheiată cu altă persoană
datorează plata taxei prevăzute în prezentul articol, cu excepția serviciilor
de reclamă și publicitate realizate prin mijloacele de informare în masă scrise
și audiovizuale. Publicitatea realizată prin mijloace de informare în masă
scrise și audiovizuale, în sensul prezentului articol, corespunde activităților
agenților de publicitate potrivit Clasificării activităților din economia
națională - CAEN, cu modificările ulterioare, respectiv publicitatea realizată
prin ziare și alte tipărituri, precum și prin radio, televiziune și internet.
Taxa
pentru servicii de reclamă și publicitate, se plătește la bugetul local al
unității administrativ-teritoriale în raza căreia persoana prestează serviciile
de reclamă și publicitate. Taxa pentru servicii de reclamă și publicitate se
calculează prin aplicarea cotei taxei respective la valoarea serviciilor de
reclamă și publicitate.
Cota
taxei se stabilește de consiliul local, fiind cuprinsă între 1% și 3%. Valoarea
serviciilor de reclamă și publicitate cuprinde orice plată obținută sau care
urmează a fi obținută pentru serviciile de reclamă și publicitate, cu excepția
taxei pe valoarea adăugată.
3.
Modificările aduse Codului fiscal în materia impozitelor locale prin Legea nr.
112/2016 vor intra în vigoare la data de
02.06.2016.
Problema care se pune este referitoare la momentul de la care se va aplica scutirea de la plata impozitului pe clădirea și terenul de la adresa de domiciliu, respectiv pentru un mijloc de transport la alegere, la categoria impozabilă a persoanelor fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanța Guvernului nr. 105/1999, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările și completările.
În opinia noastră scutirea se va aplica cu 1 ianuarie 2016, deoarece pe de o parte Legea nr.112/2016 derogă în mod expres de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, potrivit cărora în cazul în care prin lege se introduc impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, se majorează cele existente, se elimină sau se reduc facilitățile existente, acestea vor intra în vigoare cu data de 1 ianuarie a fiecărui an și vor rămâne nemodificate cel puțin pe parcursul acelui an, iar pe de altă parte dispozițiile art. 495 lit. d) din Legea nr. 227/2015, coroborate cu pct. 21 alin. 1, pct.78 și pct. 102 din HG. nr.1/2016 privind Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, stabilesc faptul că pentru anul fiscal 2016 scutirile prevăzute în art.456, art. 464 si art. 469 se aplică cu data de 1 ianuarie 2016 dacă documentele justificative sunt emise până la data de 31 decembrie 2015 și sunt depuse la organele fiscale până la data de 31 martie 2016, cu excepția contribuabililor care sunt deja cuprinși în evidențele organelor fiscale.
Ori, categoria impozabilă a persoanelor fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanța Guvernului nr. 105/1999, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările și completările, era deja cuprinsă în evidențele organelor fiscale deoarece în baza vechiului cod fiscal (Legea nr. 571/2003 - art. 284) aceste persoane erau scutite de la aceste impozite. Practic prin Legea nr.112/2016 legiuitorul îndreaptă o lacună a dispozițiilor legale din noul cod fiscal (Legea nr.227/2015) generată de omisiunea de a prevedea expres că scutirea se aplică și acestor categorii de persoane fizice.
Problema care se pune este referitoare la momentul de la care se va aplica scutirea de la plata impozitului pe clădirea și terenul de la adresa de domiciliu, respectiv pentru un mijloc de transport la alegere, la categoria impozabilă a persoanelor fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanța Guvernului nr. 105/1999, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările și completările.
În opinia noastră scutirea se va aplica cu 1 ianuarie 2016, deoarece pe de o parte Legea nr.112/2016 derogă în mod expres de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, potrivit cărora în cazul în care prin lege se introduc impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, se majorează cele existente, se elimină sau se reduc facilitățile existente, acestea vor intra în vigoare cu data de 1 ianuarie a fiecărui an și vor rămâne nemodificate cel puțin pe parcursul acelui an, iar pe de altă parte dispozițiile art. 495 lit. d) din Legea nr. 227/2015, coroborate cu pct. 21 alin. 1, pct.78 și pct. 102 din HG. nr.1/2016 privind Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, stabilesc faptul că pentru anul fiscal 2016 scutirile prevăzute în art.456, art. 464 si art. 469 se aplică cu data de 1 ianuarie 2016 dacă documentele justificative sunt emise până la data de 31 decembrie 2015 și sunt depuse la organele fiscale până la data de 31 martie 2016, cu excepția contribuabililor care sunt deja cuprinși în evidențele organelor fiscale.
Ori, categoria impozabilă a persoanelor fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanța Guvernului nr. 105/1999, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările și completările, era deja cuprinsă în evidențele organelor fiscale deoarece în baza vechiului cod fiscal (Legea nr. 571/2003 - art. 284) aceste persoane erau scutite de la aceste impozite. Practic prin Legea nr.112/2016 legiuitorul îndreaptă o lacună a dispozițiilor legale din noul cod fiscal (Legea nr.227/2015) generată de omisiunea de a prevedea expres că scutirea se aplică și acestor categorii de persoane fizice.
Comentarii
Trimiteți un comentariu