Certificatul de atestare fiscală emis de organul fiscal local (Legea 207/2015)
Certificatul
de atestare fiscală este un document fiscal, care fără a deține natura juridică de act administrativ fiscal (art. 1 pct. 1 Legea 207/2015), se emite de organul fiscal
local, la solicitarea contribuabilului/plătitorului. Certificatul se
emite și la solicitarea autorităților publice în cazurile și în
condițiile prevăzute de reglementările legale în vigoare, precum
și la solicitarea notarului public, conform delegării date de către
contribuabil.
În
relațiile cu organul fiscal contribuabilul/plătitorul poate fi
reprezentat printr-un împuternicit. Conținutul și limitele
reprezentării sunt cele cuprinse în împuternicire sau stabilite de
lege, după caz.
Împuternicitul
este obligat să depună la organul fiscal actul de împuternicire,
în original sau în copie legalizată. Revocarea împuternicirii
operează față de organul fiscal de la data depunerii actului de
revocare, în original sau în copie legalizată.
În
cazul reprezentării contribuabilului/plătitorului în relația cu
organul fiscal prin avocat, forma și conținutul împuternicirii
sunt cele prevăzute de dispozițiile legale privind organizarea și
exercitarea profesiei de avocat.
Orice
persoană fizică sau juridică, poate solicita organelor fiscale
certificatul de atestare fiscală sau documente care să ateste
situația fiscală a unui contribuabil numai cu acordul scris al
contribuabilului în cauză.
Ori
de câte ori se dezbate succesiunea unei persoane fizice decedate,
notarul public are obligația de a solicita organului fiscal local,
certificatul de atestare fiscală pentru persoana fizică pentru care
se dezbate succesiunea.
Ori
de câte ori o instituție sau autoritate publică trebuie să
soluționeze o cerere a unei persoane fizice sau juridice, iar pentru
soluționarea cererii legislația specifică prevede prezentarea unui
certificat de atestare fiscală, a unei adeverințe de venit sau a
unui alt document cu privire la situația fiscală a persoanei în
cauză, instituția sau autoritatea publică are obligația să
solicite certificatul de atestare fiscală, adeverința de venit sau
documentul respectiv de la organul fiscal competent. în acest caz,
persoana fizică sau juridică nu mai are obligația depunerii
certificatului, adeverinței sau documentului.
În
acest caz certificatul de atestare fiscală poate fi emis și
transmis în formă electronică în baza unui protocol încheiat
între instituția/autoritatea publică și organul fiscal emitent al
acestuia, și este valabil și fără semnătura persoanelor
împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, și ștampila
organului emitent.
Certificatul
de atestare fiscală se eliberează pe baza datelor cuprinse în
evidența creanțelor fiscale a organului fiscal local și cuprinde
obligațiile fiscale restante și, după caz, obligațiile fiscale
scadente până în prima zi a lunii următoare depunerii cererii,
precum și alte creanțe bugetare (amenzi contravenționale, chirie,
redevență, etc.) individualizate în titluri executorii
(procese-verbale de constatare a contravenției necontestate cu
plângere contravențională, hotărâri judecătorești definitive
și executorii etc.) emise potrivit legii și existente în evidența
organului fiscal local în vederea recuperării.
Prin
obligații fiscale restante se înțelege obligații fiscale pentru
care s-a împlinit scadența sau termenul de plată și diferențele
de obligații fiscale principale și accesorii stabilite prin decizie
de impunere, chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de
plată.
Nu
sunt considerate obligații fiscale restante:
a)
obligațiile fiscale pentru care s-au acordat și sunt în derulare
înlesniri la plată, potrivit legii, dacă pentru acestea nu s-a
împlinit termenul de plată prevăzut în actul de acordare a
înlesnirii;
b)
obligațiile fiscale stabilite în acte administrative fiscale a
căror executare este suspendată în condițiile Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și
completările ulterioare;
c)
obligațiile fiscale cu termene de plată viitoare stabilite în
planul de reorganizare judiciară aprobat în condițiile legii.
Nu
se consideră că un contribuabil înregistrează obligații fiscale
restante în situația în care suma obligațiilor fiscale înscrise
în certificatul de atestare fiscală emis de organul fiscal, este
mai mică sau egală cu suma de rambursat/restituit. în certificatul
de atestare fiscală se face mențiune în acest sens.
Certificatul
de atestare fiscală se emite în termen de cel mult două zile
lucrătoare de la data solicitării, este valabil 30 de zile de la
data emiterii, și poate fi prezentat în original sau în copie
legalizată oricărui solicitant.
Pentru
înstrăinarea dreptului de proprietate asupra clădirilor,
terenurilor și a mijloacelor de transport, proprietarii bunurilor ce
se înstrăinează trebuie să prezinte certificate de atestare
fiscală prin care să se ateste achitarea tuturor obligațiilor de
plată datorate bugetului local al unității
administrativ-teritoriale în a cărei rază se află înregistrat
fiscal bunul ce se înstrăinează.
Actele
prin care se înstrăinează clădiri, terenuri, respectiv mijloace
de transport, în absența certificatului de atestare fiscală care
să ateste achitarea tuturor obligațiilor de plată datorate
bugetului local al unității administrativ-teritoriale în a cărei
rază se află înregistrat fiscal bunul ce se înstrăinează, sunt
nule de drept, cu excepția înstrăinărilor din cadrul procedurii
de executare silită, procedurii insolvenței și procedurilor de
lichidare.
Potrivit
prevederilor art. 344 din Legea nr.207/2015 eliberarea
certificatului de atestare fiscală nu este supusă taxelor
extrajudiciare de timbru.
Comentarii
Trimiteți un comentariu