OUG. Nr. 38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităților și instituțiilor publice
În Monitorul Oficial al României nr. 289/7.04.2020
a fost publicată Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă
electronică la nivelul autorităților și instituțiilor publice, prin care
au fost dispuse măsuri de recunoștere a efectelor juridice depline ale
documentelor electronice și a semnăturii electronice în activitatea
instituților publice, fie în relațiile cu persoanele fizice și juridice, fie cu
alte instituții și autorități publice, după cum urmează:
1. Actele emise în format electronic cu destinație de
comunicare externă (în relația cu alte instituții publice sau cu persoanele
fizice sau persoanele juridice) de către instituțiile publice vor fi semnate cu
semnătură electronică calificată și sunt asimilate înscrisurilor autentice.
Semnătura electronică calificată înseamnă o
semnătură electronică avansată care este creată de un dispozitiv de creare a
semnăturilor electronice calificat și care se bazează pe un certificat
calificat pentru semnăturile electronice (art. 3 pct. 12 din Regulamentul UE
910/2014 privind identificarea
electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața
internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE), iar „document electronic”
înseamnă orice conținut stocat în format electronic, în special sub formă de
text sau de înregistrare sonoră, vizuală sau audiovizuală;
2. Actele emise în format electronic
cu destinație de comunicare internă (doar în interiorul instituției publice) de
către instituțiile publice vor fi semnate cu tipul de semnătură electronică stabilit
de respectiva instituție publică;
3. Începând cu data de 7 aprilie
2020, autoritățile și instituțiile publice au obligația:
· Să primească de la
persoanele fizice și juridice a înscrisurilor semnate cu semnătură electronică. În cazul înscrisurilor semnate cu semnătură electronică
avansată și transmise instituției publice prin mecanisme de autentificare de
nivel substanțial sau ridicat, aceste înscrisuri sunt asimilate înscrisurilor
sub semnătură privată. Semnătură electronică avansată înseamnă o
semnătură electronică ce îndeplinește cerințele prevăzute la articolul 26 din din
Regulamentul UE 910/2014 (a) face trimitere exclusiv la
semnatar; (b) permite identificarea semnatarului; (c) este creată utilizând
date de creare a semnăturilor electronice pe care semnatarul le poate utiliza,
cu un nivel ridicat de încredere, exclusiv sub controlul său; și (d) este
legată de datele utilizate la semnare astfel încât orice modificare ulterioară
a datelor poate fi detectată;
· Să stabilească prin
emiterea de acte administrative în
termen de maxim 15 zile, respectiv până la data de 22.04.2020, a tipului de
semnătură electronică aplicabilă pentru utilizarea de către persoanele fizice
și juridice a unui serviciu disponibil online prestat de către aceste
autorități;
· Să pună la dispoziția persoanelor fizice sau juridice,
pentru primirea documentelor electronice, a portalurilor proprii sau utilizarea
portalurilor unor terți abilitați, iar în cazul de imposibilitate, să
utilizeze comunicarea prin poșta
electronică (e-mail);
· Să comunice
exclusiv în format electronic răspunsului către petenți la documentele
electronice primite prin poșta electronică sau pe portalul propriu, cu excepția
situației în care petentul solicită răspunsul emis pe document semnat olograf
și tipărit pe hârtie;
· Să publice pe
pagina de internet proprie informațiile privind modalitatea de primire a
documentelor electronice.
Comentarii
Trimiteți un comentariu