Valoarea impozabilă pentru clădirile deținute de persoanele juridice conform Legii 227/2015

 

Spre deosebire de vechiul cod fiscal, respectiv Legea nr.571/2003, unde se prevedea faptul că impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a clădirii, care era valoarea de intrare a clădirii în patrimoniu, înregistrată în contabilitatea proprietarului clădirii, Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal statuează în cuprinsul art. 460 alin. 5  faptul că pentru stabilirea impozitului pe clădiri, valoarea impozabilă a clădirilor aflate în proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datorează impozitul și poate fi:

 a) ultima valoare impozabilă înregistrată în evidențele organului fiscal;

 b) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării.

 În cazul în care contribuabilul depune la organul fiscal local o declarație la care anexează un raport de evaluare, valoarea impozabilă a clădirii este considerată a fi cea care rezultă din raportul de evaluare, chiar și în situația în care clădirea a fost finalizată sau dobândită în ultimii 3 ani anteriori anului de referință. (pct. 38 din HG. nr. 1/2016)

 Rapoartele de evaluare se întocmesc de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării și reflectă valoarea clădirii la data de 31 decembrie a anului anterior anului de referință și nu se înregistrează în evidențele contabile. Rapoartele de evaluare se depun în copie, la organul fiscal local, ca anexă la declarația contribuabilului, până la primul termen de plată din anul de referință, respectiv 31 martie. (pct. 39 alin. 2 din HG. nr. 1/2016)

Punctul 11 lit. c) din Titlul IX al HG. nr. 1/2016 definește noțiunea de an de referință ca fiind anul pentru care se datorează un impozit sau o taxă, potrivit titlului IX din Codul fiscal.

 În situația în care o persoană juridică depune la organul fiscal raportul de evaluare după termenul limită, respectiv primul termen de plată din anul de referință, valoarea din raport nu mai poate fi considerată drept o valoarea impozabilă ce poate fi luată în considerare de organul fiscal pentru anul de referință, dar nici pentru stabilirea impozitului pentru anii viitori. Explicația acestei susțineri rezidă din chiar cuprinsul art. 460 alin. 5 teza finală din Legea nr. 227/2015 și din pct. 39 alin. 1 din HG. nr. 1/2016. În ambele prevederi legale legiuitorul pretinde ca respectivul raport de evaluare să reflecte valoarea impozabilă a clădirii la data de 31 decembrie a anului anterior anului de referință.

Prin urmare, un raport de evaluare care reflectă valoarea impozabilă a unei clădiri la data de 31.12.2019, depus la organul fiscal după primul termen de plată din anul de referință 2020, nu poate fi luat în considerare pentru stabilirea impozitului nici pentru anul de referință 2020, deoarece este depășit termenul legal de depunere, însă nici pentru anul fiscal 2021, deoarece acest raport nu reflectă valoarea clădirii la data de 31 decembrie 2020,  anul anterior anului de referință 2021.

 c) valoarea finală a lucrărilor de construcții, în cazul clădirilor noi, construite în cursul anului fiscal anterior. În termen de 15 zile de la data finalizării lucrărilor de construcție, dar nu mai târziu de 15 zile de la data la care expiră autorizația respectivă, persoana care a obținut autorizația trebuie să depună o declarație privind valoarea lucrărilor de construcție la compartimentul de specialitate al autorității administrației publice locale. 

Structurile de specialitate cu atribuții în domeniul urbanismului, amenajării teritoriului și autorizării executării lucrărilor de construcții din aparatul de specialitate al autorităților administrației publice locale întocmesc în maxim 15 zile de la data finalizării lucrărilor de construire sau de la data expirării valabilității autorizației de construire procesul-verbal de recepție finală sau de stadiu al lucrărilor care servesc la înregistrarea în evidențele fiscale, în registrele agricole sau în orice alte evidențe cadastrale, după caz, precum și la determinarea impozitului pe clădiri.

În cazul unei clădiri executate fără autorizație de construire și nedeclarate de deținătorul acesteia, organul fiscal local poate înregistra clădirea în evidențe, în vederea impunerii, pe baza procesului-verbal de constatare întocmit de structurile de specialitate.

 Noțiunea situația finală corespunde procesului-verbal de recepție.

 d) valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în cursul anului fiscal anterior. În cazul în care valoarea clădirii nu se evidențiază distinct în actele prin care se dobândește/înstrăinează dreptul de proprietate, impozitul pe clădiri se va stabili la valoarea totală din actul respectiv. De exemplu, în cazul unui contract de vânzare-cumpărare a unei clădiri și a unui teren, în sumă totală de 500.000 lei, în care nu este identificată distinct valoarea clădirii, impozitul pe clădiri se va calcula asupra valorii de 500.000 lei. (pct. 53 HG. nr.1/2016)

 e) În cazul clădirilor care sunt finanțate în baza unui contract de leasing financiar, valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării;

 Prin urmare în lumina noii reglementări fiscale valoarea impozabilă a unei clădiri nu mai are vreo legătură cu valoarea de inventar a clădirii înregistrată în contabilitatea proprietarului, ci de regulă fie cu valoarea de achiziție menționată în actul de dobândire sau fie cu valoarea de la 31 decembrie a anului fiscal anterior stabilită de un evaluator autorizat într-un raport de evaluare depus de contribuabil la organul fiscal până la termenul de decădere de 31 martie a anului fiscal în curs. Nedepunerea raportului de evaluare la organul fiscal până la primul termen de plată va atrage ineficiența fiscală a acestui document pentru calcularea impozitului și va determina calculul impozitului pe clădire prin raportare doar la ultima valoare impozabilă înregistrată în evidențele organului fiscal.

 Valoarea impozabilă a clădirii se actualizează o dată la 3 ani pe baza unui raport de evaluare a clădirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referință, cu excepția clădirilor care aparțin persoanelor față de care a fost pronunțată o hotărâre definitivă de declanșare a procedurii falimentului.

 Deși dispozițiile art. 460 alin. 5 lit. c) și d) din Legea nr. 227/2015 prevăd faptul că valoarea impozabilă în cazul unei clădiri construite în cursul anului fiscal anterior este valoarea finală a lucrărilor de construcții, iar valoarea impozabilă  în cazul clădirilor dobândite în cursul anului fiscal anterior este valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, totuși în cazul clădirilor nerezidențiale pct. 38 din Titlul IX al HG. nr.1/2016 stabilește o excepție în sensul că  pentru stabilirea impozitului pe clădiri conform art. 460 alin. (2) și (3) din Codul fiscal, în cazul în care contribuabilul depune la organul fiscal local o declarație la care anexează un raport de evaluare, valoarea impozabilă a clădirii este considerată a fi cea care rezultă din raportul de evaluare, chiar și în situația în care clădirea a fost finalizată sau dobândită în ultimii 3 ani anteriori anului de referință.

 Per a contrario, conform art. 460 alin. 1, alin. 5 lit. c) și d) din Legea nr. 227/2015,  în cazul unei clădiri cu destinație rezidențială construite în cursul anului fiscal anterior sau dobândită prin act de transfer al dreptului de proprietate în cursul anului fiscal anterior anului de referință, valoarea impozabilă a clădirii nu poate fi considerată cea rezultată dintr-un raport de evaluare.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Plata impozitului auto în cazul schimbării domiciliului fiscal

Prescripția dreptului de a stabili obligații fiscale și de a cere executarea silită a creanțelor fiscale 2017-2023

De ce nu se datorează impozit pentru mijloacele de transport cu numere roșii achiziționate din străinătate