Scutirea de la plata impozitului asupra mijloacelor de transport

 

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal reglementează în cuprinsul prevederilor art. 469 două categorii de scutire de la plata impozitului asupra mijloacelor de transport, respectiv scutirea directă prin efectul legii, și scutirea indirectă prin efectul legii și al hotărârii de consiliu local.

 Cazurile de scutirea directă prin efectul legii sunt cele prevăzute de aliniatul 1 al art. 469 Cod fiscal, respectiv 1) Nu se datorează impozitul pe mijloacele de transport pentru:

 a) mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război, văduvelor de război sau văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului;  Scutirea  se acordă integral pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului, aflat în proprietatea veteranilor de război, văduvelor de război sau văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război, deținute în comun cu soțul sau soția. În situația în care o cotă-parte din dreptul de proprietate asupra mijlocului de transport aparține unor terți, scutirea nu se acordă pentru cota-parte deținută de acești terți.

 b) mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat și a persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate, respectiv a reprezentanților legali, pe perioada în care au în îngrijire, supraveghere și întreținere persoane cu handicap grav sau accentuat și persoane încadrate în gradul I de invaliditate, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului; Scutirea  se acordă integral pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului, aflat în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat și a persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate, respectiv a reprezentanților legali, deținute în comun cu soțul sau soția. În situația în care o cotă-parte din dreptul de proprietate asupra mijlocului de transport aparține unor terți, scutirea nu se acordă pentru cota-parte deținută de acești terți.

 c) mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 şi 5 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, şi a persoanelor fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările şi completările ulterioare, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului; scutirea rămâne valabilă şi în cazul transferului proprietăţii către copiii acestor categorii de beneficiari; Scutirea  se acordă integral pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului, aflat în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 şi 5 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, şi a persoanelor fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv a copiii acestor categorii de beneficiari, deținute în comun cu soțul sau soția. În situația în care o cotă-parte din dreptul de proprietate asupra mijlocului de transport aparține unor terți, scutirea nu se acordă pentru cota-parte deținută de acești terți.

 d) mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) și art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificările și completările ulterioare, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului; Scutirea  se acordă  în acest caz pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului, aflat în proprietatea sau coproprietatea  persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) și art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, corespunzător cotei-părți din dreptul de proprietate asupra respectivului mijloc de transport.  În situația în care o cotă-parte din dreptul de proprietate asupra mijlocului de transport aparține unor terți sau soțului/soției, scutirea nu se acordă pentru cota-parte deținută de acești terți sau de soț/soție.

 e) navele fluviale de pasageri, bărcile și luntrele folosite pentru transportul persoanelor fizice cu domiciliul în Delta Dunării, Insula Mare a Brăilei și Insula Balta Ialomiței; Intră sub incidența prevederilor art. 469 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal navele fluviale de pasageri, bărcile și luntrele folosite pentru transportul persoanelor fizice, aflate în proprietatea atât a persoanelor fizice, cât și a persoanelor juridice cu domiciliul în unitățile administrativ-teritoriale din Delta Dunării, Insula Mare a Brăilei și Insula Balta Ialomiței. Unitățile administrativ-teritoriale se stabilesc prin ordine ale prefecților județelor respective.

 f) mijloacele de transport ale instituțiilor publice; Conform art. 2 alin. 1 pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice instituții publice - denumire generică ce include Parlamentul, Administrația Prezidențială, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administrației publice, alte autorități publice, instituțiile publice autonome, precum și instituțiile din subordinea/coordonarea acestora, finanțate din bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2),  iar potrivit art. 2 alin. 1 pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, instituții publice locale - denumirea generică, incluzând comunele, orașele, municipiile, sectoarele municipiului București, județele, municipiul București, instituțiile și serviciile publice din subordinea acestora, cu personalitate juridică, indiferent de modul de finanțare a activității acestora.

 g) mijloacele de transport ale persoanelor juridice, care sunt utilizate pentru servicii de transport public de pasageri în regim urban sau suburban, inclusiv transportul de pasageri în afara unei localități, dacă tariful de transport este stabilit în condiții de transport public; Intră sub incidența prevederilor art. 469 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal operatorii de transport public local de călători a căror activitate este reglementată prin Legea serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificările și completările ulterioare. Transportul local și județean de persoane poate fi serviciul public de transport așa cum acesta este definit de Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 și nr. 1.107/70 ale Consiliului, cu modificările și completările ulterioare.

 Este considerat serviciu public de transport local și județean de persoane prin curse regulate serviciul public de transport care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:

·         se efectuează de către un operator de transport rutier, astfel cum acesta este definit și licențiat conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2014, cu modificările și completările ulterioare, sau de către un transportator autorizat, așa cum acesta este definit și autorizat conform prevederilor prezentei legi;

·         se efectuează pe raza administrativ-teritorială a unei localități sau, după caz, a unităților administrativ-teritoriale membre ale asociației de dezvoltare intercomunitară ori ale altor forme de asociere între unitățile administrativ-teritoriale sau numai între localitățile unui județ, fără a depăși limitele administrativ-teritoriale ale acesteia/acestuia, cu excepția liniilor de ieșire sau altor elemente auxiliare activității respective care intră pe teritoriul localității învecinate. În cazul în care traseul transportului pe șină depășește limita localității, acesta va fi considerat serviciul public de transport local;

·         se execută pe rute și cu programe de circulație prestabilite de către consiliul local, consiliul județean, Consiliul General al Municipiului București sau de adunarea generală a asociației de dezvoltare intercomunitară ori a altor forme de asociere între unitățile administrativ-teritoriale;

·         se efectuează de către operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat cu mijloace de transport în comun, respectiv cu autobuze, troleibuze, tramvaie sau metrou, deținute în proprietate sau în baza unui contract de leasing de acesta sau de către unitatea administrativ-teritorială sau, după caz, de către unitățile administrativ-teritoriale membre ale asociației de dezvoltare intercomunitară înmatriculate sau înregistrate ori ale altor forme de asociere între unitățile administrativ-teritoriale, după caz, în județul sau localitatea respectivă;

·         persoanele transportate sunt îmbarcate sau debarcate în puncte fixe prestabilite, denumite stații sau autogări, după caz;

·         pentru efectuarea serviciului, operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat percepe de la persoanele transportate un tarif de transport pe bază de legitimații de călătorie individuale eliberate anticipat, al căror regim este stabilit de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările ulterioare;

·         autoritățile locale competente exercită competențe exclusive cu privire la acordarea licențelor de traseu operatorilor care prestează transportul rutier de călători cu autobuze în aria teritorială de competență a acestora și de reglementare la nivel local a serviciilor publice de transport călători;

·         autoritatea administrației publice locale impune sau contractează obligații de serviciu public și poate acorda, în schimbul îndeplinirii acestora, drepturi exclusive și/sau compensații de orice natură;

Potrivit art. 3 pct. 26 din OG. nr. 27/2011 privind transporturile  rutiere, ocupația de operator de transport rutier de persoane - potrivit definiției din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, "activitatea oricărei întreprinderi care efectuează, cu ajutorul unor autovehicule construite și echipate astfel încât să fie potrivite pentru transportul a mai mult de nouă persoane, inclusiv conducătorul auto, și destinate acestui scop, servicii de transport de persoane pentru public sau pentru anumite categorii de utilizatori, contra cost, plătite de către persoana transportată sau de către organizatorul transportului". Din această definiție rezultă că persoanele juridice- firme de taxi- nu se încadrează în cazul de scutire prevăzut de art. 469 alin. 1 lit. g Cod Fiscal.

 h) vehiculele istorice definite conform prevederilor legale în vigoare;  Potrivit art. 3 pct. 50 din OG. nr. 27/2011 privind transporturile  rutiere,  vehicule istorice - vehicule în cazul cărora perioada trecută de la încetarea fabricației acestora, pentru care s-a utilizat același tip de caroserie și același tip de motor, este de cel puțin 30 de ani, acestea fiind originale, restaurate sau reconstruite, pentru care deținătorii au obținut un atestat de vehicul istoric emis de organisme agreate conform reglementărilor în vigoare.

 i) mijloacele de transport folosite exclusiv pentru transportul stupilor în pastoral; Conform art. 5 din Legea nr. 383/2013 a apiculturii n) stupărit pastoral/transhumanță - sistem de întreținere și exploatare a familiilor de albine care include deplasarea acestora, pe vetre temporare, pentru valorificarea unor culesuri sau pentru polenizare dirijată

 j) mijloacele de transport folosite exclusiv pentru intervenții în situații de urgență;

k) mijloacele de transport ale instituțiilor sau unităților care funcționează sub coordonarea Ministerului Educației și Cercetării Științifice sau a Ministerului Tineretului și Sportului;

 l) mijloacele de transport ale fundațiilor înființate prin testament constituite conform legii, cu scopul de a întreține, dezvolta și ajuta instituții de cultură națională, precum și de a susține acțiuni cu caracter umanitar, social și cultural;

 m) mijloacele de transport ale organizațiilor care au ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale în unități specializate care asigură găzduire, îngrijire socială și medicală, asistență, ocrotire, activități de recuperare, reabilitare și reinserție socială pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum și pentru alte persoane aflate în dificultate, în condițiile legii;

n) autovehiculele acționate electric; autovehicul electric- orice autoturism, autoutilitară ușoară, autospecială/autospecializată ușoară sau cvadriciclu, propulsat/propulsată de un motor electric cu energie furnizată de baterii reîncărcabile, alimentate de o sursă externă de energie electrică, clasificat ca vehicul cu emisii poluante zero NEDC.

 o) autovehiculele second-hand înregistrate ca stoc de marfă și care nu sunt utilizate în folosul propriu al operatorului economic, comerciant auto sau societate de leasing; Pentru aplicarea prevederilor art. 469 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal, operatorii economici, comercianți auto sau societăți de leasing care au mijloace de transport înregistrate ca stoc de marfă prezintă, după caz, următoarele:

·         proces-verbal de reintrare în posesie a vehiculului înscris ca marfă pe stoc - în copie;

·         declarație de inventar;

·         extras din situațiile financiare care dovedesc înscrierea pe stoc;

·         dovada radierii din circulația pe drumurile publice;

·         o cerere de scoatere din evidențele fiscale;

·   copie a actului de înstrăinare-dobândire către un operator economic care are ca obiect de activitate reciclarea/vânzarea pieselor rezultate din dezmembrarea mijlocului de transport și/sau a oricărui alt act doveditor al recunoașterii daunei totale de către asigurător sau al transferului de proprietate, spre exemplu factura de valorificare a vehiculului avariat către un operator specializat în dezmembrarea și reciclarea vehiculelor, în cazul mijlocului de transport declarat daună totală.

 p) mijloacele de transport deținute de către organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale. Organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale funcționează potrivit prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare.

 Scutirea directă de la plata impozitului pe mijloacele de transport se aplică începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor celui în care contribuabilii prezintă organelor fiscale ale administrației publice locale documentele prin care atestă situațiile prevăzute de lege, cu excepția celei stabilită conform alin. (1) lit. b) al art. 469 din Codul fiscal (mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat și a persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate, respectiv a reprezentanților legali, pe perioada în care au în îngrijire, supraveghere și întreținere persoane cu handicap grav sau accentuat și persoane încadrate în gradul I de invaliditate, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului), când scutirea  se aplică începând cu data de 1 a lunii următoare celei în care persoana depune documentele justificative.

 Cazul de  scutire indirectă prin efectul legii și al hotărârii de consiliu local este cel prevăzut de aliniatul 2 al art. 469 Cod fiscal, respectiv  Consiliile locale pot hotărî să acorde scutirea sau reducerea impozitului pe mijloacele de transport agricole utilizate efectiv în domeniul agricol. Mijloacele de transport agricole sunt tractoarele agricole și remorcile agricole (Ordinul nr. 211/2003 și  REGLEMENTĂRI din 11 februarie 2003 privind condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România. Scutirea sau reducerea de la plata impozitului pe mijloacele de transport agricole utilizate efectiv în domeniul agricol, stabilită prin hotărâre de consiliu local, se aplică începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care persoana depune documentele justificative.

Impozitul pe mijloacele de transport se reduce cu 50% pentru persoanele fizice care domiciliază în localitățile precizate în:a) Hotărârea Guvernului nr. 323/1996 privind aprobarea Programului special pentru sprijinirea dezvoltării economico-sociale a unor localități din Munții Apuseni, cu modificările ulterioare; b) Hotărârea Guvernului nr. 395/1996 pentru aprobarea Programului special privind unele măsuri și acțiuni pentru sprijinirea dezvoltării economico-sociale a județului Tulcea și a Rezervației Biosferei "Delta Dunării", cu modificările ulterioare.

În situația în care contribuabilul deține documente justificative emise până la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior și care sunt depuse la compartimentele de specialitate ale autorităților publice locale, până la data de 31 martie, inclusiv,  atât scutirea directă cât și cea indirectă, respectiv  reducerea de la plata impozitului pe mijloacele de transport prevăzute la art. 469 Cod fiscal se aplică începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal în curs. (art. 487 indice 1 Cod fiscal).

 Per a contrario, în situația în care contribuabilul deține documente justificative emise până la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior și care sunt depuse la compartimentele de specialitate ale autorităților publice locale, după  data de 31 martie, inclusiv,  atât scutirea directă cât și cea indirectă, respectiv  reducerea de la plata impozitului pe mijloacele de transport prevăzute la art. 469 Cod fiscal se aplică începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor.

Comentarii

  1. Bună seara,
    Mijloacele de transport care sunt înscrise de către PJ în contabilitate în cont 371 stoc marfa cum se scutesc de la plata impozitului?
    Conform legii 296/2020 ele trebuie scoase din evidenta drpciv de pe numele foștilor proprietari, dar în lege se specifica doar persoanele fizice.
    Dacă o PJ dobândește o masina de la alta persoana PJ nu trebuie sa o radieze din drpciv de pe numele fostului proprietar pentru a putea face scutirea?
    Pentru scutire trebuie sa depună obligatoriu pana la primul termen de plata dovada ca este în contabilitate în cont 371 stoc marfa și radiere de la drpciv din circulație?
    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pentru aplicarea scutirii trebuie sa depuna pana 31 martie a anului fiscal cererea de scutire insotita de dovada inscrierii mijloacelor de transport in contabilitate ca stoc de marfa si dovada faptului ca acestea nu sunt inmatriculate in circulatie in Romania.

      Ștergere
    2. Ok,
      Deci dacă nu se depune pana la primul termen de plata intra în vigoare cu 01.01.2022.
      Îmi puteți spune ce legi se aplica pentru aceasta speță
      Mutumesc

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Plata impozitului auto în cazul schimbării domiciliului fiscal

Prescripția dreptului de a stabili obligații fiscale și de a cere executarea silită a creanțelor fiscale 2017-2023

De ce nu se datorează impozit pentru mijloacele de transport cu numere roșii achiziționate din străinătate