Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
reglementează în cuprinsul prevederilor art. 469 două categorii de scutire de
la plata impozitului asupra mijloacelor de transport, respectiv scutirea directă
prin efectul legii, și scutirea indirectă prin efectul legii și al hotărârii de
consiliu local.
Cazurile de scutirea directă prin efectul legii sunt cele prevăzute de aliniatul 1 al art. 469
Cod fiscal, respectiv 1) Nu se datorează
impozitul pe mijloacele de transport pentru:
a) mijloacele de transport aflate
în proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război, văduvelor de război
sau văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război, pentru un singur mijloc
de transport, la alegerea contribuabilului; Scutirea se acordă integral pentru un singur mijloc de
transport, la alegerea contribuabilului, aflat în proprietatea veteranilor de
război, văduvelor de război sau văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de
război, deținute în comun cu soțul sau soția. În situația în care o cotă-parte
din dreptul de proprietate asupra mijlocului de transport aparține unor terți,
scutirea nu se acordă pentru cota-parte deținută de acești terți.
b) mijloacele de transport aflate
în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat
și a persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate, respectiv a reprezentanților
legali, pe perioada în care au în îngrijire, supraveghere și întreținere
persoane cu handicap grav sau accentuat și persoane încadrate în gradul I de
invaliditate, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea
contribuabilului; Scutirea
se acordă integral pentru un singur
mijloc de transport, la alegerea contribuabilului, aflat în proprietatea sau
coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat și a persoanelor
încadrate în gradul I de invaliditate, respectiv a reprezentanților legali, deținute
în comun cu soțul sau soția. În situația în care o cotă-parte din dreptul de
proprietate asupra mijlocului de transport aparține unor terți, scutirea nu se
acordă pentru cota-parte deținută de acești terți.
c) mijloacele de transport aflate
în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 şi 5 din
Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi completările
ulterioare, şi a persoanelor fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanţa
Guvernului nr. 105/1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
189/2000, cu modificările şi completările ulterioare, pentru un singur mijloc
de transport, la alegerea contribuabilului; scutirea rămâne valabilă şi în
cazul transferului proprietăţii către copiii acestor categorii de beneficiari; Scutirea se acordă integral pentru un singur mijloc de
transport, la alegerea contribuabilului, aflat în proprietatea sau
coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 şi 5 din Decretul-lege nr.
118/1990, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, şi a
persoanelor fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările
şi completările ulterioare, respectiv a copiii acestor categorii de beneficiari,
deținute în comun cu soțul sau soția. În situația în care o cotă-parte din
dreptul de proprietate asupra mijlocului de transport aparține unor terți,
scutirea nu se acordă pentru cota-parte deținută de acești terți.
d) mijloacele de transport aflate
în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1)
lit. b) și art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificările și
completările ulterioare, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea
contribuabilului; Scutirea
se acordă în acest caz pentru un singur mijloc de
transport, la alegerea contribuabilului, aflat în proprietatea sau
coproprietatea persoanelor prevăzute la
art. 3 alin. (1) lit. b) și art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004,
corespunzător cotei-părți din dreptul de proprietate asupra respectivului
mijloc de transport. În situația în care
o cotă-parte din dreptul de proprietate asupra mijlocului de transport aparține
unor terți sau soțului/soției, scutirea nu se acordă pentru cota-parte deținută
de acești terți sau de soț/soție.
e) navele fluviale de pasageri,
bărcile și luntrele folosite pentru transportul persoanelor fizice cu
domiciliul în Delta Dunării, Insula Mare a Brăilei și Insula Balta Ialomiței; Intră
sub incidența prevederilor art. 469 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal navele fluviale
de pasageri, bărcile și luntrele folosite pentru transportul persoanelor
fizice, aflate în proprietatea atât a persoanelor fizice, cât și a persoanelor
juridice cu domiciliul în unitățile administrativ-teritoriale din Delta
Dunării, Insula Mare a Brăilei și Insula Balta Ialomiței. Unitățile
administrativ-teritoriale se stabilesc prin ordine ale prefecților județelor
respective.
f) mijloacele de transport ale
instituțiilor publice; Conform art. 2 alin. 1 pct. 30 din Legea
nr. 500/2002 privind finanțele publice instituții publice - denumire
generică ce include Parlamentul, Administrația Prezidențială, ministerele,
celelalte organe de specialitate ale administrației publice, alte autorități
publice, instituțiile publice autonome, precum și instituțiile din
subordinea/coordonarea acestora, finanțate din bugetele prevăzute la art.
1 alin. (2), iar potrivit art. 2 alin. 1 pct. 39 din Legea
nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, instituții publice locale - denumirea generică,
incluzând comunele, orașele, municipiile, sectoarele municipiului București,
județele, municipiul București, instituțiile și serviciile publice din
subordinea acestora, cu personalitate juridică, indiferent de modul de
finanțare a activității acestora.
g) mijloacele de transport ale
persoanelor juridice, care sunt utilizate pentru servicii de transport public
de pasageri în regim urban sau suburban, inclusiv transportul de pasageri în
afara unei localități, dacă tariful de transport este stabilit în condiții de
transport public; Intră sub incidența prevederilor art. 469 alin.
(1) lit. g) din Codul fiscal operatorii de transport public local de călători a
căror activitate este reglementată prin Legea serviciilor publice de transport
persoane în unitățile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificările și
completările ulterioare. Transportul local și județean
de persoane poate fi serviciul public de transport așa cum acesta este definit
de Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului
din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și
rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 și nr.
1.107/70 ale Consiliului, cu modificările și completările ulterioare.
Este considerat serviciu public de
transport local și județean de persoane prin curse regulate serviciul public de
transport care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:
·
se efectuează de către un operator de transport rutier, astfel cum acesta
este definit și licențiat conform prevederilor Ordonanței
Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobată
cu modificări și completări prin Legea nr.
109/2014, cu modificările și completările ulterioare, sau de către
un transportator autorizat, așa cum acesta este definit și autorizat conform
prevederilor prezentei legi;
·
se efectuează pe raza administrativ-teritorială a unei localități sau,
după caz, a unităților administrativ-teritoriale membre ale asociației de
dezvoltare intercomunitară ori ale altor forme de asociere între unitățile
administrativ-teritoriale sau numai între localitățile unui județ, fără a
depăși limitele administrativ-teritoriale ale acesteia/acestuia, cu excepția
liniilor de ieșire sau altor elemente auxiliare activității respective care
intră pe teritoriul localității învecinate. În cazul în care traseul
transportului pe șină depășește limita localității, acesta va fi considerat
serviciul public de transport local;
·
se execută pe rute și cu programe de circulație prestabilite de către
consiliul local, consiliul județean, Consiliul General al Municipiului
București sau de adunarea generală a asociației de dezvoltare intercomunitară
ori a altor forme de asociere între unitățile administrativ-teritoriale;
·
se efectuează de către operatorul de transport rutier sau transportatorul
autorizat cu mijloace de transport în comun, respectiv cu autobuze, troleibuze,
tramvaie sau metrou, deținute în proprietate sau în baza unui contract de
leasing de acesta sau de către unitatea administrativ-teritorială sau, după
caz, de către unitățile administrativ-teritoriale membre ale asociației de
dezvoltare intercomunitară înmatriculate sau înregistrate ori ale altor forme
de asociere între unitățile administrativ-teritoriale, după caz, în județul sau
localitatea respectivă;
·
persoanele transportate sunt îmbarcate sau debarcate în puncte fixe
prestabilite, denumite stații sau autogări, după caz;
·
pentru efectuarea serviciului, operatorul de transport rutier sau transportatorul
autorizat percepe de la persoanele transportate un tarif de transport pe bază
de legitimații de călătorie individuale eliberate anticipat, al căror regim
este stabilit de Ordonanța de
urgență a Guvernului nr. 109/2005, aprobată cu modificări și
completări prin Legea nr.
102/2006, cu modificările ulterioare;
·
autoritățile locale competente exercită competențe exclusive cu privire
la acordarea licențelor de traseu operatorilor care prestează transportul
rutier de călători cu autobuze în aria teritorială de competență a acestora și
de reglementare la nivel local a serviciilor publice de transport călători;
·
autoritatea administrației publice locale impune sau contractează
obligații de serviciu public și poate acorda, în schimbul îndeplinirii
acestora, drepturi exclusive și/sau compensații de orice natură;
Potrivit art. 3 pct. 26 din OG. nr. 27/2011
privind transporturile rutiere, ocupația
de operator de transport rutier de persoane - potrivit definiției din
Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, "activitatea
oricărei întreprinderi care efectuează, cu ajutorul unor autovehicule
construite și echipate astfel încât să fie potrivite pentru transportul a
mai mult de nouă persoane, inclusiv conducătorul auto, și destinate acestui
scop, servicii de transport de persoane pentru public sau pentru anumite
categorii de utilizatori, contra cost, plătite de către persoana transportată
sau de către organizatorul transportului". Din această definiție
rezultă că persoanele juridice- firme de taxi- nu se încadrează în cazul de
scutire prevăzut de art. 469 alin. 1 lit. g Cod Fiscal.
h) vehiculele istorice definite
conform prevederilor legale în vigoare; Potrivit art. 3 pct. 50 din
OG. nr. 27/2011 privind transporturile
rutiere, vehicule istorice - vehicule în cazul cărora perioada trecută de la
încetarea fabricației acestora, pentru care s-a utilizat același tip de
caroserie și același tip de motor, este de cel puțin 30 de ani, acestea fiind
originale, restaurate sau reconstruite, pentru care deținătorii au obținut un
atestat de vehicul istoric emis de organisme agreate conform reglementărilor în
vigoare.
i) mijloacele de transport
folosite exclusiv pentru transportul stupilor în pastoral; Conform art. 5 din Legea nr. 383/2013 a
apiculturii n) stupărit pastoral/transhumanță - sistem
de întreținere și exploatare a familiilor de albine care include deplasarea
acestora, pe vetre temporare, pentru valorificarea unor culesuri sau pentru
polenizare dirijată
j) mijloacele de transport
folosite exclusiv pentru intervenții în situații de urgență;
k) mijloacele de transport ale
instituțiilor sau unităților care funcționează sub coordonarea Ministerului
Educației și Cercetării Științifice sau a Ministerului Tineretului și
Sportului;
l) mijloacele de transport ale
fundațiilor înființate prin testament constituite conform legii, cu scopul de a
întreține, dezvolta și ajuta instituții de cultură națională, precum și de a
susține acțiuni cu caracter umanitar, social și cultural;
m) mijloacele de transport ale
organizațiilor care au ca unică activitate acordarea gratuită de servicii
sociale în unități specializate care asigură găzduire, îngrijire socială și
medicală, asistență, ocrotire, activități de recuperare, reabilitare și reinserție
socială pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum
și pentru alte persoane aflate în dificultate, în condițiile legii;
n) autovehiculele acționate
electric; autovehicul electric- orice autoturism, autoutilitară ușoară, autospecială/autospecializată
ușoară sau cvadriciclu, propulsat/propulsată de un motor electric cu energie
furnizată de baterii reîncărcabile, alimentate de o sursă externă de energie
electrică, clasificat ca vehicul cu emisii poluante zero NEDC.
o) autovehiculele second-hand
înregistrate ca stoc de marfă și care nu sunt utilizate în folosul propriu al
operatorului economic, comerciant auto sau societate de leasing; Pentru aplicarea prevederilor art. 469 alin. (1)
lit. o) din Codul fiscal, operatorii economici, comercianți auto sau societăți
de leasing care au mijloace de transport înregistrate ca stoc de marfă
prezintă, după caz, următoarele:
·
proces-verbal de reintrare în posesie a vehiculului înscris ca marfă pe
stoc - în copie;
·
declarație de inventar;
·
extras din situațiile financiare care dovedesc înscrierea pe stoc;
·
dovada radierii din circulația pe drumurile publice;
·
o cerere de scoatere din evidențele fiscale;
· copie a actului de înstrăinare-dobândire către un operator economic care
are ca obiect de activitate reciclarea/vânzarea pieselor rezultate din
dezmembrarea mijlocului de transport și/sau a oricărui alt act doveditor al
recunoașterii daunei totale de către asigurător sau al transferului de
proprietate, spre exemplu factura de valorificare a vehiculului avariat către
un operator specializat în dezmembrarea și reciclarea vehiculelor, în cazul
mijlocului de transport declarat daună totală.
p) mijloacele de transport
deținute de către organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale. Organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale funcționează
potrivit prevederilor Ordonanței
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații,
aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.
246/2005, cu modificările și completările ulterioare.
Scutirea directă de la plata impozitului pe
mijloacele de transport se aplică începând cu data de 1 ianuarie a anului
fiscal următor celui în care contribuabilii prezintă organelor fiscale ale
administrației publice locale documentele prin care atestă situațiile prevăzute
de lege, cu excepția celei stabilită conform alin. (1) lit. b) al art. 469 din
Codul fiscal (mijloacele de transport
aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau
accentuat și a persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate, respectiv a
reprezentanților legali, pe perioada în care au în îngrijire, supraveghere și
întreținere persoane cu handicap grav sau accentuat și persoane încadrate în
gradul I de invaliditate, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea
contribuabilului), când scutirea se
aplică începând cu data de 1 a lunii următoare celei în care persoana depune
documentele justificative.
Cazul de scutire indirectă prin
efectul legii și al hotărârii de consiliu local este cel prevăzut de aliniatul 2 al art. 469 Cod
fiscal, respectiv Consiliile locale
pot hotărî să acorde scutirea sau reducerea impozitului pe mijloacele de
transport agricole utilizate efectiv în domeniul agricol. Mijloacele de
transport agricole sunt tractoarele agricole și remorcile agricole (Ordinul nr.
211/2003 și REGLEMENTĂRI din 11 februarie
2003 privind condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească
vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din
România. Scutirea sau reducerea de la plata impozitului pe
mijloacele de transport agricole utilizate efectiv în domeniul agricol,
stabilită prin hotărâre de consiliu local, se aplică începând cu data de 1
ianuarie a anului următor celui în care persoana depune documentele
justificative.
Impozitul pe mijloacele de
transport se reduce cu 50% pentru persoanele fizice care domiciliază în
localitățile precizate în:a) Hotărârea Guvernului nr.
323/1996 privind aprobarea Programului special pentru sprijinirea dezvoltării
economico-sociale a unor localități din Munții Apuseni, cu modificările
ulterioare; b) Hotărârea Guvernului nr.
395/1996 pentru aprobarea Programului special privind unele măsuri și acțiuni
pentru sprijinirea dezvoltării economico-sociale a județului Tulcea și a
Rezervației Biosferei "Delta Dunării", cu modificările ulterioare.
În situația în care contribuabilul deține
documente justificative emise până la data de 31 decembrie a anului fiscal
anterior și care sunt depuse la compartimentele de specialitate ale
autorităților publice locale, până la data de 31 martie, inclusiv, atât scutirea directă cât și cea indirectă,
respectiv reducerea de la plata impozitului
pe mijloacele de transport prevăzute la art. 469 Cod
fiscal se aplică începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal în curs. (art.
487 indice 1 Cod fiscal).
Per a contrario, în situația în care contribuabilul
deține documente justificative emise până la data de 31 decembrie a anului
fiscal anterior și care sunt depuse la compartimentele de specialitate ale autorităților
publice locale, după data de 31 martie,
inclusiv, atât scutirea directă cât și
cea indirectă, respectiv reducerea de la
plata impozitului pe mijloacele de transport prevăzute la art. 469 Cod
fiscal se aplică începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor.
Bună seara,
RăspundețiȘtergereMijloacele de transport care sunt înscrise de către PJ în contabilitate în cont 371 stoc marfa cum se scutesc de la plata impozitului?
Conform legii 296/2020 ele trebuie scoase din evidenta drpciv de pe numele foștilor proprietari, dar în lege se specifica doar persoanele fizice.
Dacă o PJ dobândește o masina de la alta persoana PJ nu trebuie sa o radieze din drpciv de pe numele fostului proprietar pentru a putea face scutirea?
Pentru scutire trebuie sa depună obligatoriu pana la primul termen de plata dovada ca este în contabilitate în cont 371 stoc marfa și radiere de la drpciv din circulație?
Multumesc
Pentru aplicarea scutirii trebuie sa depuna pana 31 martie a anului fiscal cererea de scutire insotita de dovada inscrierii mijloacelor de transport in contabilitate ca stoc de marfa si dovada faptului ca acestea nu sunt inmatriculate in circulatie in Romania.
ȘtergereOk,
ȘtergereDeci dacă nu se depune pana la primul termen de plata intra în vigoare cu 01.01.2022.
Îmi puteți spune ce legi se aplica pentru aceasta speță
Mutumesc
Art.108 din HG.1/2016.
Ștergere