Amenzi contravenționale. Transferul dosarului de executare silită

 

Conform prevederilor art. 8 din OG. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor sumele provenite din amenzile aplicate persoanelor juridice în conformitate cu legislația în vigoare se fac venit integral la bugetul de stat, cu excepția celor aplicate, potrivit legii, de autoritățile administrației publice locale și amenzilor privind circulația pe drumurile publice, care se fac venit integral la bugetele locale ale unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale în care contravenientul își are domiciliul sau sediul, după caz. Sumele provenite din amenzile aplicate persoanelor fizice în conformitate cu legislația în vigoare se fac venit integral la bugetele locale ale unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale în care contravenientul își are domiciliul. Sumele provenite din amenzile aplicate persoanelor fizice fără domiciliu în România și persoanelor juridice fără sediu în România se fac venit la bugetul de stat.

Prin urmare criteriul de referință în cazul încasării amenzilor contravenționale aplicabile persoanelor fizice este domiciliul contravenientului.

Art. 91 din noul Cod civil stabileşte regula conform căreia dovada domiciliului se face cu menţiunile cuprinse în cartea de identitate.

Articolul 39 din OG. 2/2001 stabilește faptul că punerea în executare a sancțiunii amenzii contravenționale se face astfel: a) de către organul din care face parte agentul constatator, ori de câte ori nu se exercită calea de atac împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției în termenul prevăzut de lege; b) de către instanța judecătorească, în celelalte cazuri.

În vederea executării amenzii, organul din care face parte agentul constatator sau instanța de judecată vor comunica din oficiu procesul-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii, neatacat cu plângere în termenul legal, în termen de 30 de zile de la data expirării acestui termen, ori, după caz, dispozitivul hotărârii judecătorești irevocabile prin care s-a soluționat plângerea, în termen de 30 de zile de la data la care hotărârea a devenit irevocabilă, pentru sumele care se fac venit integral la bugetele locale, organelor de specialitate ale unităților administrativ-teritoriale în a căror rază teritorială domiciliază contravenientul persoană fizică sau, după caz, își are domiciliul fiscal contravenientul persoană juridică.

Executarea se face în condițiile prevăzute de dispozițiile legale privind executarea silită a creanțelor fiscale.

Conform prevederilor OG. 2/2001- art. 39 (3^1) În cazul în care contravenientul își schimbă domiciliul fiscal, organul fiscal local de la domiciliul anterior transferă organului fiscal local de la noul domiciliu dosarul fiscal al contravenientului cuprinzând titlurile executorii provenite din sancțiuni contravenționale, neîncasate sau încasate parțial pentru diferență, precum și orice alte acte de executare silită întocmite cu respectarea prevederilor legale. (3^2) Organul fiscal local de la noul domiciliu continuă procedura de executare silită în baza actelor administrative fiscale emise de organul fiscal local de la domiciliul fiscal anterior al contravenientului. (3^3) Sumele încasate în cursul procedurii de executare silită prevăzute la alin. (3^2) se fac venit la bugetul local al unității administrativ-teritoriale de la noul domiciliu fiscal al contravenientului. (4) Împotriva actelor de executare se poate face contestație la executare, în condițiile legii.

Din aceste dispoziții legale reiese clar procedura de urmat în cazul în care contravenientul își schimbă domiciliul fiscal, organul fiscal de la noul domiciliu având obligația de a prelua dosarul fiscal al contravenientului cuprinzând titlurile executorii provenite din sancțiuni contravenționale, neîncasate sau încasate parțial pentru diferență.

Organul fiscal de la noul domiciliu al contravenientului nu poate refuza preluarea dosarului de executare silită a amenzilor contravenționale pe motiv de vicii de comunicare a actelor de executare silită sau de prescripție, deoarece art. 39 alin. (3^1)-(3^3) din OG. 2/2001 nu îi conferă această posibilitate legală de refuz.

Textul art. 39 alin. (3^1)-(3^3) din OG. 2/2001 nu fac distincție între creanțele bugetare susceptibile de executare silită sau cele prescrise, deoarece ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus (unde legea nu distinge, nici interpretul nu trebuie să distingă).

În baza dispozițiilor legale, transferul, respectiv preluarea dosarelor de executare silită, se realizează strict cu verificarea condițiilor care vizează domiciliul fiscal al debitorului. Abia ulterior, după preluarea și instrumentarea dosarelor de executare silită, vor fi realizate verificări referitoare la prescripția dreptului de a cere executarea silită a amenzilor contravenționale.

Comentarii

  1. Buna ziua! Din ce am lecturat, am inteles ca UAT de la noul domiciliu este obligat sa preia debitul doar din prisma faptului ca debitorul si-a schimbat domiciliul, indiferent daca executatea acelui debit este prescrisa. Asadar, dupa ce confirm preluarea, singura optiune este sa scad debitul intocmind proces verbal de scadare din evidenta pe motiv ca s-a implinit termenul de prescriptie a dreptului de a cere executarea. Corect?

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Plata impozitului auto în cazul schimbării domiciliului fiscal

De ce nu se datorează impozit pentru mijloacele de transport cu numere roșii achiziționate din străinătate

Radierea din evidența fiscală a mijloacelor de transport cu ITP expirat