Taxa pentru terenul ocupat de o clădire ANL. Incidența art. 464 alin. 1 lit. a Cod fiscal
Potrivit prevederilor
art. 463 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (2)
Pentru terenurile proprietate publică sau privată a statului ori a
unităților administrativ-teritoriale, concesionate, închiriate,
date în administrare ori în folosință, după caz, oricăror
entități, altele decât cele de drept public, se stabilește taxa
pe teren, care se datorează de concesionari, locatari,
titulari ai dreptului de administrare sau de folosință, după caz,
în condiții similare impozitului pe teren. În cazul transmiterii
ulterioare altor entități a dreptului de concesiune, închiriere,
administrare sau folosință asupra terenului, taxa se datorează de
persoana care are relația contractuală cu persoana de drept
public.(3) Impozitul prevăzut la alin. (1), denumit în
continuare impozit pe teren , precum și taxa pe teren
prevăzută la alin. (2) se datorează către bugetul local al
comunei, al orașului sau al municipiului în care este amplasat
terenul. În cazul municipiului București, impozitul și taxa pe
teren se datorează către bugetul local al sectorului în care este
amplasat terenul.
Totodată
conform prevederilor art. 70 din HG. nr.1/2016 privind aprobarea
normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul
fiscal,
(1)
Pentru suprafețele de teren acoperite de o clădire se datorează
impozit/taxa pe teren.(2)
Prin sintagma suprafața de teren care este acoperită de o clădire
se înțelege suprafața construită la sol a clădirilor.
Pe de altă parte art.
464 (1) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
stabilește faptul că Nu
se datorează impozit/taxă pe teren pentru: a) terenurile aflate în
proprietatea publică sau privată a statului ori a unităților
administrativ-teritoriale, cu excepția suprafețelor folosite pentru
activități economice sau agrement.
Legiuitorul fiscal definește în cuprinsul HG.
nr.1/2016 privind aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a Legii
nr.227/2015 privind Codul fiscal noțiunea de activitate economică
ca fiind orice activitate care constă în
furnizarea de bunuri, servicii și lucrări pe o piață și cuprinde
activitățile de producție, comerț sau prestări de servicii,
inclusiv activitățile extractive, agricole și activitățile
profesiilor liberale sau asimilate acestora
(art.1 alin.1 HG. 1/2016) iar noțiunea de activitate de agrement ca
fiind activitate de divertisment, distracție
desfășurată în cluburi, cazinouri, clădiri dotate cu instalații,
echipamente și alte dotări specifice agrementului turistic și
practicării sporturilor de iarnă, din parcuri de distracții și
altele asemenea, la care accesul se face contra cost
(art. 11 lit.b HG. 1/2016).
Totodată art. 22 din
HG. 1/2016 privind aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a
Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal prevede expres faptul că
Pentru aplicarea prevederilor art. 456 alin. (1) lit. a) din Codul
fiscal, se are în vedere destinația finală a clădirii/încăperii,
după cum urmează:
a) pentru clădirea/încăperea care este folosită
în scop economic sau de agrement, se datorează impozit/taxă pe
clădiri;
b) pentru
clădirea/încăperea care nu este folosită în scop economic sau de
agrement, nu se datorează impozit/taxă pe clădiri.
Exemplu: În cazul unui apartament construit de ANL în condițiile
Legii nr. 152/1998 privind înființarea Agenției Naționale pentru
Locuințe, republicată, cu modificările și completările
ulterioare, aparținând domeniului public sau privat al statului sau
al unei unități administrativ-teritoriale, folosit pentru locuit,
nu se datorează impozit pe clădiri și nici taxă pe clădiri, în
conformitate cu prevederile art. 456 alin. (1) lit. a) din Codul
fiscal.
Prevederile legislației fiscale se interpretează unele
prin altele, dând fiecăreia înțelesul ce rezultă din ansamblul
legii și se interpretează în sensul în care pot produce efecte,
iar nu în acela în care nu ar putea produce niciunul (art. 13 alin.
3 și alin.5 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură
fiscală).
Având
în vedere aceste dispoziții legale, deși chiriașul (locatar) unui
apartament construit de A.N.L în condițiile Legii nr. 152/1998
privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe, este
titular al dreptului de folosință asupra unui teren proprietatea
statului sau al unei unități administrativ-teritoriale intrând
astfel sub incidența obligației de plată a taxei pe teren (art.
463 alin. 2 Legea 227/2015 privind Codul fiscal), totuși raportat la
faptul că terenul
deținut în folosință este aferent clădirii cu destinație de
locuință socială (fiind terenul de sub clădire), și deci
implicit acest teren nu este folosit pentru activități economice
sau de agrement, prin analogie cu intenția expresă exprimată de
legiutorul fiscal în exemplificarea scutirii de la plata taxei
pentru clădirile folosite ca locuințele fond de stat sau A.N.L din
art. 22 lit. b) din HG. nr. 1/2016, consider că în speță
este incidentă scutirea de la plata taxei pe teren prevăzută de
art. 464 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Comentarii
Trimiteți un comentariu