Ștampilarea actelor administrative fiscale. Incidența Legii nr. 169/2019

În Monitorul Oficial nr. 815/8.10.2019 a fost publicată Legea nr. 169/2019 pentru modificarea și completarea art. V din Ordonanța Guvernului nr. 17/2015 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și modificarea și completarea unor acte normative. 

Articolul unic al Legii nr. 169/2019 prevede în cuprinsul pct. (2) alin. (2) indice (2) faptul că persoanele juridice de drept public nu au obligația de a aplica ștampila pe documente sau orice alte înscrisuri emise în relația dintre acestea și persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, entitățile fără personalitate juridică

Exonerarea de la obligația folosirii ștampilei pe documentele emise nu se aplică, conform aliniatului (2) indice (3) din același act normativ, în situația instituțiilor sau autorităților publice cărora prin acte normative de rangul legii, cu caracter special față de Ordonanța Guvernului nr. 17/2015, li se impune expres folosirea ștampilei

În materia emiterii actelor administrative fiscale pe suport hârtie, Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, stabilește în cuprinsul art. 46 alin. (2) lit. h) faptul că actul administrativ fiscal emis pe suport hârtie cuprinde semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, precum și ștampila organului fiscal emitent

Cu toate acestea, Codul de procedură fiscală prevede două situații în care ștampila nu este obligatoriu a fi aplicată pe actul administrativ fiscal:

  • în cazul actului administrativ fiscal  emis în formă electronică de organul fiscal local, care se semnează cu semnătura electronică extinsă a autorității administrației publice locale din care face parte organul fiscal local emitent, bazată pe un certificat calificat;
  • în cazul actului administrativ fiscal emis pe suport hârtie și tipărit prin intermediul unui centru de imprimare masivă, în cazul în care organul fiscal local are în dotare sau are acces la un centru de imprimare masivă și dacă consiliul local stabilește prin hotărâre faptul că organul fiscal local poate emite în aceste condiții acte administrative fiscale. 

Lipsa ștampilei din cuprinsul actului administrativ fiscal emis pe suport hârtie nu este sancționată de dispozițiile art. 49 alin. 1 lit. b) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală (Actul administrativ fiscal este nul în oricare din următoarele situații: b) nu cuprinde unul dintre elemente acestuia referitoare la numele, prenumele și calitatea persoanei împuternicite a organului fiscal, numele și prenumele ori denumirea contribuabilului/plătitorului, a obiectului actului administrativ sau a semnăturii persoanei împuternicite a organului fiscal, cu excepția prevăzută la art. 46 alin. (6), precum și organul fiscal emitent), cu nulitatea absolută a actului, nefiind în prezența unei nulități exprese, ci doar a uneia virtuale relative, care presupune dovedirea de către destinatarul actului administrativ fiscal a vătămării create prin lipsa ștampilei (Actele administrative fiscale prin care sunt încălcate alte prevederi legale decât cele prevăzute la alin. 1 sunt anulabile – art. 49 alin. 3 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală).  

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Plata impozitului auto în cazul schimbării domiciliului fiscal

Radierea din evidența fiscală a mijloacelor de transport cu ITP expirat

Debitor decedat. Dovedirea titularului dreptului de proprietate în scopul impozitării