NOUTATE FISCALĂ - ORDINUL 2842/2011


Ordinul 2842/2011 se aplicã pentru obligaţiile fiscale ale unitãţilor administrativ-teritoriale sau, dupã caz, ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti, în conformitate cu art. XI din Ordonanţa Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum şi pentru reglementarea unor mãsuri financiar-fiscale.
            Pentru obligaţiile fiscale accesorii aferente obligaţiilor fiscale principale restante la data de 31 august 2011 se acordã urmãtoarele facilitãţi:
    a) anularea unei cote de 50% din majorãrile de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale, dacã obligaţiile principale şi cota de 50% din majorãrile de întârziere, calculate pânã la data plãţii, administrate de fiecare dintre organele fiscale prevãzute la art. 1 alin. (2), sunt stinse prin platã sau compensare pânã la data de 31 decembrie 2011;
    b) anularea unei cote de 25% din majorãrile de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale, dacã obligaţiile principale şi cota de 75% din majorãrile de întârziere, calculate pânã la data plãţii, administrate de fiecare dintre organele fiscale prevãzute la art. 1 alin. (2), sunt stinse prin platã sau compensare pânã la data de 30 iunie 2012.
            Prin obligaţii fiscale principale restante la data de 31 august 2011 se înţelege obligaţiile fiscale cu termene de platã scadente pânã la data de 31 august 2011 şi neachitate pânã la aceastã datã. Facilitãţile  nu se acordã pentru obligaţiile fiscale stinse prin poprire sau sume încasate din valorificarea bunurilor sechestrate.
            În vederea acordãrii facilitãţii, contribuabilii pot depune o cerere prin care solicitã o situaţie a obligaţiilor fiscale de platã exigibile, care urmeazã a fi stinse, precum şi a celor care intrã sub incidenţa facilitãţii. În termen de 5 zile de la data depunerii cererii, organul fiscal competent comunicã contribuabilului situaţia. De la data comunicãrii situaţiei , se pot stinge prin platã sau compensare obligaţiile principale şi cota de majorãri de întârziere aferentã acestora, cu respectarea prevederilor art. 114 şi 115 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare Codul de procedurã fiscalã, iar, în cazul stingerii, organul fiscal competent întocmeşte borderoul de scãdere.
În cazul în care contribuabilul achitã obligaţiile fiscale principale la data de 31 august 2011 şi cota de accesorii aferente acestora, cu respectarea prevederilor art. 114 şi 115 din Codul de procedurã fiscalã, organul fiscal competent verificã îndeplinirea condiţiilor prevãzute de art. XI din Ordonanţa Guvernului nr. 30/2011 şi emite, dupã caz:
    a) decizia de anulare a cotei de 50% din majorãrile de întârziere calculate pânã la data plãţii, aferente obligaţiilor fiscale principale restante la data de 31 august 2011 şi achitate pânã la data de 31 decembrie 2011;
    b) decizia de anulare pentru 25% din majorãrile de întârziere calculate pânã la data plãţii, aferente obligaţiilor fiscale principale restante la data de 31 august 2011 şi achitate pânã la data de 30 iunie 2012.
            Decizia  se întocmeşte în douã exemplare, din care un exemplar se comunicã contribuabilului, iar un exemplar se arhiveazã la organul competent.
            Contribuabililor care nu au depus cererea, dar sting prin platã sau compensare toate obligaţiile de platã şi solicitã acordarea facilitãţii  prin depunerea unei cereri la organul competent, pânã la data de 31 decembrie 2011, respectiv 30 iunie 2012, dupã caz, le sunt aplicabile dispoziţiile ordinului în mod corespunzãtor. În acest caz, contribuabilul poate solicita restituirea sumelor ce formeazã obiectul facilitãţii prevãzute la art. 2, în conformitate cu art. 117 din Codul de procedurã fiscalã.
Tipic pentru România, cu destulă întârziere a apărut pe piaţa fiscală Ordinul 2842/2011 privind aprobarea normelor pentru administrarea creantelor fiscale ale unitatilor administrativ-teritoriale sau, dupa caz, ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor in vederea anularii unor obligatii fiscale accesorii administrate de catre compartimentele de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale, emis de Ministerul Finanţelor Publice, şi intrat în vigoare la data de 25.11.2011. Acest ordin care este fratele mai mic al Ordonanţei 30/2011 ar fi trebuit să apară odată cu aceasta, însă din nou inconsecvenţa legiuitorului român şi-a spus cuvântul, şi doar ca urmare a presupuselor presiuni a mediului de afaceri, a luat naştere acest act normativ, cam târziu şi cam neclar în limita de aplicare temporală. Spunem acest lucru deoarece, într-o logică constituţională generată de prevederile art. 15, aplicabilitatea ordinului este condiţionată de plaţile realizate de contribuabili după data de 25.11.2011, data intrării în vigoare a ordinului în discuţie, neputându-se aplica retroactiv. Prin urmare, contribuabilii care au achitat debitele restante la bugetul local înante de data intrării în vigoare a Ordinului 2842/22.11.2011, adică 25.11.2011, se pot numi ghinioniştii unui sistem legislativ lipsit de previzibilitatea cerută imperior de art. 3 din Codul Fiscal. O altă lacună a textului legal este cel prevăzut chiar de art. 2 din ordin, în care se menţionează că pentru obligaţiile fiscale accesorii aferente obligaţiilor fiscale principale restante la data de 31 august 2011 se acordă anularea unei cote de 50 % din majorările de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale, dacă obligaţiile principale şi cota de 50 % din majorările de întârziere sunt stinse prin plată sau compensare până la data de 31.12.2011. Ori, practic textul omite să clarifice situaţia juridică a debitelor şi majorărilor de întârziere  aferente semestrului II 2011, cu termen de plată scadent la data de 30.09. 2011, obligaţii ce nu erau  restante la data de 31.08.2011. În litera Ordinului 2842/2011 pentru a beneficia de anularea majorărilor de întârziere, contribuabilul este ţinut să achite doar debitele restante la data de 31.08.2011 şi cota de majorări aferentă de 50 % sau 25 %, fără a interesa faptul că acesta are debite restante pentru termenul de plată a cărei scadenţă este stabilită de Codul Fiscal la 30.09.2011. Mai mult la prima vedere Ordinul 2842/2011 este inaplicabil situaţiei în care contribuabilul nu are debite restante la data de 31 august 2011, dar are debite restante ulterior termenului de scadenţă din 30.09.2011. Maniera de stabilire a criteriului temporal în funcţie de care debitele sunt restante, respectiv 31 august 2011, este discutabil în condiţiile în care termene de plată scadente a majorităţii impozitelor locale sunt 31.03.2011 şi 30.09.2011. Prin urmare aplicabilitatea anulării obligaţiilor fiscale accesorii se aplică conform acestui ordin doar pentru debitele aferente termenului de plată 31.03.2011 şi anterioare acestuia, nu şi pentru semestrul II 2011, cu termen de plată 30.09.2011.

Comentarii

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Plata impozitului auto în cazul schimbării domiciliului fiscal

Radierea din evidența fiscală a mijloacelor de transport cu ITP expirat

Debitor decedat. Dovedirea titularului dreptului de proprietate în scopul impozitării