Procedura de îndreptare a erorilor din documentele de plată întocmite de debitori privind obligațiile fiscale datorate bugetului local


Potrivit dispozițiilor art. 164 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală plata obligațiilor fiscale efectuată într-un cont bugetar eronat este valabilă, de la momentul efectuării acesteia.
La cererea debitorului, organul fiscal competent efectuează îndreptarea erorilor din documentele de plată întocmite de debitor, în suma și din contul debitorului înscrise în documentul de plată, cu condiția debitării contului acestuia și a creditării unui cont bugetar.

Procedura de îndreptare a erorilor din documentele de plată se aplică și în cazul în care plata s-a efectuat în alt buget decât cel al cărui venit este creanța fiscală plătită, cu condiția ca acestea să fie administrate de același organ fiscal iar plata să nu fi stins creanțele datorate bugetului în care s-a încasat suma plătită eronat, cu excepția cazului în care în evidența fiscală debitorul înregistrează sume plătite în plus cel puțin la nivelul plății eronate.în cazul plăților efectuate în alt buget, organul fiscal competent dispune unității Trezoreriei Statului transferul sumelor plătite eronat către bugetul căruia obligația fiscală este datorată.

În situația în care plata obligațiilor fiscale s-a efectuat utilizând un cod de identificare fiscală eronat, eroarea din documentul de plată poate fi corectată cu condiția ca plata să nu fi stins creanțele datorate bugetului în care s-a încasat suma plătită eronat, cu excepția cazului în care în evidența fiscală debitorul înregistrează sume plătite în plus cel puțin la nivelul plății eronate. în acest caz, cererea de îndreptare a erorii se depune de cel care a efectuat plata la organul fiscal competent.
Cererea de îndreptare a erorilor din documentele de plată poate fi depusă în termen de 5 ani, sub sancțiunea decăderii. Termenul începe să curgă de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a efectuat plata.

Prin Ordinul Ministerului Dezvoltării nr. 2.362/2019 s-a aprobat procedura de îndreptare a erorilor din documentele de plată întocmite de debitori privind obligațiile fiscale datorate bugetului local.
Procedură de îndreptare a erorilor din documentele de plată întocmite de debitori privind obligațiile fiscale datorate bugetului local se aplică doar în 3 cazuri:
v  plata obligațiilor fiscale datorate bugetului local s-a efectuat în alt cont bugetar decât cel corespunzător ori utilizând un cod de identificare fiscală eronat;
v   în contul bugetar au fost achitate și alte obligații fiscale datorate bugetului local decât cele prevăzute a se achita în contul respectiv;
v  plata obligațiilor fiscale datorate bugetului local s-a efectuat într-un cont bugetar corespunzător unui alt buget decât cel al cărui venit este obligația fiscală plătită.

Îndreptarea erorilor din documentele de plată se face pe baza unei cereri de îndreptare a erorilor (formular tipizat- Anexa 1 din Ordinul 2362/2019), care se depune la organul fiscal local competent de către debitor.
În situația în care plata obligațiilor fiscale datorate bugetului local s-a efectuat utilizând un cod de identificare fiscală eronat, cererea se depune la organul fiscal local competent de către cel care a efectuat plata.

Cererea cuprinde următoarele elemente:
a) datele de identificare ale debitorului;
b) indicarea erorii ce urmează a fi îndreptată;
c) numărul și data documentelor prin care s-au stabilit ori s-au individualizat sumele de plată (titlurile de creanță) pentru care se solicită corectarea erorii din documentul de plată;
d) numărul și data documentului prin care s-a efectuat plata inițială;
e) suma totală achitată prin documentul de plată inițial;
f) data plății;
g) alte informații considerate relevante pentru soluționarea cererii.
La cerere se anexează, după caz, documentele certificate "conform cu originalul" de către debitor:
ü  copia ordinului de plată;
ü  copia extrasului de cont în care este înregistrată plata eronată;
ü  copii de pe titlurile de creanță care nu sunt emise de organul fiscal local;
ü  orice alte documente care atestă eroarea produsă.

 Organul fiscal local competent verifică în evidențele fiscale existența erorilor semnalate de debitori, îndeplinirea uneia sau mai multor condiții  după caz :
a) condiția de creditare a contului bugetar și de debitare a contului plătitorului;
b) condiția privind administrarea obligațiilor fiscale de același organ fiscal local;
c) plata să nu fi stins creanțele datorate bugetului în care s-a încasat suma plătită eronat. Sunt exceptate situațiile în care în evidența fiscală debitorul înregistrează sume plătite în plus cel puțin la nivelul plății eronate.

Rezultatul verificărilor se consemnează într-un referat, care va cuprinde și propunerea de admitere a cererii debitorului și de îndreptare a erorilor din documentul de plată sau, după caz, de respingere a cererii. Referatul se aprobă de către conducătorul organului fiscal local competent, potrivit legii.

Dacă nu sunt îndeplinite condițiile pentru îndreptarea erorilor, organul fiscal local competent, după efectuarea audierii debitorului, potrivit art. 9 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, emite și comunică debitorului decizia de respingere a cererii de îndreptare a erorilor din documentele de plată.
Înaintea luării deciziei, organul fiscal este obligat să asigure contribuabilului/plătitorului posibilitatea de a-și exprima punctul de vedere cu privire la faptele și împrejurările relevante în luarea deciziei.
Audierea se consideră îndeplinită în următoarele situații:
·    contribuabilul/plătitorul refuză explicit să se prezinte la termenul stabilit de organul fiscal în vederea audierii;
·   contribuabilul/plătitorul nu se prezintă, din orice motiv, la două termene consecutive stabilite de organul fiscal în vederea audierii.
Excepția lipsei audierii poate fi invocată de contribuabil/plătitor odată cu formularea contestației împotriva deciziei de respingere a cererii, în condițiile art. 268 și urm. din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

În cazul în care sunt îndeplinite condițiile pentru îndreptarea erorilor, organul fiscal local competent emite în 3 exemplare decizia privind corecția erorilor din documentele de plată întocmite de debitori prin care s-au achitat obligații fiscale datorate bugetului local.

Decizia se aprobă de către conducătorul organului fiscal local competent și se transmite compartimentului de specialitate cu atribuții în domeniul contabilității, în vederea operării corecției în conturile bugetare corespunzătoare. După efectuarea operațiunii de corecție în evidența analitică pe plătitori, organul fiscal local competent va comunica debitorului decizia privind corecția erorilor din documentele de plată în  termen de maximum 45 de zile de la data înregistrării cererii.

Organul fiscal local competent arhivează la dosarul fiscal următoarele documente:
Ø  cererea debitorului de îndreptare a erorilor din documentele de plată;
Ø  documentația care a stat la baza efectuării acestei operațiuni;
Ø  copiile fișelor debitorului din evidența analitică pe plătitori, afectate de operațiunea de corecție;
Ø   referatul aprobat de conducătorul organului fiscal local;
Ø  decizia privind corecția erorilor din documentele de plată întocmite de debitori prin care s-au achitat obligații fiscale datorate bugetului local sau, după caz, decizia de respingere a cererii de îndreptare a erorilor din documentele de plată.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Plata impozitului auto în cazul schimbării domiciliului fiscal

Radierea din evidența fiscală a mijloacelor de transport cu ITP expirat

Debitor decedat. Dovedirea titularului dreptului de proprietate în scopul impozitării