Scoaterea din evidențele fiscale a unui mijloc de transport (Legea 227/2015, HG. 1/2016)
Impozitul pe mijloacele de transport se datorează pentru întregul an fiscal
de persoana care deține dreptul de proprietate asupra unui mijloc de transport
înmatriculat sau înregistrat în România la data de 31 decembrie a anului fiscal
anterior și încetează de a se mai datora începând cu 1 ianuarie a anului fiscal
următor în următoarele situații:
a) înstrăinarea mijlocului de transport;
b) radierea mijlocului de transport din circulație; ori
c) radierea contribuabililor persoane juridice din evidențele fiscale,
inclusiv din Registrul de evidență a mijloacelor de transport supuse
înmatriculării/înregistrării, ca urmare a pronunțării unei sentințe de
închidere a procedurii falimentului;
d) schimbarea domiciliului fiscal al contribuabilului într-o altă unitate
administrativ-teritorială, caz în care acesta are obligația să depună
declarație fiscală în acest sens, atât la organul fiscal unde a avut domiciliul
fiscal, cât și la organul fiscal unde își stabilește noul domiciliu fiscal, în
termen de 30 de zile de la apariția acestei situații. (art. 124 HG. 1/2016)
Orice persoană fizică sau persoană juridică ce a înstrăinat dreptul de
proprietate asupra unui mijloc de transport are obligația să depună declarația
fiscală la organul fiscal al autorităților administrației publice locale în a
cărui rază de competență își are domiciliul fiscal, indiferent de durata
deținerii mijlocului de transport respectiv, chiar și în cazul în care, în
aceeași zi, imediat după dobândire, are loc înstrăinarea acestui obiect
impozabil. Înstrăinarea privește pierderea proprietății prin transferul
dreptului de proprietate asupra mijlocului de transport prin oricare dintre
modalitățile prevăzute de lege.
La declarația fiscală se anexează o copie de pe cartea de identitate,
precum și copia certificată pentru conformitate cu originalul de pe contractul de
vânzare-cumpărare, sub semnătură privată, contractul de schimb, factura, actul
notarial de donație, certificatul de moștenitor etc., hotărârea judecătorească
rămasă definitivă și irevocabilă/definitivă și executorie, după caz, sau orice
alt document similar. Întreaga răspundere pentru veridicitatea celor declarate,
precum și pentru autenticitatea actelor depuse aparține contribuabilului.
În cazul documentelor completate în altă limbă decât româna, contribuabilul trebuie să depună anexat
declarației fiscale și copii ale documentelor traduse în limba română de către
un traducător autorizat, în caz contrar acestea nu vor fi luate în considerare
de către organul fiscal (art. 8 Legea 207/2015).
Actul de înstrăinare-dobândire se înregistrează în Registrul de evidență a
mijloacelor de transport supuse înmatriculării/înregistrării. Registrul,
formular tipizat, se ține în format letric sau în format electronic, potrivit
capacității administrative de care dispune organul fiscal local.
Actul de înstrăinare-dobândire
a mijlocului de transport, în cazul în care ambele părţi au domiciliul fiscal
în România, se prezintă de persoana care înstrăinează, în original, precum şi 4
fotocopii ale acestuia, cu menţiunea „Conform cu originalul”. Cele 5
exemplare sunt utilizate după cum urmează: a) exemplarul original rămâne la
persoana care dobândeşte; b) un exemplar rămâne în arhiva organului fiscal
local la care este luată în evidenţa fiscală persoana care
înstrăinează; c) un exemplar rămâne la persoana care înstrăinează
proprietatea; d) un exemplar, pe care se înscrie şi de către organul
fiscal de la domiciliul dobânditorului numărul de înregistrare în Registrul de
evidență a mijloacelor de transport supuse înmatriculării/înregistrării se
depune la organul competent privind înmatricularea/înregistrarea/radierea
mijloacelor de transport; e) un exemplar se depune la organul fiscal local
unde îşi are domiciliul fiscal persoana care dobândeşte proprietatea.
În cazul unui mijloc
de transport înstrăinat de către o persoană fizică cu domiciliul fiscal în
România unei persoane fizice sau unei persoane juridice, după caz, care nu are
domiciliul fiscal în România, persoana care înstrăinează prezintă actul de
înstrăinare-dobândire a mijlocului de transport, în original, precum și 3
fotocopii ale acestuia, cu mențiunea «Conform cu originalul», sub
semnătura ambelor părți, menționând, lizibil și olograf, identitatea fiecărei
persoane semnatare, pe fiecare din acestea înscriindu-se numărul de
înregistrare din Registrul de evidență a mijloacelor de transport supuse
înmatriculării/înregistrării de către organul fiscal de la domiciliul fiscal al
persoanei care înstrăinează. Cele 4 exemplare sunt utilizate după cum urmează:
a) exemplarul original
rămâne la persoana care dobândește;
b) un exemplar rămâne
în arhiva organului fiscal local la care este luată în evidența fiscală
persoana care înstrăinează;
c) un exemplar rămâne
la persoana care înstrăinează proprietatea;
d) un exemplar se
depune la organul competent privind înmatricularea/înregistrarea/radierea
mijloacelor de transport.
Organul fiscal local
trebuie să procedeze la radierea din evidența fiscală a mijlocului de transport
în baza declarației și a documentelor justificative anexate de către
contribuabil, și în același timp să notifice organul fiscal local de la
domiciliul noului proprietar pentru a lua măsurile ce se impun în vederea
înscrierii în evidențele fiscale a mijlocului de transport.
Prin Ordinul Ministerului
Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Ministerului Finanțelor
Publice și Ministerului Afacerilor Interne nr. 1.069/1.578/114/2016, pentru
aplicarea pct. 101 al Titlului IX „Impozite și taxe locale” la Normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, publicat în Monitorul Oficial nr.
659/29.08.2016, fost aprobat formularul
tipizat „Contractul de înstrăinare-dobândire a unui mijloc de transport”
model 2016 ITL - 054, prevăzut în anexa 2, prin care se instituie o nouă
procedură, simplificată de înregistrare și înmatriculare a mijloacelor de
transport (a fost eliminată obligativitatea obținerii certificatului de
atestare fiscală și a fișei de înmatriculare).
Utilizarea formularului
tipizat este o opțiune pentru contribuabil în condițiile în care prevederile
din Legea nr. 287/2006 privind Codul Civil referitoare la înstrăinarea
bunurilor mobile prin acte sub semnătură privată rămân valabile.
În cazul radierii din circulație a mijlocului de transport, contribuabilul
are obligația depunerii la organul fiscal a declarației fiscale de scoatere din
evidența fiscală însoțită de o copie conform cu originalul după certificatul de
radiere definitivă din circulație emis de de către autoritatea care a efectuat
înmatricularea sau înregistrarea.
Radierea din evidență a vehiculelor se face de către autoritatea care a
efectuat înmatricularea sau înregistrarea doar în cazul scoaterii definitive
din circulație a acestora, la cererea proprietarului, în următoarele cazuri:
a) proprietarul dorește retragerea definitivă din circulație a vehiculului
și face dovada depozitării acestuia într-un spațiu adecvat, deținut în
condițiile legii, spațiu care nu afectează domeniul public sau care afectează
domeniul public, dar pentru care există o convenție sau o autorizație, în acest
scop, de la autoritățile competente;
b) proprietarul face dovada dezmembrării, casării sau predării vehiculului
la unități specializate în vederea dezmembrării;
c) la scoaterea definitivă din România a vehiculului respectiv;
d) În cazul furtului vehiculului.
Pentru mijlocul de transport pentru care contribuabilul nu mai poate face
dovada existenței fizice, scoaterea din evidența fiscală și scăderea de la
plata impozitului pe mijloacele de transport se face prin prezentarea unei copii Conform cu originalul, precum și cu mențiunea Documentele anexate sunt
corecte și complete, conforme cu realitatea semnată de către contribuabil a
unui certificat de distrugere emis în conformitate cu prevederile Ordonanței
Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea operatorilor economici care
desfășoară activități de reparații, de reglare, de modificări constructive, de
reconstrucție a vehiculelor rutiere, precum și de dezmembrare a vehiculelor
scoase din uz, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 222/2003, cu
modificările și completările ulterioare, și ale art. 19 din Legea nr. 212/2015
privind modalitatea de gestionare a vehiculelor și a vehiculelor scoase din uz..
În lipsa certificatului de distrugere emis în conformitate cu prevederile
Ordonanței Guvernului nr. 82/2000, contribuabilul care nu mai poate face dovada
existenței fizice a mijlocului de transport cu care figurează înregistrat în
evidențele organelor fiscale locale prezintă o declarație pe propria răspundere
din care să rezulte elementele de identificare a contribuabilului și a
mijlocului de transport respectiv, documentul prin care a dobândit acel mijloc
de transport, împrejurările care au condus la pierderea acestuia și operează,
în ceea ce privește scăderea de la plata obligațiilor fiscale datorate,
începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care depune această
declarație la organul fiscal la care figurează înregistrat, numai dacă are
achitate integral orice obligații fiscale datorate de natura impozitului asupra
mijloacelor de transport stabilite până la data de 31 decembrie a anului fiscal
în care depune declarația.
Scoaterea din evidența fiscală a mijloacelor de transport nu se poate
efectua pentru anul fiscal următor dacă la 31 decembrie a anului fiscal în curs
acestea se află în reparații curente, reparații capitale sau nu sunt utilizate
din oricare alt motiv, inclusiv din lipsa unor piese de schimb din rețeaua
comercială sau de la unitățile de reparații de profil.
În cazul schimbării domiciliului fiscal contribuabilul are obligația
depunerii declarației fiscale cu privire la mijlocul de transport la organul
fiscal local pe a cărei rază teritorială își are domiciliul, în termen de 30 de
zile, inclusiv, de la modificarea survenită. Organul fiscal local în ale cărui
evidențe era înregistrat mijlocul de transport transmite dosarul fiscal, cu
confirmare de primire, în vederea impunerii, în termen de 15 zile, organului
fiscal local de la noul domiciliu, sediu sau punct de lucru. Organul fiscal
local de la noul domiciliu, sediu sau punct de lucru, după caz, verifică
exactitatea datelor privind impunerea la noua adresă și confirmă primirea
dosarului fiscal..
Impozitul pe mijloacele de transport se datorează de către locatar începând
cu data 1 ianuarie a anului următor încheierii contractului de leasing
financiar, până la sfârșitul anului în care încetează contractul de leasing
financiar.
În cazul în care contractele de leasing financiar ce au ca obiect mijloace
de transport încetează, ca urmare a rezilierii din vina locatarului, acesta are
obligația, ca în termen de 30 de zile de la data încheierii procesului-verbal
de predare-primire a bunului sau a altor documente similare care atestă
intrarea bunului în posesia locatorului, să depună la organul fiscal local de
la domiciliu/sediu declarația fiscală de scoatere din evidență a
autovehiculelor de pe rolul fiscal deschis pe numele său, împreună cu o copie certificată a documentului de
reziliere, predare-primire etc.
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereBuna ziua, în cazul în care un contribuabil depune declaratie de scadere pentru un mijloc de transport radiat din circulatie la CERERE, dar pentru care datoreaza debit restant anterior datei certificatului de radiere, se poate efectua scaderea din evidente daca contribuabilul nu achita debitul?
RăspundețiȘtergereBuna ziua. da, se poate opera radierea, insa pentru debitul restant se va incepe impotriva contribuabilului procedura de executare silita.
Ștergere